In vizor

Gara Cluj versus Gara Arad. Sau de la pasaje puturoase la OZN

La altii se poate, la noi nu. Aradul are cea mai moderna gara din tara, Clujul are o cladire monument istoric, renovata in urma cu cativa ani, unde cea mai mare grija a conducerii garii sunt…porumbeii, care distrug patrimoniul cultural al orasului! Ziar de Cluj a realizat o comparatie intre cele doua cladiri, atat in ceea ce priveste investitiile cat si dotarile acestora.

La sfarsitul anului trecut, in Arad s-a inaugurat cea mai moderna Gara din tara. Cu pasarele suspendate, lifturi moderne, scari rulante si panouri electrice, cladirea recent modernizata arata ca o gara din Occident. S-a reabilitat peronul din fata cladirii, s-au realizat trei noi peroane intermediare, totul din fonduri europene. 

La polul opus, Gara din Cluj: bai jegoase, un spatiu de asteptare inghesuit, doua chioscuri si aparate de bilete defecte. Cum s-a realizat la Arad cea mai moderna gara din tara si cum Clujul a ramas cu o cladire in care s-a investit 1,3 milioane de euro pentru renovare, dar este la fel de ponosita ca si inainte?

Gara din Arad, modernizata de Ministerul Transporturilor cu 334 de milioane de lei

Lucrarile de modernizere a Garii din Arad au inceput in 2012 si au facut parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferata cuprinsa intre frontiera cu Ungaria (Curtici) si Simerie, tronson care face parte din coridorul feroviar pan-european. Valoarea lucrarilor doar pe tronsonul Frontiera (Curtici) – Arad – Kilometrul 614, in lungime de 41 de kilometri (din care face parte şi Gara Arad), este de 1,38 de miliarde de lei, iar termenul de finalizare era iunie 2014.
Din suma totala, investitia pentru Gara Arad depaseste 334 de milioane de lei. Atat au costat, efectiv, lucrarile de modernizare a cladirii garii. 

Intreg proiectul a fost derulat prin Ministerul Transporturilor si au fost intarzieri de un an, insa la finalul anului trecut  acestea au fost finalizate. 

Printre lucrari se numara construirea unei cladiri de mentenanta, au fost refacute peroanele si modernizat un centru de management al traficului rutier. In urma reabilitarii, in statia Arad accesul la peroane se face pe o pasarela pietonala noua care se desprinde din holul central al cladirii de calatori. Pasarela a fost dotata cu toate facilitatile pentru calatori si pentru persoanele cu mobilitate redusa: lifturi, scari rulante, marcaje speciale.

Mai mult, statia Arad va beneficia de un sistem electronic de management al traficului feroviar, unic in Romania.

“Trenurile vor circula fara sa mai fie nevoie sa opreasca sa schimbe locomotivele, fara sa mai schimbe personalul, iar asta tocmai gratie acestui sistem ERTMS Nivel 2 pe care l-am implementat, deocamdata doar in acest proiect. Gara Arad este un proiect pilot pe care mi-as dori sa-l extindem in perioada urmatoare”, a declarat ministrul Transporturilor Dan Costescu in decembrie 2015, la o vizita de lucru in Arad.

Lucrarile au fost  realizate de catre asocierea de firme Alstom Transport S.A – Swietelsky Bau Gesell Sachaft m.b.H – Astaldi S.p.A – Euro Construct Trading’98 S.R.L – Dafora S.A.

Gara Cluj, investitie de 1,8 milioane de euro in 4 ani

Cladirea Garii Arad a fost construita in 1910, dupa planurile arhitectului aradean Ludovic Szantay si este considerata monument istoric, la fel ca cea care deserveste Gara Cluj-Napoca. Numai ca diferentele dintre cele doua cladiri sunt foarte mari.

Si Gara din Cluj-Napoca a fost modernizata, e drept cu o suma mult mai mica, insa cele doua proiecte nu au termen de comparatie. In timp ce in cladirea Garii din Cluj s-au realizat mai degraba lucrari de refacere la suprafata, in cazul Garii din Arad investitia a schimbat fata cladirii. 

Gara din Cluj-Napoca a fost modernizata in urma cu cativa ani, de compania greceasca Diekat. Lucrarile de modernizare au inceput in 2005, si s-au incheiat mult peste termen, dupa patru ani. Atunci, se vorbea despre faptul ca orasul nostru va avea o adevarata “euro-statie”, insa edificiul este departe de a indeplini aceste standarde. Proiectul a fost finantat printr-un imprumut rambursabil luat in 2003, inainte de perioada finantarilor europene, iar valoarea acestuia a crescut la 1,3 milioane de euro, de la cele 1,09 milioane, cat era stabilit initial. Banii au fost totusi prea putini pentru a indeplini eventualele pretentii de „euro-statie”.

Ordinul de incepere a lucrarilor de modernizare a spatiilor si eficientizare a activitatii comerciale in Gara Centrala din Cluj-Napoca a fost dat la 1 iulie 2005. Firma contractata, Diekat Atena, ar fi trebuit sa le finalizeze dupa aproximativ un an si jumatate, la inceputul lui 2007, insa s-au finalizat abia in 2009. 

Cum arata astazi Gara din Cluj?

Vechiul bar din subsolul pasajului garii, in lumina obscura, unde se adunau personaje dubioase, romi, prostituate, boschetari, cersetori si alcoolisti a disparut in 2014, cand Primaria Cluj-Napoca a inaugurat noul pasaj, modernizat cu 550.000 de lei. Proiectul de suflet al viceprimarului Gheorghe Surubaru, pasajul din Piata Garii, a fost redat circulatiei pietonale in octombrie 2014, dupa sapte luni de reabilitare si aproape trei luni de intarziere fata de termenul stabilit.

In prezent, la un an si trei luni de la darea in folosinta, poarta europeana de intrare in Cluj-Napoca a devenit o adevarata toaleta publica. 
Cat priveste cladirea principala a Garii, aceasta are o sala de asteptare inghesuita si automate de bilete stricate. Administratorii Garii sunt preocupati, mai degraba, de porumbeii care se adapostesc in Gara Cluj, si au pus afise informative in care arata ca pasarile “produc daune mostenirii culturale a orasului!!!”

Imaginea este intregita de santierul din fata cladirii, unde se lucreaza pentru amenajarea Pietei Garii. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *