PORTRET

Dana Bonțidean, artista în mâinile căreia, de peste 25 de ani, păpușile prind viață pe scenă pentru a bucura sufletele copiilor

Dana Bonțidean este o actriță care, de peste 25 de ani, le oferă bucurii copiilor clujeni (și adulților care îi însoțesc) prin teatrul de păpuși, o artă scenică aparte, care presupune foarte mult talent și o sensibilitate artistică deosebită. Din anul 1990, până în 2013, ea a dat viață unor roluri importante din spectacolele Teatrului de Păpuși „Puck”, iar de 3 ani a înființat propria companie de teatru de păpuși, AnimaArt, care pune în scenă povești pe care le scrie și le regizează chiar ea, fiind deja recunoscută pentru stilul aparte pe care îl imprimă adaptărilor sale.

De-a lungul carierei, Dana Bonțidean a obținut importante premii de interpretare la festivalurile internaționale de profil, iar în anul 2000 i s-a acordat titlul de „Membru Onorific” al Teatrului de Păpuși, ca o recunoaștere a activității sale profesionale. Dana a colaborat și în proiecte de teatru dramatic, în cadrul unor spectacole din repertoriul Teatrului Național Cluj, în regia regretatei Mona Marian (,,Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali’’ și ,,Femeia ca un câmp de luptă’’). 

În prezent, prin AnimaArt, ea își dorește să promoveze arta animației la un alt nivel de semnificație, pentru că în spectacolele ei cuvântului, textului îi este acordată o importanță deosebită. Ea vrea ca prin mesajul pieselor sale, transmis în mod ludic și accesibil, să îi modeleze pe cei mici, să îi încânte pe cei mari și să vină în întâmpinarea tuturor cu spectacole inedite, captivante, de o calitate estetică cât mai ridicată.

Fire modestă, Dana Bonțidean s-a axat mereu mai mult pe munca sa și mai puțin pe promovarea eforturilor și reușitelor profesionale, și astfel acesta este primul interviu pe care l-a dat, de la începutul carierei sale și până acum.

Inițierea în arta mânuirii păpușilor

Dana Bonțidean s-a născut în Zalău, iar școala, până la finalul liceului, a făcut-o la Jibou. Din 1990 a venit la Cluj, unde s-a angajat la Teatrul „Puck”, în urma unor cursuri de mânuire păpuși:

„În timpul liceului, la Cercul de Teatru din Jibou am lucrat cu profesorul Tăutan Viorel, unul dintre mentorii mei, care a fost coleg de facultate cu domnul Mircea Ghițulescu, directorul de atunci al Teatrului Puck. În ʼ90 a apărut o lege prin care munca aceasta a păpușarului era considerată muncă grea și s-a decis ca femeile să iasă la pensie la 45 de ani, iar bărbații la 50. Astfel, s-au eliberat două locuri la Teatrul Puck, profesorul meu m-a anunțat, iar în urma unor cursuri de mânuire, am fost angajată prin concurs și am rămas angajata Teatrului timp de 25 de ani.”

În cadrul facultăților de teatru de atunci nu exista o secție de păpușărie și astfel toți angajații de atunci ai instituțiilor de acest gen erau formați prin cursuri de perfecționare, fiind absolvenți ai altor facultăți. Abia în 1991, la București, s-a înființat o secție de păpuși și marionete, la Cluj neexistând nici în ziua de astăzi un astfel de departament. Dana Bonțidean a fost inițiată în arta mânuirii păpușilor de către Diana Cozma, iar mai apoi a avut șansa de a lucra cu regizori importanți, precum Aureliu Manea, Kovacs Ildiko, Maria Mierluț, Tudor Chirilă și Mona Marian. Teatrul Puck era, încă de atunci, unul dintre cele mai importante teatre din țară, având un colectiv de artiști foarte talentați:

„Cei care fac teatru de păpuși sunt niște actori foarte speciali pentru că trebuie să aibă capacitatea de a se juca, trebuie să aibă o anumită ludică. Sunt foarte recunoscătoare Teatrului Puck, tuturor actorilor și regizorilor cu care am lucrat. Au fost oameni care mi-au marcat cariera, pe care i-am iubit foarte tare și cred că și ei m-au iubit foarte mult!”

Două decenii și jumătate pe scena Teatrului Puck

În 1994, Dana Bonțidean s-a căsătorit, iar trei ani mai târziu a venit pe lume fiul său, Tudor. În 1997 ea a dat admitere la Facultatea de Teatru din Cluj, la specializarea actorie, cu toate că și-ar fi dorit să studieze păpușărie la București:

„Îmi doream foarte mult să fac păpușăria, dar nu puteam să mă dezlipesc de cei de aici, începusem să mă obișnuiesc și cu colectivul de la Puck, aveam un public al meu, obținusem deja două premii de interpretare, așa că am decis să îmi urmeze studiile universitare la Cluj.”

În cele două decenii și jumătate de activitate scenică, Dana Bonțidean a cunoscut generații întregi de artiști și schimbări importante de generații. Acum în teatrul de păpuși sunt foarte mulți actori tineri și regizori care au schimbat direcția clasică, tradițională, a acestui teatru, la paravan, scoțând actorul la vedere:

„Când spui teatru de păpuși te gândești întotdeauna la un teatru după un paravan, dar în ultimii ani regizorii au căutat să schimbe direcția acestui teatru, actorul cu păpușa jucând în fața publicului, ceea ce nu e un lucru rău. În ultimii ani spectacolele s-au îmbunătățit foarte mult și din punct de vedere scenografic, ele arată foarte bine, s-a îmbunătățit și tehnica mânuirii, fiecare spectacol are scenografia proprie, păpușile lui, un anumit stil de mânuit, în funcție de viziunea regizorului și a scenografului.” 

„AnimaArt” sau „la început a fost cuvântul”

În cei 25 de ani de activitate în cadrul Teatrului Puck, singurul teatru de păpuși profesionist din Cluj, Dana Bonțidean a interpretat roluri importante și a obținut 5 premii de interpretare la festivaluri internaționale de profil. Aceste recunoașteri i-au conferit forță și încredere în sine, dorința de a realiza chiar mai mult, și astfel, după ce a parcurs această etapă importantă din viața sa, care a fost Teatrul Puck, s-a decis să se desprindă de instituția în cadrul căreia a dobândit foarte multă experiență și să își fondeze propria companie independentă, prin care să ducă arta sa mai departe:

„Le rămân recunoscătoare tuturor regizorilor cu care am lucrat și, deși am plecat din Teatrul Puck și am fondat AnimaArt, nu sunt un concurent al lor, există loc pentru toată lumea. Eu am simțit că voiam mai mult, cu toate că am fost un actor îndrăgit de regizori și m-am bucurat de roluri importante.
Am făcut tot ce se poate face în teatrul de păpuși. Regizorul meu de suflet rămâne Mona Marian, am lucrat cu ea și am iubit-o foarte tare. Ea a făcut 3 spectacole numite «Trilogia Gozzi», spectacolele de referință ale Teatrului Puck, cu care am ieșit la foarte multe festivaluri și care au primit nenumărate premii. Ele erau etalonul, a fost extraordinar de frumos, iar după ce am făcut aceste spectacole mi-am zis: «Până aici! Mai mult de atât nu se poate face în teatrul de păpuși!»

Pentru mine a devenit foarte important la un moment dat cuvântul și ceea ce se rostește pe scenă, mesajul, ceea ce vrei să spui cu spectacolul, cărui segment de vârstă i te adresezi, pentru că toți regizorii caută să experimenteze. Și atunci am început să scriu, să dramatizez și să adaptez povești. Asta a fost ceea ce m-a determinat și să îmi pun întrebarea dacă nu ar fi mai bine să fac eu un spectacol al meu, să văd cum prinde la copii. Acesta a fost începutul, scrisul – de la cuvânt am plecat. În 2010 am făcut primul meu spectacol independent, «Cei trei purceluși», în 2011 am făcut Pinocchio, iar pe urmă le-am făcut pe toate celelalte. De 3 ani de zile am înființat AnimaArt unde avem în repertoriu 8 spectacole pe care le-am scris, le-am regizat și în care am jucat, alături de colegii mei.

Publicul apreciază textul unui spectacol, mesajul. Atunci când ridic un spectacol eu în primul rând pornesc de la text. Cuvântul, tot ceea ce se spune pe scenă, este foarte important în teatrul pentru copii, eu sunt foarte atentă la ceea ce scriu și am un stil al meu care mi se recunoaște deja și de către colegii mei, și de către public. Mă bucură faptul că foarte mulți părinți care vin la spectacole apreciază textul pieselor.”

Spectacolele Danei Bonțidean, bucurii de duminică pentru copii și părinți

Viața personală a Danei Bonțidean s-a împletit întotdeauna armonios cu cea profesională. Au fost etape când ea s-a ocupat mai mult de familie, de creșterea fiului său, și perioade în care a pus accentul pe carieră. Acum, când fiul ei este student, având și susținerea și înțelegerea familiei, Dana se preocupă mai mult de cariera sa, de drumul îndrăzneț pe care a pornit în teatrul independent:

„Să pleci la 45 de ani dintr-un sistem instituționalizat și să intri într-un alt sistem total diferit, ca să ai angajați, stagiune în Cluj cu publicul larg, este nevoie de curaj! Eu fac pași mărunți, sunt de 5 ani pe piață și de 3 ani mă ocup serios de AnimaArt și fiecare decizie pe care am luat-o am cântărit-o foarte bine în prealabil. De doi ani de zile avem stagiune la Cinema Mărăști, o dată pe lună, duminica. Din luna februarie a acestui an, tot o dată pe lună, avem spectacole și la Sala Radio și, până la vară, vom avea reprezentații și în Florești, la Casa de Cultură. Cei interesați de spectacolele noastre pot consulta programul pe pagina de Facebook Anima Art. Eu am obișnuit publicul, din primul moment, să vină la spectacole pe bază de rezervări și, tot pe pagina noastră de Facebook, există și posibilitatea de a se rezerva bilete. Spectacolele durează aproximativ 45 de minute și am reușit să avem deja format un public propriu.”

Dana Bonțidean semnează adaptările pieselor care se nasc la AnimaArt, care sunt realizate împreună cu scenografii companiei sale (Elena Ilaș, Florin Marin și Sandu Marian). „Cei trei purceluși”, „Pinocchio”, „Scufița Roșie”, „Degețica”, „Jack și vrejul de fasole”, „Anotimpurile”, „Crăiasa zăpezii”, „Muzicanții din Bremen” sunt titlurile cu care AnimaArt îi încântă pe cei mici, iar în prezent Dana Bonțidean scrie textul pentru „Cenușăreasa”, următoarea sa premieră:

„Sunt foarte mulțumită de ce am realizat până acum, de deciziile pe care le-am luat în viața mea și mă simt împlinită și foarte fericită pentru că spectacolele mele sunt apreciate, atât de copii, cât și de către adulți. La spectacolele mele vin și copii de un an și ceva, sunt chemată să joc și în creșe. Spectacolele mele se adresează și școlarilor, elevilor între 6 și 12 ani, dar le joc și pentru copii de grădiniță.

Duminică, 15 mai, la Cinema Mărăști, vom pune în scenă «Muzicanții din Bremen», care este cel mai bun text al meu, pe care l-am scris și pentru părinți, pentru că copiii vin la teatru însoțiți de părinți, de bunici sau de frații lor mai mari, iar spectacolul trebuie să le placă și acestora.”

Chiar dacă AnimaArt este o companie independentă de teatru de păpuși, spectacolele arată la fel de bine ca la teatrul de stat, sunt realizate cu aceeași seriozitate și sunt reprezentate la cel mai înalt nivel artistic. Trupa de teatru a Danei Bonțidean este formată din 3 actori angajați: Eniko Takacs, Lucian Rad, Leonard Viziteu, plus alți colaboratori valoroși, cum sunt Cristina Secăreanu, Doru Taloș de la teatrul independent Reactor și Călin Mureșan de la Teatrul Puck. 

Pentru că pe piața culturală clujeană există foarte multe trupe independente și pentru că publicul este unul educat și pretențios, nu este ușor să devii cunoscut și să te menții în preferințele celor care îți gustă arta scenică, însă, prin profesionalism și prin respectul arătat publicului său, Dana Bonțidean a reușit să facă din spectacolele AnimaArt o atracție a fiecărei duminici în care acestea se joacă:

„Publicul are pretenții de la noi, iar noi vrem ca oamenii care vin să ne urmărească duminica să revină și la următoarele spectacole. Colegii mei sunt actori profesioniști foarte talentați și foarte dedicați acestei profesii și cu toții punem suflet în tot ceea ce facem pentru a le oferi copiilor și părinților bucurii prin intermediul acestei arte deosebite care este teatrul de păpuși!”

Foto: Facebook Dana Bonțidean

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *