Din oras

Caragiale, Ionesco, Nichita si Creanga au ajuns pe tricouri. Cine sunt clujenii din spatele celui mai nou brand cool de la Cluj, Tricoultura

Ce poate fi mai cool decat sa iti inlocuiesti tricourile cu imagini ale unor eroi indepartati cum ar fi Che Guevara cu personalitati ale culturii noastre in modele vii, actuale si la fel de expresive? Nu e o idee conventionala, dar Andreea si Dan, doi tineri de la Cluj au mizat pe ea si au creat Tricoultura. Noutatea a prins nesperat de bine, asa incat tricourile cu cei patru clasici ai literaturii noastre se vand ca painea calda nu doar in toata Romania, ci si in locuri cum ar fi SUA, Franta sau Dubai. 

Proiectul Tricoultura a aparut la sfarsitul anului trecut, in Cluj, insa ideea din spate este cu mult mai veche, de prin 2013, cand a facut pentru prima data ochi ca proiect in cadrul unui program de MBA pe care Dan, unul dintre cei doi fondatori, il facea la Bucuresti.

“Ideea nu a venit tocmai greu: ce ne impiedica sa transformam scriitori romani, personalitati ale culturii noastre in modele vii, actuale si la fel de expresive cum este, spre exemplu, imaginea unui Che Guevara? De ce sa nu ii purtam aproape si cu mandrie, de ce nu ne-am identifica cu ei si nu i-am promova pe tricourile noastre? Ar fi pana la urma o metoda ingenioasa de a pune capat unui mod gresit de a privi pe oricine se asociaza cu arta, cu invatatura, cu cultura in general, ca tocilar (mai ales in randul adolescentilor), neadaptat, freak, geek sau nerd si totodata de a duce totul la un nivel neconventional, in care tocilarul devine cool si intoarce priviri. Si asa ne-am gandit sa venim noi cu o imagine noua, puternica, elocventa, o mana de cuvinte bine alese si semnificative, tricouri de calitate si o excelenta si durabila tehnica de imprimare care sa faca tricoul tau cu scriitor mai longeviv  decat ala cu formatia punk-rock preferata din liceu”, dezvaluie Dan Rusu, pentru Ziar de Cluj. 

Cu toate acestea, cei doi fondatori isi propun ca proiectul lor sa li se adreseze tuturor iubitorilor de cultura. 

”Nu vedem neaparat o varsta (nu se vede nici dupa vanzari), dar noi vrem cu precadere sa dam sansa tinerilor sa o asimileze intr-un mod atipic, actual si cool si sa le starneasca interesul pentru cultura, pentru citit”, adauga Andreea Rusu, cealalta jumatate a “boardului”.

Numele Tricoultura zice pur si simplu ce e: Cultura pe Tricouri. Primii fani au fost apropiatii celor doi, familia si prietenii. Dar ideea a prins repede, a fost primita cu maxim entuziasm si acum pot sa se laude cu o baza larga de fani din tara si chiar de peste hotare construita in mai putin de un an. 

“Construim modelele cu mare grija din timp. Necesita mai intai identificarea ipostazei perfecte pentru scriitorul vizat (aici e greu, trebuie sa alegi din ce a lasat istoria), gasirea textului potrivit, iar apoi multa, multa migala in prelucrarea si in constructia modelului. La final vine si realizarea printului, unde lucram doar prin serigrafie “ca sa nu cada textul” cum zice un prieten de-al nostru”, zambeste Dan.

Pana acum s-au vazut pe tricouri Caragiale, Nichita, Ionesco si Creanga, in aceasta ordine. 

“Am pornit de la figurile clasice, arhicunoscute si, foarte important, actuale pentru Romania de azi. Dar mai lucram in paralel la inca doua modele, pe care vrem sa le lansam anul asta, cel tarziu anul viitor in primavara, dar pe care nu le divulgam; atat doar putem spune, ca sunt doi interbelici”, au dezvaluit cei doi. 

Noutatile pot fi urmarite pe pagina de Facebook a Tricoulturii. 

“Suntem incantati sa vedem cat de multi au priceput unde bate Tricoultura, au inteles mesajul si ne sustin pe diferite cai. Proiectul s-a bucurat de o primire extraordinara atat intre clujeni, cat si in Bucuresti, Oradea si alte orase din Romania si nu numai: am reusit sa “exportam” cateva tricouri in SUA, Dubai si Franta. In plus, am atras de partea noastra colaboratori precum libraria Bookstory, FRCCF, Cartile pe Fata si suntem in discutii si cu altii, fiindca e foarte important ca Tricoultura sa fie prezenta peste tot si sa se popularizeze ca demers.

Anul acesta, Tricoultura a devenit mai vizibila dupa ce a participat la Jazz in The Park si Electric Castle.  

“Suntem doi in spatele acestei initiative, unul lucreaza de circa 10 ani in domeniul financiar, celalalt e absolvent in drept, convertit recent in corporatist – dar amandoi cu imaginatie jucausa si cochetand cu artele in timpul liber. Asa ca ne-am gandit sa facem ceva mai util cu timpul nostru liber, ceva care sa ne mearga drept la suflet, si noua si voua”, isi rezuma cei doi profilul profesional. 

Ca planuri de viitor, Dan si Andreea isi doresc in primul rand ca initiativa lor sa devina cat mai cunoscuta. De asemenea, vor incerca sa extinda colaborarile cu ONGuri – deocamdata sunt in parteneriat cu FRCCF si doneaza 10% din valoarea tricourilor, cand clientii o solicita la completarea formularului de comanda, catre o cauza nobila. 

“Apoi vrem sa extindem personalitatile purtate pe tricourile noastre, poate chiar sa ne mutam si pe alte domenii, muzica, pictura – insa aici mai avem de gandit un pic strategia, fiindca ne lipseste partea relevanta de text, iar la scriitori ne-am bazat destul de mult si pe latura asta.

Vrem, de asemenea, sa diversificam suportul: da, se numeste Tricoultura, dar ii putem purta si pe bratari, esarfe, bascute, rucsacuri, sacose, nu? Ei, deocamdata, am extins suportul la sacose de panza, unde avem niste simpatice modele cu citate de scriitori care s-au vandut ca “painea calda” la festivaluri si pe net”, marturiseste Andreea. 

Pe de alta parte, cei doi tineri clujeni au avut solicitari multe de scriitori straini de la fanii lor, la rubrica de sugestii de la Camus la Saint-Exupéry sau chiar mai exotice, precum Kahlil Gibran, dar spun ca “e prea devreme sa o apucam pe drumul asta acum”.

“Cu siguranta insa, daca Tricoultura devine o autentica miscare, asa cum ne dorim noi foarte tare, vom forta pana la urma si dincolo de hotare si vom aduce cultura universala mai aproape de noi”, promit Dan si Andreea Rusu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *