Uncategorized

Filmul "Usturoi" a primit de la Primarie echivalentul a 8% din pretul renovarii unei toalete publice

Producatorii unui film independent care promoveaza orasul Cluj-Napoca au refuzat o subfinantare primita din partea Primariei, pentru post-productia peliculei „Usturoi”. Filmul ar fi avut nevoie de 40.000 de euro pentru post-productie, in schimb primaria a acordat 2.000 de euro. Radu Bazavan, cunoscut in blogosfera cu numele „Groparu”, acuza institutia ca nu vede potentialul de marketing urbanistic al filmului si pune un astfel de proiect pe aceeasi lista cu finantarea altor proiecte de tip ONG.

Asociatia „Dianatic” a aplicat la Primaria Cluj-Napoca pentru o finantare de 166.000 de lei, bani ce urmau sa acopere costurile de post-productie a filmului de lungmetraj „Usturoi”, filmat intr-o buna parte in Cluj-Napoca.

Filmul spune povestea a doi prieteni, unul rom, celalalt romanas, dintr-un sat din judetul Salaj, care fug de acasa la oras (in Cluj-Napoca) ca sa se faca actori.  “Este o comedie romaneasca autentica, proaspata si originala fara scene lungi la masa, fara cadre moarte, fara comunism si (din pacate pentru unii) fara nuditate”, spune producatorul filmului, Radu Bazavan.

Echipa filmului a contribuit din buzunarul propriu la productia peliculei, insa pentru post-productie  – care insemana imbunatatirea calitatii montajului, sunetului, coloanei sonore, care ar urma sa se realizeze intr-un studio din Miami, SUA – este nevoie de o suma substantiala de bani, astfel ca s-a cerut sprijinul Primariei in programul de finantare a ONG-urilor culturale.

Motivatia este aceea ca “Usturoi” este un film care promoveaza Cluj-Napoca si Transilvania.

“Filmul «Usturoi» a fost filmat in 2012 si va include o prezentare pitoreasca a orasului nostru, infatisat ca o atractie turistica si centru cultural de importanta nationala si internationala. Dupa ce protagonistii filmului pleaca din sat, ajung in orasul mare, al secolului XXI – Cluj-Napoca. In timpul filmarilor, am surprins toate obietivele turistice, Piata Operei, Piata Avram Iancu, zona universitara, Casa Matei Corvin, Parcul Central si Cladirea Casino, blocurile comuniste din Manastur, care aduc un farmec aparte orasului”, spune Radu Bazavan.

Dupa post-productia peliculei, filmul urma sa fie trimis la mai multe festivaluri nationale si internationale si lansat in fata publicului larg.

In schimb, Primaria Cluj-Napoca a acordat pentru acest proiect o finantare de 8.000 de lei (aproximativ 2.000 de euro), mult prea mica pentru a sustine financiar post-productia. In aceste conditii, echipa filmului a refuzat finantarea intru totul, fiind nemultumita de lipsa de viziune a reprezentantilor institutiei.

“Pentru ca am considerat ca suma cu care primaria ne poate ajuta este derizorie (cei 8000 de lei reprezinta cam 8% din pretul de renovare a unei toalete publice in 2013), suntem decisi sa refuzam finantarea. Asta ne va impinge, probabil, lansarea filmului pe la inceputul-mijlocul lui 2014, iar faptul ca Primaria nu ne ajuta cu fonduri inseamna ca vom face un cadou frumos si foarte, foarte scump cetatenilor si locuitorilor Clujului.

Eu am un proiect  de promovare a orasului si am fost pusi de primar sa ne <> pe aceiasi bani cu asociatii care se ocupa, de exemplu, de copiii cu autism. Distribuirea fondurilor s-a facut pe criteriul: <>, in loc sa se prioritizeze anumite proiecte cu adevarat valoroase sau reprezentative”, arata Radu Bazavan.

Astfel, lansarea filmului va fi amanata pana ce echipa va gasi resursele financiare necesare pentru post-productie.

In lista de finantari aprobata de Primaria Cluj-Napoca se poate vedea cum alte institutii sau ONG-uri au obtinut sume considerabil mai mari. Spre exemplu, UBB a obtinut 20.000 de lei pentru “Atelier pluridisciplinar Eugen Coseriu si lingvistica secolului XXI”.

Aceeasi suma, de 8.000 de lei, a fost acordata, spre exepmplu, pentru organizarea expozitiei “Semne identitare” a Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Cluj.

Aici poate fi vazuta lista completa a finantarilor acordate in 2013 de Primaria Cluj-Napoca pentru activitati nonprofit de interes local.

Chiar ieri, Ziar de Cluj prezenta in exclusivitate cum a cheltuit primaria orasului 35.000 de euro pe un artist mediocru. Radu Bazavan, alias Groparu, este unul dintre cei mai cunoscuti bloggeri ai Romaniei, fiind implicat in foarte multe actiuni sociale si de sustinere a comunitatii.

Cazul filmului Usturoi nu este singurul picior in fund acordat initiativelor culturale menite sa schimbe imaginea Clujului. Acum cateva saptamani, consilierul local Ionica Pop a respins de la finantare organizarea primului festival de stand-up comedy, pe motiv ca el nu stie „ce inseamna aia, stand-up comedy”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *