Reportaj

Balul Operei a dus mancare pe scena Nationalului clujean, monument istoric de rang I

Cea de-a 19-a editie a Balului Operei de la Cluj-Napoca a strans, in loje, ilustri (ne)cunoscuti si a adus o premiera interzisa la Viena: mancarea in sala de spectacole a cladirii-monument istoric de rang 1, mormane de vase si resturi de mancare, acompaniate de pahare cazute de la etaj in foaierul institutiei de cultura.

Balul Operei de la Cluj-Napoca, gala ”artistica polivalenta”, dedicata valorii, a inceput, aseara, cu o ora intarziere. Potrivit programului, evenimentul de la Cluj-Napoca ar fi trebuit sa inceapa la ora 18, insa a inceput la ora 19:15 fix, din cauza ”unor metehne ce ne tin la 540 de kilometri de Viena”. Accesul invitatilor in foaierul Operei Nationale din Cluj-Napoca a fost permis de abia la ora 18:40, din aceleasi considerente, astfel ca doamnele si domnisoarele imbracate in rochii lungi si vaporoase au tremurat vreme de 40 de minute pe covorul rosu de 8 metri latime, din fata institutiei culturale.

Mancare si bautura pe scena

Producatorul evenimentului, Matei Miko a dedicat Rusiei editia din acest an a Balului si a conceput evenimentul in 9 tablouri rusesti, asezonate cu un meniu tipic tarilor. Gandit ca un ”eveniment dedicat valorii si perpetuarii unui perimetru select asemenea celui din Viena”, Balul Operei 2014 de la Cluj-Napoca a adus o premiera interzisa in Austria: mancarea pe scena si in sala de spectacole. Astfel, invitatii au putut sa serveasca pe scena Operei Nationale, o delicatesa tipic ruseasca: sushi, preparat ”live” de 15 bucatari.

Regulile casei Operei de Stat din Viena stipuleaza clar, la punctul 6 ca ”sederea pe scena este permisa doar atata timp cat este necesara prezenta”. La Cluj-Napoca, 100 de invitati ai Balului Operei au dansat pe scena Operei, monument de patrimoniu.

Dispozitiile generale ale Regulamentului Operei de Stat din Viena includ, la punctul 8 faptul ca ”produsele alimentare si bauturile pot fi consumate doar in zonele desemnate si sunt interzise in zona de spectacol”. La fel si ustensilele pentru mancat si baut. La Opera Nationala din Cluj-Napoca s-a dat ”un regal de arta culinara, prezentat de 15 bucatari” chiar pe scena, unde au gatit, iar invitatii au putut sa serveasca preparatele in sala, pe scaune sau chiar in loje, uitand resturile de mancare, tacamurile si betisoarele pe unde au apucat.

Reprezentantii Operei Nationale din Cluj-Napoca sustin ca inchirierea pentru doua zile a institutiei culturale a costat  20.000 de lei.

Ilustri (ne)cunoscuti de-ai casei

La Balul Operei 2014 au fost prezenti presedintele Consiliului Judetean (CJ), Horea Uioreanu, vicepresendintele CJ, Ioan Oleleu, academicianul Ionel Haiduc, naistul Nicolae Voiculet, deputatul Aurelia Cristea alaturi de partenerul ei, Teodor Pop Puscas si milionarii Stefan Vuza, in carje, si Ioan Nicolae, ambii  afaceristi escortati de manechinele Transilvania Fashion. In lojele principale au stat Ioan Nicolae, unul din finantatorii Balului Operei si prietenul ”din copilarie” al doctorului Matei Miko, consilierul Rares Rusu.

Tot in loje au fost prezenti rectorii Universitatii ”Babes-Bolyai”, Ioan Aurel Pop, Universitatii de Arte si Design, profesorul Ioan Sbarciu si seful Universitatii de Medicina si Farmacie, Alexandru Irimie.

La eveniment au fost invitati si Florin Stamatian, Mihai Seplecan alaturi de viitoarea sa nevasta, dar si Ovidiu Chifor, consilier local USL, precum si o serie de directori ai institutiilor subordonate CJ: Dorina Duma, sefa Directiei de Sanatate Publica, Valentin Cuibus, seful Inspectoratului Scolar al Judetului, Valentin Lungu, directorul Univers T si Horea Dorin Chirtes, seful firmei de Paza si Protectie a CJ. La Cluj-Napoca a mai ajuns Nicolae Sota alaturi de sotia sa, cantareata Natalia Barbu. La Bal a venit si Alexandra Hodis, manechina la Transilvania Fashion, actuala logodnica a lui Irinel Columbeanu si protejata a lui Matei Miko.

Pauzele lungi si dese…

Programul Operei a fost singurul care s-a ridicat la pretentiile unui bal, cu toate acestea, amfitrionilor Balului, Rares Bogdan si Anca Turcasiu, le-a fost greu sa-i readuca din recreatie pe invitati, in sala de spectacol. Solistii Operei Nationale din Cluj-Napoca au cantat arii din operele compozitorilor rusi Piotr Ilici Ceaikovski, Modest Petrovici Musorgski si Alexander Porfiryevich Borodin, sub bagheta dirijorului Iurie Florea, de la Opera Nationala din Bucuresti. Programul a fost conceput de directorul Operei Nationale din Cluj-Napoca, Marius Vlad Budoiu, in regia lui Tiberiu Simu.

In pauza, Natalia Barbu a sustinut un recital pe o scena improvizata la etajul al doilea al foaierului Operei Nationale si a fost acompaniata cu aplauze, grija ca sa nu cada de pe firava platforma si pahare sparte pe covorul rosu.

Producatorii celei de-a 19-a editii a Balului Operei de la Cluj-Napoca au anuntat ca vor duce traditia evenimentului cultural dincolo de Transilvania, la Bucuresti si la Iasi, unde se vor ocupa, in premiera, de productia artistica a celor doua evenimente.

Botezatu, premiul Moda Cum Laudae

Catalin Botezatu a primit premiul Moda Cum Laudae, dupa 5 ani in care a participat la Balul Operei de la Cluj. Creatorul de moda a prezentat, la Cluj-Napoca, o colectie de inspiratie ruseasca ”Tarina”, incheiata cu doua rochii de mireasa, una din flori, conceputa alaturi de designerul floral Florina Bogdan, nevasta prezentatorului de televiziune Rares Bogdan.

Balbele si momentele stanjenitoare nu au lipsit de la Bal. Manechinele Transilvania Fashion nu si-au putut primi distinctiile, panglicile incalcindu-se in coafurile voluminoase, propuse pentru prezentarea ”Tarinei”, de catre Laurent Tourette.

Anca Turcasiu, amfitrioana evenimentului si colaboratoare de ”ani de zile a doctorului Miko, la toate festivalurile de muzica din tara pe care le organizeaza chiar si la Medgidia”, cu gandul la concerte, si-a pierdut cuvintele de emotie. Nu a mai stiut ce sa aleaga din DEX pentru ”eforturile concentrate” sau ”concertate”.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *