In vizor

Formula clișeu „Clujul va avea”, demontată de Bugetul 2019 al municipiului: Ce nu va avea orașul nici în acest an

Elanul virtual al municipalității clujene pare să se estompeze ușor pe măsură ce bugetul municipiului Cluj-Napoca nu va permite ralizarea proiectelor-fantomă nici în acest an. Astfel, formula magică, devenită clișeu, uzitată de presa docilă – „Clujul VA AVEA…” – își demonstrează futilitatea. Prezent la încă o emisiune radio, locul ideal de unde-și poate debita mereu aceleași viitoare realizări, nicioadată realizate, Emil Boc s-a referit, de această dată, la bugetul municipiului Cluj-Napoca pentru anul 2019. Marea ciopârțeală și nedreptate ce i se face municipalității clujene de către administrația centrală, se referă la reducerea financiară substanțială a bugetului local. Temă preferată, de altfel, a edilului clujean. Lipsa realizărilor concrete pentru clujeni este servită drept neputință, însă nu a Primăriei conduse de peste 10 ani de Emil Boc, ci a unui Guvern în funcție de cca 2 ani de zile. 

“Bugetul municipiului Cluj-Napoca pentru 2019, bugetul general cu toţi banii care vin, pleacă, este de 326 de milioane de euro. Din aceşti bani o bună parte vin şi pleacă, nu îi ai la îndemână să faci multe lucruri cu ei. Ca să înţelegi chestiunea aceasta cu banii care trebuiau să vină din cotele din impozitul pe venit pe care le-am avut în analiză anul trecut când am pierdut 28 de milioane de euro. Acum mă refer la acei bani care ne vin de la Bucureşti nouă din impozitul pe venit, din ceea ce plătesc clujenii pe venit, din locurile de muncă existente aici, din impozitul de 12% care se întoarce la Primărie. Comparaţia noastră este cu 2017.

Anul trecut, în comparaţie cu 2017, am pierdut 28 de milioane de euro, 16 milioane de euro pe execuţie. În 2017 am primit cote din impozitul pe venit în valoare de 92 milioane euro”, a declarat primarul Emil Boc, la un post de radio.

Acum, edilul clujean anunță public că-i lipsesc cca 20 de milioane de euro din buget, chit că dispune de un buget de 326 de milioane de euro. Adică aproape 1 milion de euro pe zi de spart. Altfel, lipsesc 20 de zile de distracție pe bani publici.

Bunăoară, municipalitatea a alocat 4,5 milioane lei, dintr-un total de 75 milioane lei, pentru elaborarea diverselor studii de fezabilitate pentru introducerea trenului metropolitan pe ruta Gilău-Floreşti-Cluj-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida. Adică la ceva ce a făcut și Uniunea Europeană din 2012, special pentru Cluj.

Aceste mega-proiecte sunt aduse în atenția publicului, pe rând, ori dă către Emil Boc, ori de siti menejerul Gheorghe Șurubaru, apoi intervine Ecoul lui Boc, Dan Tarcea să ne spună din nou despre tren, apoi despre tramvai. iar prin septembrie reapare tema Metroului pe tapet și șoseaua de centură.

CITEȘTE ȘI: Gata marota cu Metroul, Maestre? Acum facem (din nou, dar numai din vorbe) Tren Metropolitan?

Municipalitatea clujeană revine, ciclic, cu promisiuni fanteziste. După ce Boc a epuizat tema Metroului, intră în scenă inutilul city manager, Șurubaru, cu povești despre trenul urban. Se încălzește, pe margine, Tarcea cu povești despre monorail

Orașul celor trei proiecte SF: centură metropolitană, tren metropolitan și metrou. e-Mil Boc vrea interconectarea regională a Vestului, dar n-a reușit să unească comunele de Cluj

Dar haideți să-l urmărim împreună pe Emil Boc, care ne spune că cheltuielile cu aparatul administrativ sunt mai mari decât bugetul pentru investiții:

901,6 milioane lei pentru lefurile slujbașilor municipali și ai lipitorilor de afișe din administrația locală. Pentru Poliția Locală și alte structuri.

La investiții doar: 645,3 milioane lei.

Dar aceasta este explicat prin faptul că municipalitatea trebuie să facă față unor „sarcini suplimentare”:

“În 2019, în acest buget, avem prevăzute a primi cote din impozitul pe venit în valoare de 99 milioane euro. O creştere cu aproximativ 7 milioane de euro. Dar, pe de-o parte, în comparaţie cu anul de referinţă în care am pierdut, avem mai mult cu 7 milioane de euro, asta e partea plină a paharului, dar e cam mică partea asta plină a paharului, fir-ar să fie, că e o mare parte goală. Care e partea goală? 

Ne-au venit sarcini suplimentare în plus. Dacă nu ne venea nimic în plus şi era numai plus 7 milioane de euro era foarte frumos. Avem următoarele pierderi la bugetul local prin sarcini suplimentare care nu au existat până acum. 

Şi vă spun care sunt acestea: suportarea din bugetul local a asistenţei sociale care până acum era 90% suportată de la bugetul naţional, 10% de la Primărie, acum e 100% suportată de noi, 8,7 milioane de euro, calcule exacte, sarcină pe care nu am avut-o până în momentul de faţă. Vă mai dau o veste proastă. 

Creşterea salariului minim pe economie la 3.000 de lei în domeniul construcţiilor în 2019 determină modificarea tuturor contractelor pe care le are Primăria şi obligativitatea de a actualiza preţul contractelor. Nu ne dă nimeni banii aceştia în plus. Pierdere de 10,3 milioane de euro. Mai avem încă o pierdere: faptul că pe lunile ianuarie, februarie şi martie nu am primit cotele defalcate la procentul de 60% cât este prevăzut în legea bugetului şi la 41%, am pierdut şi de acolo 8,4 milioane de euro. Avem o pierdere de 27 de milioane de euro, primim 7 milioane de euro în plus, un minus de 20 de milioane de euro pe care le avem în raport cu ceea ce ni s-ar fi cuvenit. Raportat la 2017”, a mai spus Emil Boc.

Foarte pe scurt: întreaga responsabilitate revine administrației centrale, cea care a majorat salariul minim pe economie în domeniul construcțiilor la 3.000 de lei. (Emil Boc era specializat în tăieri de salarii și pensii, nu în creșterea lefurilor). Plus cele 7 milioane de euro, bani care intră în bugetul local. Dar lipsesc cele 20 de zile de distracție, cu 20 de milioane aferenți. 

Revenind: Creşterea salariului minim pe economie la 3.000 de lei în domeniul construcţiilor în 2019 determină modificarea tuturor contractelor pe care le are Primăria şi obligativitatea de a actualiza preţul contractelor. Adică aceste contracte trebuie modificate pentru ca pierderea să nu fie resimțită de firmele „de casă” ale municipalității. Cine va suporta, în fond, toate aceste cheltuieli? Tot clujenii de rând.

Lista proiectelor pe anul 2019 cuprinde atât reabilitarea, modernizarea și extinderea unităților de învățământ preuniversitar, a grădiniţelor și a construcției de noi creşe (str Donath şi Grigore Alexandrescu), locuinţe sociale (str Ghimeşului) parkinguri (str Primăverii 8 şi 20, Mogoşoaia, Hasdeu), cât și realizarea de poduri, amenajarea malurilor Someşului, precum și noi alocări bugetare pentru cele mai vechi proiecte ale Primăriei, precum Centrul Cultural Transilvania ori alunecările de teren din Lomb.

„Cele mai importante obiective de investiţii: finalizarea locuinţelor sociale de pe Ghimeşului, se vor finaliza în 2019, parkingul de pe strada Primăverii 20, se va finaliza în 2020, parkingul de pe Primăverii 8, tot în 2020 se va finalize, parkingul de pe Mogoşoaia 9, tot în 2020, parkingul Hasdeu, tot în 2020, dar banii de pe acum trebuie să îi punem. Autobuze şcolare vor veni în luna mai, PUZ, studiu de circulaţie, autorizaţie de construcţie şi exproprieri pentru Calea Moţilor, Calea Mănăştur, Uzinei Electrice, strada Mărginaşă, se vor extinde aceste zone pentru a introduce transportul dedicat şi pe această zonă. De asemenea, proiectul care vizează autorizaţia de construcţie, studiul de fezabilitate pentru centura metropolitană a Clujului, lucrăm intens la acest capitol”, a mai adăugat Emil Boc.

În plus, edilul clujean s-a referit și la alte teme de însemnătate publică: extinderea străzilor.

De asemenea, în anul 2019 vor fi încheiate lucrările la Podul Fabricii, la Podul Porțelanului, iar Podul Garibaldi va fi modernizat în 2020. Extinderea străzii Bună Ziua, o temă veche de cel puțin 5-6 ani de zile, va fi realizată conform celor mai optimiste scenarii tot în 2020. Modernizări sunt prevăzute pentru Parcurile Ștefan cel Mare, I. L. Caragiale, 14 Iulie. 

O serie de alte proiecte vor fi realizate din fonduri europene, precum pietonalizarea Pieței Lucian Blaga, a străzii Napoca, Emil Isac sau pentru amenajarea pistelor de bicicliști. 

„Modernizarea Bdului 21 Decembrie, benzi dedicate transportului public, proiect de 12 milioane de euro. Revitalizarea malurilor Someşului, Parcul Armătura, platoul Sălii Sporturilor, un proiect de 9 milioane de euro. Amenajarea primei străzi smart Molnar Piuariu, 1,2 milioane euro. Modernizarea zonelor Tipografiei, scuar CEC, strada Regele Ferdinand, străzile adiacente, un program de 4,9 milioane de euro. Amenajarea străzilor Kogălniceanu, Universităţii, Iuliu Maniu, 10,7 milioane de euro. Pentru spaţii verzi, amenajarea Parcului Tineretului, 4,9 milioane de euro, amenajarea parcului în cartierul Între Lacuri, 2,4 milioane euro. Pentru transportul în comun 24 de tramvaie, 30 autobuze electrice, 50 de troleibuez care se ridică la 32 milioane euro tot fonduri europene”, a afirmat Emil Boc.

Toate aceste proiecte, a căror realizare este așteptată de ani de zile de către clujeni, teme ce au beneficiat periodic de promisiuni reînnoite, se află și în acest an pe agenda de lucru a primarului Emil Boc. Odată în plus, temele megalomanice – centura metropolitană, metrou, tren metropolitan – stârnesc interesul cetățenilor. Alternativ, Emil Boc, Gheorghe Șurubaru sau Ecoul lui Boc, Dan Tarcea, susțin din vorbe aceste proiecte și se plâng de lipsa de bani. Este an electoral, iar voturile au început să fie socotite în funcție de proiectele-fantomă anunțate de municipalitate. 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *