Din oras

Centrul istoric, inecat in maioneza saormariilor

Regulamentul de publicitate stradala valabil din 2009 este incalcat flagrant la tot pasul, iar autoritatile stau cu mainile in san. Mijloacele publicitare ilegale impanzesc centrul istoric si toata zona protejata a orasului, care se intinde de pe Calea Manastur pana in capatul strazii Horea si jumatatea bulevardul 21 Decembrie 1989, iar cei care ar trebui sa vegheze ca imaginea urbana a orasului sa nu fie alterata prefera sa inchida ochii.

Ce nu vede Emil Boc, dar vad clujenii

Regulamentul prevede ca in zona protejata a municipiului firmele amplasate pe fatadele cladirilor au rolul strict de a anunta activitatea comerciala desfasurata in acel loc. De asemenea, acestea pot fi amplasate in mod legal doar cu avizul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice.

Articolul 10 al regulamentului arata ca “este interzisa convertirea firmelor in reclame prin afisarea produselor, marcilor si a serviciilor oferite”, dar interzice si “amplasarea casetelor mixte de firma si reclama”.

Nu e nevoie decat de o plimbare de cinci minute in centrul istoric al orasului (mult mai restrans decat zona protejata prevazuta in regulament) pentru ca oricine sa isi dea seama ca aceasta prevedere este incalcata la fiecare pas, pe zi ce trece tot mai agresiv. Cel mai elocvent exemplu este cel al fast-food-urilor din centru, unde patronii nu se limiteaza la afisarea numelui firmei si a activitatii desfasurate, ci “tapeteaza” fatada cu imagini ale produselor comercializate. Asta duce la incalcarea unei alte prevederi a Regulamentului, act uitat probabil intr-un sertar in Primarie, care interzice “mascarea elementelor de arhitectura si a decoratiunilor de orice fel (ornamente, ancadramente, stucaturi, feronerii)” ale cladirilor.

Specialistii din domeniul urbanistic spun ca aceste exemple afecteaza in mod negativ imaginea orasului, iar faptul ca se doreste obtinerea titlului de Capitala Culturala Europeana ar trebui sa indemne administratia locala sa trateze cu seriozitate aceasta problema.

„Este foarte clar ca reclama e interzisa in centrul istoric, atentia trebuie dirijata asupra valorilor arhitecturale. Este foarte important sa se tina cont de regulamente, pentru ca exista o nota discrepanta in ceea ce vrem noi sa promovam si ceea ce este de fapt. Asemenea lucruri nu sunt de tolerat, nici daca discutam doar de un oras european decent, nu de capitala culturala europeana. Este vorba de o conduita europeana de care toate centrele istorice ar trebui sa tina cont”, a explicat Szabolcs Guttmann, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania, filiala Transilvania.

Exemple de urmat pentru edili ar fi fostele capitale culturale, precum orasul maghiar Pecs sau chiar Sibiul, insa deocamdata Clujul trage mai degraba spre Istanbul.

Foto: Ziar de Cluj, Virgil Pop

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *