Analiza

ATOP Cluj, instituția inutilă a cărei membri primesc un venit suplimentar de 1000 de lei pe lună pentru o activitate aproape inexistentă

Faptul că există o mulțime de instituții ale statului a căror unic rol este de a adăposti sinecuriști sau a aduce venituri suplimentare celor care ocupă deja funcții publice bănoase, este bine cunoscut. O astfel de instituție este și Autoritatea Teritorială de Ordine Publică. ATOP este o instituție a statului român care există în fiecare județ și din care fac parte consilieri județeni, subprefecți sau șefii poliției și jandarmeriei.

Având un rol pur consultativ, activitatea acestei instituții nu este neapărat necesară, astfel că în final ajunge să înghită bani din fonduri publice dintre care cea mai mare parte de duce pe indemnizațiile membrilor.

Autoritatea Teritorială de Ordine Publică – organism cu rol consultativ care funcţionează pe lângă consiliile judeţene şi care are drept principală misiune asigurarea bunei desfăşurări şi sporirea eficienţei serviciului poliţienesc din unitatea administrativ teritorială în care funcţionează. În acelaşi timp, Autoritatea Teritorială de Ordine Publică asigură, prin activitatea sa, reprezentarea şi promovarea intereselor comunităţii în scopul asigurării unui climat de siguranţă şi securitate civică.

La Cluj criminalitatea este una destul de scăzută astfel că ATOP nu prea are mult de lucru în asigurarea unui climat de siguranță și securitate. Totuși, anual, în cursul lunii decembrie, pe baza concluziilor desprinse în urma consultării populaţiei şi a celor rezultate din  analiza situaţiei operative la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, se întocmeşte un plan strategic pentru anul următor, cuprinzând principalele obiective ce trebuie îndeplinite de unităţile de poliţie şi indicatorii de performanţă minimali.

Iată ce cuprinde planul pentru anul 2020:

  • Pe baza concluziilor desprinse în urma analizării tendinţelor fenomenului infracţional, la nivelul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj au fost stabilite principalele obiective ce urmează a fi realizate în anul 2020:
  • Creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni prin protejarea persoanei, protejarea patrimoniului, siguranţa stradală şi siguranţa rutieră.
  • Punerea în aplicare a măsurilor specifice stării de urgenţă şi executarea misiunilor din competenţa Inspectoratului de Poliție Județean Cluj în contextul limitării răspândirii la nivel naţional a infecţiei cu virusul „Coronavirus SARS-CoV-2″. 
  • Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii organizate şi transfrontaliere, destructurarea grupurilor/grupărilor infracţionale.
  • Asigurarea climatului de legalitate mediului de afaceri prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei, contrafacerii de mărfuri, a infracţiunilor din domeniul achiziţiilor publice precum şi prin protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene. 
  • Asigurarea resurselor umane, a mijloacelor materiale, financiare şi informaţionale necesare dezvoltării şi menţinerii capacităţii operaţionale a structurilor inspectoratului. 
  • Consolidarea şi diversificarea parteneriatului cu comunitatea.

Consultând planurile strategice din anii 2019 și 2018 putem remarca faptul că sunt identice, exceptând măsurile privind limitarea răspîndirii infecției cu COVID 19. Practic membri ATOP nu au avut decât să dea copy paste și să adauge raportul primit de la IPJ Cluj privind dotarea și bugetul Inspectoratului. 

Să aruncăm și o privire asupra rapoartelor de activitate ale ATOP Cluj. Ultimul raport care se regăsește pe site-ul Consiliului Județean Cluj este din 2019. 

Astfel, în perioada ianuarie-decembrie 2019 au fost organizate:

  • 12 şedinţe de plen
  • Comisia de coordonare, situaţii de urgenţă şi pentru petiţii – 12 şedinţe
  • Comisia de planificare, stabilire şi evaluare a indicatorilor de performanţă minimali – 12 şedinţe
  • Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanţă şi drepturile omului – 12 şedinţe

Au fost elaborate următoarele materiale, care au fost prezentate în şedinţele Consiliului Judeţean, dintre care amintim:

  • 1.Informări trimestriale privind nivelul de asigurare a securităţii şi siguranţei civice a comunităţii;
  • 2.Planul Strategic Anual cuprinzând principalele obiective ce trebuie îndeplinite de unităţile de poliţie şi indicatorii de performanţă minimali pentru anul 2019;
  • 3.Raportul anual asupra eficienţei unităţilor de poliţie pe anul 2018.

În al doilea trimestru al anului 2019 au fost aprobate Informarea privind nivelul de asigurare a securităţii şi a siguranţei civice pe primele 3 luni ale anului 2019 și Planul Strategic cuprinzând principalele obiective ce trebuie îndeplinite de unităţile de poliţie şi indicatorii de performanţă minimali pentru anul 2019 iar preşedintele Comisiei de planificare, stabilire si evaluare a indicatorilor de performanţă minimali a prezentat membrilor ATOP „Raportul asupra eficienţei activităţii unităţilor de Poliţie pe anul 2018”, materiale care au fost ulterior prezentate în plenul Consiliului Judeţean Cluj.

De asemenea, cu sprijinul ATOP au fost realizate și distribuite diferite tipuri de materiale: fluturași, caiete, cărți de colorat, brosuri, medalioane, magneti, calendare, stegulete, permise de conducere, bratari, afise , evantaie în cadrul acțiunilor de prevenție ale Inspectaratului de Poliție Județean. 

Nici pentru aceste rapoarte de activitate nu trebuie să muncească prea mult deoarece în fiecare an, cu mici excepții, sunt aproape identice.

În cadrul mai multor ședințe au fost analizate propuneri de proiecte pe linie de ordine publică, în scopul asigurării unui climat de siguranţă şi securitate publică, proiecte pentru care s-a solicitat sprijin financiar.

Totodată autoritatea elaborează anual un raport asupra eficienţei activităţii unităţilor de poliţie. Aceste raporate sunt întocmite de către IPJ Cluj și prezentate ATOP care mai apoi le prezintă Consiliului Județean. 

De asemenea, ATOP prezintă trimestrial informări în şedinţele Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale consiliului judeţean, după caz, asupra nivelului de asigurare a securităţii şi siguranţei civice a comunităţii.

Astfel că ne întrebăm de ce este nevoie de o Comisie alcătuită din 15 oameni când rapoartele IPJ Cluj pot fi prezentate foarte bine de către șeful Inspectoratului. Nu este nevoie să fie plătiți 15 oameni doar să participe o dată pe lună la ședințe, asta dacă chiar participă. În cadrul acestor ședințe cele mai interesante momente sunt cele în care sunt prezentate raportele IPJ Cluj, în rest activitatea lor este minimă. Mai fac ceva sugestii pentru prevenirea consumului de droguri sau a violenței în jurul școlilor și asta doar așa să pară că rolul lor este necesar.

Cât câștigă un membru ATOP?

Pentru activitatea desfăşurată în plen şi în comisiile de lucru, membrii Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică Cluj beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă în cuantum 7,5% din indemnizaţia lunară a Preşedintelui Consiliului Judeţean Cluj. Indemnizaţia stabilită se acordă pentru un număr maxim de 2 şedinţe pe lună.

Potrivit declarației de avere pe care președintele Alin Tișe a făcut-o publică la preluarea mandatului acesta a obținut o indemnizație de 164.268 lei, iar 7,5% din această sumă reprezintă 1026 de lei pe lună. O sume frumușică pentru activitatea aproape inexistentă a membrilor ATOP. 

Ziar de Cluj a vrut să afle din declarațiile de avere ale consilierilor județeni ce sumă au obținut ca urmare a faptului că sunt membru în ATOP, însă în mod convenabil aceștia au preferat să își treacă în declarațiile de avere suma totală obținută din indemnizația de Consilier Județean și cea din ATOP. Asta pentru cei care și-au aminti că au făcut parte din ATOP, pentru că unii nici măcar nu au menționat aceste venituri. 

Astfel, consilierii județeni Vasile Sălățioan, Lorincz Zoltan, Drăghici Dumitru sau Oprea Laurențiu nu au menționat deloc venitul de la ATOP în declarația de avere, în timp ce Călin Tuluc și Marinela Marc l-au inclus în indemnizație.

Totuși, din declarația de avere a șefului Poliției Locale, Marcel Bonțidean, aflăm că acesta a primit în 2019 10.956 lei ca și membru ATOP, adică 913 lei/lună. 

USR PLUS a depus chiar și o inițiativă legislativă la începutul acestui an prin care vor să elimine remunerația membrilor ATOP.

„ATOP cheltuie anual milioane de lei doar ca să plătească participarea la ședințe a membrilor săi, iar aceștia sunt remunerați de două ori pentru aceeași muncă: o dată pentru că au rol în instituțiile pe care le reprezintă și, a doua oară, pentru că sunt membri ATOP.(…)ATOP are un rol pur consultativ, iar sarcina membrilor este deja realizată de alte instituții, precum: Consiliul Județean, Poliția Locală, Jandarmeria Română și Inspectoratele pentru Situații de Urgență”, spun inițiatorii.

Componența ATOP Cluj a fost votată recent de către Consiliul Județean Cluj, iar președinte a fost desemnată Maria Forna, cea despre care Ziar de Cluj a scris că s-a remarcat prin darurile primite în urmă cu 2 ani de zile atunci când a obținut 7.500 EURO cadou.

Comisia ATOP Cluj este alcătuită din:

6 consilieri Judeteni desemnaţi de către Consiliul Judeţean Cluj prin HCJ nr. 11/ 28.01.2021:

Marchis Angela Felicia;
Forna Maria
Molhem Mohammad Bashar
Larinczi Zoltan-László
Cordoş Alexandru
Muscă Elena

 3 reprezentanţi ai comunităţii desemnaţi de către preşedintele Consiliului Judeţean Cluj prin Dispoziţia cu nr. 34/28.01.2021:

Marcu Valtăr
Ioan Morar
Emanuela-Maria Luca

 Membrii de drept:

Munteanu Irina – subprefect  al Judeţului Cluj
comisar şef Rus Mircea Ion – Inspector şef al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Cluj;
colonel ( r ) Rus Sorin Iovu – reprezentat al Corpului Naţional al Poliţiştilor Cluj
general de brigadă Moldovan Ion – Inspector şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ”Avram Iancu” Cluj
colonel Maxim Cristian – Inspector şef al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean ” Alexandru Vaida Voevod ” Cluj
Bonţidean Marcel Nicu – Director general al Direcţiei Generale Poliţia Locală Cluj-Napoca.

  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *