In vizor

Delăsare sau “batista pe țambal”? După trei ani de la accidentul din Apuseni, dosarul penal este tot în faza de in rem

După trei ani de la tragicul accident aviatic din Apuseni, în urma căruia şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion, iar patru medici şi copilotul aronavei au fost răniţi, după o anchetă complexă, cu sute de persoane audiate, pe salarii plătite celor angrenați în caz, cu expertize tehnice pe care s-au dat extrem de mulți bani, încă se aşteaptă o soluţie oficială de la Parchetul General în acest caz.

Ce se știe clar la ora actuală?

Că în urma accidentului au decedat comandantul avionului, Adrian Iovan și o studentă la medicină Aura Ion. Că copilotul Răzvan Petrescu a fost găsit în stare critică – și au fost necesari ani buni și operații multiple pentru o recuperare cu multă suferință; că medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru și Sorin Ianceu au avut fracturi multiple, iar doctorul Radu Zamfir a fost rănit ușor. De altfel, el le-a acordat celorlalți primul ajutor în orele lungi de așteptare până la sosirea salvatorilor.

Se știe cauza morții pilotului Adrian Iovan: șoc traumatic și șoc hipotermic, consecință a unui politraumatism și expunerea la temperaturi scăzute. Se știe că Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, a decedat ca urmare a mecanismului combinat de expunere la temperaturi scăzute și tulburări de dinamică respiratorie, consecința unui traumatism cervico-toracic. A se citi: că a murit înghețată așteptând degeaba ajutor din partea unui sistem de salvare de urgență făcut franjuri de incompetența și lăcomia umană.

Căci accidentul a scos la iveală deficiențe în sistemul național de a gestiona situații de urgență și comunicarea defectuoasă între instituțiile statului ce ar fi trebuit să se implice în misiunea de salvare.

Cu toate acestea, dosarul de urmărire penală se face încă in rem, nu pe persoanele fizice angrenate în acest mecanism de “salvare” defectuos care, de atunci, a mai dt țării nenumărate victime: dacă luăm în discuție accidentul de pe lacul Siutghiol și tragedia Colectiv.

Mortul e de vină!

Procurorii Secției parchetelor militare au audiat trei părți civile și 206 martori – persoane de la Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, STS, MApN, Ministerul Sănătății Publice, ROMATSA, spitalele județene din Alba, Bihor și Cluj, Spitalul Municipal Beiuș, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic „Sf. Maria” București, Agenția Națională de Transplant, Școala Superioară de Aviație Civilă, pădurari, salvamontiști, săteni din comunele Horea, Albac, Poiana Horea și Beliș. Aproape 100 de zile puse cap la cap însumează audierile în acest caz.

Procurorii nu au pus sub acuzare vreo persoană, fiind începută urmărirea penală in rem pentru săvârșirea infracțiunilor de neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neglijență în serviciu.

În 19 octombrie 2015, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a dat raportul final în acest caz. Potrivit CIAS, aeronava implicată în accidentul aviatic din Munții Apuseni la începutul anului 2014 s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor, ceea ce a determinat oprirea motoarelor.

În raport se arată că una dintre cauzele favorizante ale tragediei a fost decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj.

Adică mortul ar fi de vină…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *