PORTRET

Dragomir Voicu, un bișnițar al internetului, pus pe fapte bune

Dragomir Voicu e un tânăr clujean care, după ce a terminat un liceu cu profil de turism, a practicat „turismul” de muncă și de afaceri în afara țării, dar, fiindcă lucrurile nu au mers cum se aștepta, s-a reîntors în țară, a lucrat mai întâi la Nokia, după care a învățat pe cont propriu programare și a început să creeze platforme web. Fiindcă serviciile sale erau solicitate de diferiți clienți, și-a înființat o firmă de web design, Server Xtrem, a deschis un magazin online pentru soția sa și, ulterior, i-a venit ideea ca, împreună cu un asociat, să înființeze un mediu digital pentru bișnițarii moderni, bișniț.ro.

Cu toții avem acasă lucruri de care nu mai avem nevoie și, prin site-ul său, Dragomir Voicu încearcă să intermedieze, pe de o parte, dorința unora de a face o faptă bună, iar pe de altă parte, necesitatea altora de a achiziționa anumite lucruri la un preț modic, sau chiar de a le primi gratuit. „Bișnița” se realizează printr-un troc modern, cei care oferă diferite lucruri primesc în schimbul acestora un număr de puncte, numite niți, cu care pot, la rândul lor, licita pentru alte produse, de care au nevoie. Totul e, practic, un sistem de donații reciproce, o „bișniță” întemeiată, nu pe profit, ci pe fapte bune.

Împreună cu colegii de la Nokia și-a dezvoltat pasiunea pentru programare

Dragomir Voicu e un clujean neaoș, a terminat la Liceul „Spiru Haret”, tehnician în turism și, imediat după terminarea liceului a plecat, la fel ca majoritatea colegilor săi, în „turism” la muncă în străinătate. Nu a poposit foarte mult pe meleaguri străine, după 6 luni a revenit în țară și imediat s-a angajat la Nokia, unde a lucrat aproape 3 ani, pe planificarea producției. Acolo a întâlnit doi colegi pasionați de Java și PHP și a început, împreună cu ei, să și practice ceea ce învățase până atunci, doar teoretic, în mod autodidact, de pe internet:

„Am început să facem niște site-uri de prezentare, niște platforme de socializare. Am început să ne obișnuim, pentru că niciunul nu era expert, dar ne interesa. Am avut la un moment dat o platformă pentru care am primit în jur de 2000 de euro, comunitateamea.ro. Era un fel de Facebook și, pentru că Facebook-ul era la început în România, chiar nu era nimeni interesat să își facă cont pe Facebook, în schimb, oamenii erau interesați să își facă conturi pe platformele românești. Acesta a fost site-ul la care am lucrat cel mai mult vreodată, stăteam nopți întregi să traducem scripturi, fiindcă trebuia să fie în română, pentru români.”

După 3 ani de muncă la Nokia, Dragomir s-a hotărât, împreună cu un coleg, să plece în Marea Britanie:

„Și am mai fost o dată turist, am încercat și acolo, am deschis o spălătorie auto, chiar în Londra, care nu a mers foarte bine. A fost o experiență de aproape 11 000 de lire, care s-au dus, iar apoi am revenit în țară.

În timpul în care am stat în Anglia mai aveam prieteni, care aveau nevoie de ajutor la unele site-uri, mai ajutam pe unul, pe altul, aveau mici afaceri și, în momentul în care am revenit, am păstrat legătura cu cei din Anglia și, prin recomandări, am reușit să îmi fac clienți din Marea Britanie pe partea de web design.

Am fost de fapt un autodidact, dar să fii autodidact e de fapt mult mai complicat, îți mănâncă mult mai mult timp, decât dacă mergi la un curs sau la o facultate de profil.”

„Cu firma mea am încercat să lucrez la un preț corect”

Întors din Anglia, în 2013, Dragomir Voicu și-a creat firma de web design pe care o deține și în prezent, Server Xtrem, unde, încă de la început, a avut clienți care i se adresau pe bază de recomandări:

„Probabil că pe mine mă ajuta faptul că încercam să dau un preț corect, pe care mi-ar fi plăcut să îl primesc și eu. Majoritatea prețurilor, a ofertelor pe care le primești de la firmele de IT, sunt deja umflate, pentru că cele mai multe au foarte mulți angajați, și atunci trebuie să împartă cumva profitul. Mie, cum eram singur (sau cu doar unul-doi colaboratori), îmi era mult mai simplu să îmi gestionez veniturile; se elimina din start o persoană care ar fi trebuit plătită pentru suport, una care să preia telefoanele clienților… firmele mici au și avantaje, dar și dezavantaje, pentru că nu pot să ia proiecte mari; dar, la proiecte mici, te poți descurca mult mai ușor din punct de vedere financiar.”

Ulterior, Dragomir Voicu a deschis și un magazin online, pentru soția sa, și o vreme s-a axat doar pe această activitate. Tinerii vindeau în special bijuterii hand-made sau produse fashion și, la un moment dat, au avut și un sediu offline, în centrul Clujului. Între timp, Dragomir se ocupa și de repararea unor site-uri și de un blog tematic, profitxtrem.com, axat pe câștigurile online și pe metodele de îmbunătățire a site-urilor, noutăți din IT sau interviuri. Blogul îl deține din 2012, dar în ultima vreme a lăsat această activitate pe un plan secund, fiind ocupat cu lansarea unui nou proiect, bișniț.ro.

Bișniț.ro, site-ul „bișnițarului” modern

Dragomir Voicu a pornit proiectul bișniț.ro împreună cu un asociat, Andrei Todica, ce a identificat inițial nevoia din spatele acestei platforme, cea de a dona și de a primi donații, nevoia unora de lucrurile de care alții nu mai au nevoie:

„Părinții mei s-au întors din țară, au fost plecați în Spania mulți ani, și au venit în Cluj să ia un apartament. Și-au cumpărat apartamentul, bineînțeles, nemobilat, și sunt doi factori care intervin în aceste cazuri: vrei să dormi repede în casa ta, nu ai pe ce, și nici să începi să îți iei mobila pe repezeală, nu poți. Și atunci ne-am gândit să căutăm pe cineva care donează o canapea în Cluj, o luăm, o folosim o săptămână până vine mobila și apoi o donăm și noi mai departe. Ne-am întâlnit și cu Dragomir, i-am explicat tot ce am găsit pe Google, am căutat împreună online și am observat că, în cazul donațiilor, atât cei care voiau să doneze, erau un pic frustrați, pentru că erau asaltați cu o grămadă de cereri și le era greu să decidă corect și echidistant cui să doneze, dar și cei care voiau să primească, de multe ori renunțau, pentru că vedeau povești lacrimogene, de genul: «am copii, am nevastă», și te influențează lucrurile acestea, te gândești, «mă, cum să iau eu canapeaua aia, când omul acela chiar are nevoie de ea?!» Și atunci, Dragomir a zis că se poate face ceva mult mai ok pentru toate situațiile astea”, povestește Andrei Todica.

„În momentul de față, pe cele mai multe site-uri de anunțuri, în cazul în care vrei să pui ceva la donație, trebuie să te aștepți ca după câteva minute de la publicarea anunțului, să primești telefoane, mesaje, să fii bombardat, de fapt. Vrei să scapi de lucrul acela, dar nu vrei să fii stresat o săptămână cu telefoane și mesaje și să fii pus în imposibilitatea de a decide cui anume să îi dai, pentru că apar foarte multe categorii de oameni care îl solicită”, își completează Dragomir Voicu asociatul.

Cei doi tineri întreprinzători s-au gândit să rezolve prin proiectul lor o probleme structurală a societății actuale de consum: suntem cu toții obsedați de a cumpăra lucruri, care de multe ori nu ne folosesc, sau pe care le folosim doar pentru o scurtă perioadă, după care obiectele sunt ținute la păstrare, inutil, când poate alții ar avea nevoie de ele, dar nu și le pot permite, sau pur și simplu au nevoie de a economisi:

„Și atunci, site-ul nostru e de fapt o formă de economisire: îți e răsplătită fapta bună și poți să o monetizezi, fără să ceri bani de la celălalt, să o faci într-un mod distractiv, pe o platformă care e și una socială, pentru că are și un suport pentru mesaje între membri, opțiuni de adăugare prieteni, fani, deci seamănă cu o platformă socială, nu e rigidă, ca un site de anunțuri, și se creează relații. Unul poate să primească, dar și pentru cel care dă e o formă de economisire, pentru că și el poate să își satisfacă și nevoia de a cumpăra alte produse de pe site, tot fără bani – donatorul, pentru fapta lui bună, își cumpără ce are nevoie”, explică Dragomir Voicu.

Pe blogul lui Dragomir (profitxtrem.com/lucruri-gratis-pentru-toata-lumea/) sau pe site-ul proiectului (bisnit.ro), cei interesați de „bișnița” modernă pot afla mai multe informații legate de felul în care pot oferi sau primi lucruri dintre cele mai variate, ca donații. Chiar și persoanele juridice pot oferi vouchere gratuite prin intermediul platformei, având astfel posibilitatea de a se promova sau de a-și face reclamă printre „bișnițari”.

Un proiect unic în România

Proiectul bișniț.ro este unul unic în România și, în prezent, Dragomir împreună cu asociatul său se concentrează pe dezvoltarea platformei, considerând că există un potențial uriaș în această zonă. Cea mai mare provocare pentru cei doi tineri o constituie schimbarea mentalității oamenilor, care nu sunt obișnuiți cu gratuitățile, majoritatea fiind reticenți la genul acesta de „oferte”. Fondatorii bișniț.ro  își doresc să dezvolte o comunitate online bazată pe încredere și respect, în care toată lumea se distrează și câștigă:

„Ai și mulțumirea de a da, și satisfacția de a cumpăra, și elimini și marea problemă a banului, pentru că nu e niciodată ușor să ajungi chiar la final de lună. Fiecare persoană are acasă o grămadă de lucruri pe care le ține în dulap sau în sertar și care încă sunt utile și în stare bună, pe care alții le doresc, iar unii, care au nevoie, nu au acces la ele.

Am observat că oamenii nu înțeleg conceptul de gratis, sunt reticenți, dar ne bazăm pe faptul că munca multă are și răsplata ei și noi chiar am pierdut multe nopți cu folos, pentru a lucra la acest proiect.

Am observat că nu există chiar nicio platformă de genul acesta, încă nu știm dacă o să meargă, dar merită încercat! Cred că durează până se obișnuiește lumea cu ideea gratuității și până ce utilizatorii primesc  primele produse, ca să se convingă și să aibă încredere în site”, precizează Dragomir Voicu.

Pe site sunt acceptate pentru donații orice fel de produse, dar la „termeni și condiții” există o listă lungă de obiecte interzise: medicamente, lucruri perisabile, obiecte erotice și, în plus, platforma are și o rubrică de reguli pentru o conduită civilizată. Utilizatorul, în funcție de implicarea sa, primește anumite insigne, care îi dau un anumit grad de încredere, insigne care stimulează astfel oamenii să fie responsabili; există mai multe niveluri de încredere, de la „bișnițar inițiat”, la „bișnițar descurcăreț” sau „bișnițar bazat”.

Sloganul proiectului bișniț.ro e: „Ce ție nu-ți trebuiește, schimbă-ndată bișnițește!” și scopul celor doi inițiatori e cel de a strânge cât mai mulți utilizatori, dornici să îmbrățișeze conceptul, pentru a crea astfel o comunitate online a faptelor bune. Dragomir Voicu, șeful bișnițarilor digitali, e încrezător că poate schimba mentalități, pentru a contribui prin inițiativa sa la o lume – un pic – mai bună:

„E o problemă de mentalitate mai mult, convingerea că la noi nimic nu e gratis. Dar, sunt convins că se poate!” conchide tânărul ce, în era internetului, dorește să digitalizeze „bișnița”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *