In vizor

Autorizații de construcție on-line. Funcționarii publici pot rămâne fără posibilitatea de a fi mituiți, primarii fără puterea de a-și arăta mușchii investitorilor imobiliari pe care nu-i agreează

Conform unei propuneri de modificare a normelor de aplicare ale Legii 50 privind autorizarea lucrărilor de construcții, ce poate fi consultată pe site-ul MDRAP, întreaga procedură de obţinere a unei autorizaţii de construire va fi posibil să se poată desfăşura online, începând cu eliberarea certificatului de urbanism, trecând prin obţinerea avizelor şi acordurilor şi până la obţinerea Autorizaţiei de Construire, inclusiv a posibilităţii de prelungire în caz de expirare. S-ar putea să asistăm la o lovitură de grație aplicată birocrației românești: funcționarii publici pot rămâne fără posibilitatea de a fi mituiți, iar primarii fără puterea de a-și arăta mușchii investitorilor imobiliari pe care nu-i agrează. Propunerea este făcută de către specialiștii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, condus de către Vasile Dâncu și vine şi în ajutorul primăriilor mai mici, acolo unde legal şi/sau financiar nu se putea constitui birou propriu de Urbanism din lipsă de personal.

Introducerea, cu scopul simplificării procedurilor administrative pentru obţinerea avizelor şi/sau acordurilor organismelor centrale solicitate prin certificatul de urbanism, a posibilităţii de depunere spre avizare a documentaţiilor specifice şi prin sistemul de e-guvernare implementat prin punctul unic de contact electronic (PCU) organizat conform Directivei 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne, prin portalul aflat la adresa http://www.edirect.e-guvernare.ro/, pentru autorităţile şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate.

Reamintim faptul că, în prezent, în România, termenul mediu de obţinere al unei autorizaţii de construire este de 255 de zile, cu mult peste nivelul Uniunii Europene. În state dezvoltare precum Germania, Franţa sau cele din Nordul Europei perioada nu depăşeşte o lună pentru construcţiile simple cum ar fi locuinţele, iar întreaga procedură se desfăşoară online.

Certificatul de urbanism se va putea astfel transmite direct, prin poştă cu recomandată sau prin sistemul electronic. Primăriile vor fi nevoite să crească şi gradul de transparenţă, fiind obligate să facă publice pe site-ul propriu restricţiile impuse printr-un certificat de urbanism:

Pe site-ul propriu de internet a emitentului certificatului de urbanism, sunt publicate în mod obligatoriu, restricţiile prevăzute în regulamentele documentaţiilor de urbanism aprobate.

Am citit proiectul de Ordin și, deocamdată există suficiente lacune de care se va putea profita birocratic. De exemplu: proiectele, mai ales părțile desenate care pot avea și au de obicei formate mai mari de A4 (A3 cele mai uzuale dar se întâlnesc cazuri de A2/A1 sau chiar A0) “trebuie depuse în două exemplare originale la autoritățile locale” și nu scanate. Care “auitorități” (pe care nu le bănuim de bună credință), vor putea aplica arbitrariul ca și până acum. De asemenea, mai toate exprimările din acest proiect de Ordin sunt de tipul „și/sau „, „se poate derula şi online”, „de deţinerea semnăturii digitale de către investitor/beneficiar”,”pentru autorităţile şi instituţiile care sunt înscrise în sistem şi au proceduri operaţionale specifice adecvate”, „afişează lunar la sediul şi/sau pe site-ul propriu de internet” – care lasă loc de arătat mușchii ca și până acum pentru ca autoritățile locale care au posibilitatea să nu folosească mediul online în relația cu cetățeanul (ceea ce și fac în imensa majoritate a cazurilor, deși s-au cheltuit zeci de milioane de euro de-alungul anilor pentru diverse implementări a comunicării on-line a autorităților cu cetățeanul). Așa că, deocamdată, mai avem de așteptat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *