In vizor

Brantner-Veres, Rosal, Coral – firmele care detin monopol pe Cluj-Napoca de un deceniu. Un monopol care-i costa pe clujeni zeci de mii de euro

Coral Impex, societate anchetata de DNA Cluj cu privire la contractul de dezinsectie cu Primaria Cluj-Napoca, a incasat, din 2006 incoace, peste 15 milioane de euro de la bugetul local. Dupa aproape acelasi model, societatile Brantner-Veres si Rosal detin monopol pe serviciile de salubrizare din oras inca din 2005. Daca in cazul Coral, procurorii anticoruptie au inceput o ancheta penala pentru fapte de coruptie din partea unor functionari din Primarie, in cazul monopolului detinut de cele doua societati pentru serviciile de salubrizare stradala si deszapezire, nu am vazut pana acum nicio ancheta. Asta, cu toate ca “reteta” este aceeasi: contractele publice sunt prelungite la nesfarsit, fara licitatie publica. Iar legea la Cluj-Napoca se face printr-o Hotarare de Consiliu Local.

Contractul cu Coral, prelungit prin HCL, de Sorin Apostu

Peste 15 milioane de euro au platit clujenii din 2006 incoace pentru serviciile de deratizare prestate de Coral Impex SRL. Practic, mare parte din acesti bani au fost aruncati la propriu, in aer. Initial, contractul Primariei Cluj-Napoca cu aceasta societate din Ploiesti a fost semnat in 2006. In urma unei licitatii publice. Atunci, era vorba de un acord-cadru, pe perioada de patru ani. In 2006-2010, Coral Impex, patronata de Alexandru Badea, om de afaceri care are contracte similare in cel putin sase judete din tara – dupa cum arata ancheta DNA a procurorilor clujeni – a incasat pentru serviciile de deratizare, dezinsectie si dezinfectie, 19 milioane de lei, adica 4,2 milioane de euro.

Contractul cu aceasta societate avea sa expire in 2010, insa din initiativa primarului – pe atunci Sorin Apostu – s-a decis prelungirea acestuia pentru urmatorii 7 ani si 7 luni. Efectiv, prelungirea contractului a intrat in vigoare in vara lui 2011. De atunci, sumele platite catre aceasta societate, pentru deratizarea domeniului public, au crescut exponential, de la an la an. Datele arata ca in perioada de prelungire, adica 2011-2014 (contractul este inca in vigoare, pana in 2018), Primaria Cluj-Napoca a platit acestei societati 38,3 milioane de lei, adica 8,6 milioane de euro. In medie, Coral Impex incaseaza de la administratia publica clujeana, zece milioane de lei pe an.

Fara doar si poate, acesta este un contract pagubos pentru clujeni. Daca, in 2006, cand a inceput relatia contractuala cu aceasta societate, clujenii plateau putin peste un milion de lei pentru serviciile de deratizare a dmeniului public, acum daravela a ajuns sa coste 10 milioane de lei!
Chiar daca prelungirea contractului s-a facut pe vremea in care primar era  Sorin Apostu, edilul actual al Clujului este direct responsabil de efectuarea acestor plati.

Sub semnatura lui Emil Boc sunt platite facturile lunare catre aceasta societate. Mai mult, clujenii si-au aratat nemultumirea fata de serviciile oferite de aceasta societate, iar conducerea Primariei Cluj-Napoca nu a luat masuri. Spre exemplu, in raportul de activitate al TNL Cluj-Napoca condus de consilierul local Ioan Bildea, raport pe 2014, se arata ca „am atras atentia, impreuna cu colegii mei consilieri din partea PNL Cluj-Napoca, asupra dezinsectiei ineficiente realizate de firma Coral. Contractul dintre primarie si firma Coral a fost prelungit, fara respectarea normelor legale, la sfarsitul anului 2010”.

Contractul cu Brantner-Veres si Rosal, prelungit prin HCL. De Emil Boc

Aceeasi poveste, cu nuante diferite, este si cea a contractului de salubrizare stradala si deszapezire. Si de data aceasta, o Hotarare de Consiliul Local tine loc de lege si permite celor doua societati, Brantner si Rosal, sa detina monopol pe servicii pana la…infinit.

Desi este expirata de doi ani, concesiunea fiind semnata pentru opt ani, Primaria Cluj-Napoca nu se grabeste sa organizeze o noua licitatie, dupa ce doua astfel de proceduri au fost anulate. In tot acest timp, exista o Hotarare de Consiliu Local care permite prelungirea contractului cu firmele Rosal si Brantner Veres pentru acest serviciu pe termen nedefinit, pana la semnarea unui nou contract. Astfel, cele doua firme favorite continua sa incaseze bani frumosi an de an, fara licitatie.

Brantner si Rosal detin monopolul pe serviciie de salubrizare si deszapezire inca din 2005, costul anual platit de primarie ridicandu-se la aproximativ 5 milioane de euro pe an. Interesant este ca, in 2013, anul in care expirau contractele cu Brantner si Rosal, Emil Boc s-a impotrivit prelungirii acestora. Numai ca, intre timp, se pare ca s-a razgandit, iar printr-o Hotarare de Consiliu Local s-a legiferat ca aceste contracte pot fi prelungite la nesfarsit, pana ce primaria va semna cu alti operatori, pentru urmatorii opt ani.

In septembrie 2013 si in februarie 2015, Primaria a scos la licitatie, de doua ori, serviciile de salubrizare stradala si deszapezire, insa de fiecare data, procedurile au fost anulate.

In acest context, vechile contracte, semnate in urma cu zece ani cu Brantner si Rosal, sunt prelungite la nesfarsit. Totusi, din cauza incertitudinii, cele doua societati nu fac investitii pe termen lung in infrastructura. Clujul a ramas fara cosuri de gunoi pe strazi, iar masinile care se folosesc la ridicarea gunoaielor sunt depasite din punct de vedere tehnic

Scuza Primariei: legea ambigua

Reprezentantii Primariei sustin ca acest serviciu nu va mai fi scos la licitatie pana ce nu se va schimba legislatia nationala, din cauza careia au fost anulate, pana acum, doua proceduri de achizitie publica pentru acest serviciu.

“In 2012, am facut un caiet de sarcini si am dat drumul la procedura de achizitie publica. Aceasta a fost contestata in toate formele, si in forma de caiet de sarcini, apoi CNSC a dat o rezolutie, s-a refacut caietul de sarcini tinand cont de rezolutia CNSC. Atunci cad faci un caiet de sarcini, trebuie sa parcurgi niste pasi, iar ANRMAP trebuie sa il valideze.
ANRMAP ne-a cerut sa modificam caietul de sarcini intr-un anumit sens, invocand o anumita legislatie. Primaria s-a conformat acestei solicitari, caietul de sarcini a fost validat si s-a dat drumul la licitatie. Apoi, licitatia a fost contestata, iar CNSC a solutionat contestatia, in sensul desfiintarii modificarilor aduse de noi, in baza cererilor ANRMAP. CNSC s-a raportat la o alta legisatie.
Exista doua seturi legislative in Romania care se bat cap in cap si creeaza un vid intre ele, vid in care se regasesc toate orasele care sunt aceasta situatie, de a avea licitatii noi pentru contracte de salubrizare”, explica purtatorul de cuvant al Primariei, Oana Buzatu, situatia actuala a licitatiei de salubrizare stradala.

Astfel, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor s-a bazat pe Legea 51/2006 cand a dispus anularea procedurii de atribuire a licitatiei, iar Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitatii Publice a cerut primariei clujene sa aplice Legea 101/2006, corelata cu OUG 34/2006, cand a realizat caietul de sarcini.
Din cauza acestui vid legislativ, arata reprezentantii Primariei, contractul de concesionare pentru urmatorii opt ani a serviciilor de salubrizare stradala si deszapezire nu va fi prea curand scos la licitatie.

“Cineva trebuie sa vina, la nivel legislativ national, sa clarifice aceasta problema. Pana atunci, in Cluj-Napoca avem o hotarare de Consiliu Local, adoptata in 2012, care spune ca prezentele contracte de salubrizare se prelungesc peste termenul initial pana la intrarea in vigoare a unui nou contract”, completeaza Oana Buzatu.

Ultimul contract pentru salubrizare si deszapezire a fost estimat de primaria clujeana la 32 de milioane de euro, pentru o perioada de opt ani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *