PORTRET

Andrei Gherghe, un tânăr de 17 ani care se formează ca programator la ACADEMY+PLUS: „Academia este pentru toți cei care cred că nu este suficient să înveți ce scrie într-o carte!”

Andrei Gherghe este un tânăr de 17 ani care, cu toate că este încă elev în clasa a XI-a la un liceu din Fetești, s-a decis să studieze programare la ACADEMY+PLUS, o academie inovatoare din Cluj-Napoca destinată tuturor celor îndrăgostiți de informatică, acelora care își doresc să se formeze ca buni profesioniști printr-o metodă alternativă de studiu bazată pe module practice, menite a îi pregăti pe absolvenți pentru realitatea proiectelor de la viitoarele lor locuri de muncă.

Cu toate că încă nu a terminat liceul, Andrei este dispus să facă toate sacrificiile necesare pentru a urma programele academiei. Încă din etapa testelor inițiale, a fost impresionat de accentul pe care această școală îl pune pe latura practică a programării și pe valori precum munca în echipă, calitatea muncii, valori pe care adolescentul, pasionat de la 7 ani de informatică, nu le-a regăsit nici în școală și nici la olimpiadele de profil, organizate după sistemul tradițional în care competiția exclude colaborarea și colegialitatea.

Andrei Gherghe este convins că abilitățile pe care le va avea după absolvirea ACADEMY+PLUS vor fi foarte valoroase, și astfel, tânărul încearcă, în ciuda drumului obositor de 13-14 ore cu trenul, din orașul natal la Cluj, să profite cât mai mult de șansa pe care o are să se formeze, încă de pe acum, ca un adevărat specialist în programare. 

Din fragedă copilărie, pe când ceilalți se jucau, Andrei prefera să învețe și să lucreze pe calculator, iar în prezent e bucuros că își poate petrece adolescența într-un mediu care îi potențează talentul, care îl pregătește pentru a lucra, peste câțiva ani, în cadrul unor mari firme, sau chiar în cadrul propriei companii, ca antreprenor. La ACADEMY+PLUS, Andrei a găsit oameni asemenea lui, ”born to code”, și un mediu unde simte că, alături de colegii săi, își poate pune în valoare calitățile.

Totul a început de la 7 ani

Andrei Gherghe s-a născut în București, în anul 1998, și a locuit (și încă locuiește) în Fetești, județul Ialomița. Este elev în clasa a XI-a la un liceu din orașul natal și, pentru a studia la Cluj la ACADEMY+PLUS, face 13-14 ore cu trenul dus și tot atâtea întors.

De mic a fost pasionat de informatică, iar părinții săi i-au acordat libertatea de a sta oricât de mult și-a dorit în fața calculatorului, l-au ajutat cu aparatura necesară și cu orice altceva a fost nevoie. Totul a început pentru Andrei de la 7 ani când, în timp ce alți copii se jucau pe afară, el citea și învăța ce înseamnă calculatorul, programele informatice. 

Când era pe clasa a VI-a a creat primul său program, conceput pentru a calcula costuri și timpi de producție pentru tatăl său care efectua toate aceste calcule manual și pe care l-a ajutat astfel în afaceri. De ziua lui, când era în clasa a opta, în loc de banala petrecere, Andrei a preferat să își petreacă timpul cu prietenul său cel mai bun făcând un program în C++, un calculator de care cei doi prieteni s-au simțit foarte mândri.

Cu toate că, la vârsta aceea, majoritatea colegilor îl considerau un ciudat pentru că, în loc de petreceri sau alte distracții, el prefera să lucreze pe calculator, Andrei nu s-a lăsat influențat de nimeni pentru că programarea era activitatea pe care o făcea cu cea mai mare plăcere:

„Păream un ciudat și mulți nu înțelegeau de ce fac chestia asta, râdeau de mine pentru comportamentul meu. Dar mie asta îmi plăcea să fac și, indiferent de ce spuneau restul, știam că trebuie să pun pasiunile mele deasupra a ceea ce spun alții și am ales poate să nu ies la o cafea cu niște prieteni, ci să stau să lucrez, pentru că asta îmi plăcea, nu pentru că aș fi fost obligat. Nimeni nu m-a îndrumat pe calea aceasta, nici părinții, nici prietenii nu m-au îndemnat să fac asta, totul a venit de la sine și, pe măsură ce lucram și citeam pe internet, am progresat în domeniu.”

Andrei a fost un autodidact pentru că, în școala generală, informatica se limita la a explica ce este un mouse, o tastatură, se rezuma la chestiuni simpliste, fără nicio legătură cu programarea. Tânărul a avut așteptări mari de la liceu, însă a constatat că nici aici nu se predau informații la zi, că totul este prezentat doar la nivel teoretic, fără a se pune accent pe partea practică a lucrurilor. În primii doi ani de liceu, Andrei a fost olimpic la faza națională la informatică, dar el consideră că olimpiadele nu l-au ajutat să se dezvolte ca persoană, pentru că nu i-au oferit satisfacția de a colabora cu alți oameni:

„La Olimpiadă am găsit foarte mulți oameni răi care se certau în loc să se ajute, al căror singur scop era să dovedească faptul că au cunoștințe superioare față de restul, fără să se gândească la munca în echipă sau la partea practică a proiectelor.”

La școală, în timpul unei ore, s-a înscris pentru admiterea la ACADEMY+PLUS

La sfârșitul clasei a X-a, Andrei auzise zvonuri că ar exista o academie de informatică la Cluj, iar decizia de a veni aici a luat-o în mod spontan, într-o singură zi:

„Stăteam în bancă cu colegul meu și eram foarte supărat pe modul în care se desfășurau orele la liceu și, în timpul orei, am căutat pe internet academia de la Cluj, am găsit site-ul academyplus.ro și, în 10 minute, deja eram înscris pe site și am văzut că trebuie să dau doar două teste pe internet, ca un prim pas al admiterii.

Am ajuns acasă și am dat cele două teste, este unul de 10 minute și unul de două ore, iar acestea mi-au atras atenția prin modul în care au fost gândite. Mă așteptam să fie întrebări teoretice, explicații clasice, de genul celor de la orele de informatică, dar, de fapt, tot testul consta într-un joc în care trebuia construit un algoritm pentru a rezolva un puzzle în care o săgeată trebuia dusă la destinație. Ce mi-a atras atenția la jocul acesta a fost faptul că rezolvarea trebuia să fie cea mai eficientă posibilă, a fost pentru prima oară când am văzut că se pune accentul pe eficiență și astfel eram deja super entuziasmat de academie, încă de la partea de testare!

A doua zi, la 8 dimineața, am primit un SMS care spunea că am fost admis pentru partea de testare propriu-zisă, pentru că aceasta a fost doar faza inițială a testării, și că sunt așteptat la Cluj pentru a afla mai multe detalii. Am vorbit și cu părinții mei, care s-au bucurat, dar erau și un pic sceptici la început pentru că era o instituție nouă, de care nu auzise încă multă lume. Însă, am ajuns cu toții, după o săptămână, la Cluj, iar ei și-au schimbat complet părerea, după ce au văzut despre ce este vorba.”

„Piscina”

Pentru Andrei a urmat perioada de testare, piscina, cum i se spune la academie, care a durat o lună și a fost o experiență care i-a schimbat viața. Aici a întâlnit oameni care voiau să lucreze împreună, oameni total diferiți față de cei de la Olimpiada de Informatică. Dacă la Olimpiadă fiecare voia să demonstreze că el e bun ca individ, aici fiecare voia să arate cât de bun poate fi într-o echipă.

Cu toate că a fost concurență, Andrei nu i-a simțit pe ceilalți candidați drept rivali, piscina fiind de fapt un test de anduranță pentru programatori, în urma căruia rămân în Academie doar cei pasionați. 

Sistemul de învățare de la ACADEMY+PLUS este astfel gândit, încât oricine poate începe studiile, chiar și fără cunoștințe prealabile de programare:

„Programa este gândită să înceapă de la zero, piscina este și o perioadă de învățare accelerată care echivalează anul I al unei facultăți de informatică. 30 de zile sunt echivalentul unui an, dar, ca experiență de viață, ca practică, piscina este incomparabilă cu orice altă formă de învățământ. Am găsit aici, la Academie, un mediu în care eleganța rezolvării unui proiect este foarte importantă, față de liceu, unde contează doar rezultatul. Asta mi-a atras atenția pentru că este în contrast cu tot ceea ce am văzut până acum.

Mulți mă întrebau cât am stat în perioada aceasta la academie, de fapt întrebarea corectă ar fi cât nu am stat, pentru că perioada de testare te face să vrei să vii în fiecare zi, fiindcă sunt teste zilnice. Admiterea este grea, dar, atâta timp cât ești pasionat de domeniul acesta, nu ai cum să nu treci de piscină. Am văzut oameni care nu aveau deloc experiență în programare și au trecut fără probleme, iar acum se descurcă foarte bine, pentru că toate proiectele sunt gândite pe termen lung și fiecare proiect stă la baza următorului.”

Andrei consideră că, pentru cei pasionați, pentru cei care lucrează cu drag în tot ceea ce înseamnă programare, perioada de o lună cât durează „piscina” este ușor de traversat. El, deși a avut chirie în Cluj în acea perioadă, a plecat din Academie în cel mult 5-6 zile și și-a redus și somnul, pe cât posibil, entuziasmat a-și petrece cât mai mult timp în mediul plăcut și productiv din ACADEMY+PLUS.

Avantajele unei școli alternative de programare

Andrei Gherghe a participat la piscina din luna august 2015 și a început să studieze la ACADEMY+PLUS din octombrie, iar acum încearcă să vină cât de mult posibil la academie, pentru a menține ritmul de lucru, cu toate că este și elev la un liceu aflat la mare depărtare de Cluj. Unele proiecte le face de acasă și le predă doar la academie, dar există și proiecte de echipă, care necesită prezența:

„De fapt, interacțiunea cu oamenii face academia specială, nu doar proiectele, ci și modul în care sunt gândite toate lucrurile. Nu vii și stai în fața unui calculator, izolat de toată lumea, e un mediu foarte plăcut, iar proiectele sunt foarte lejere ca perioadă de timp, putem să lucrăm fără să fim stresați, fără să avem un timp limită. Libertatea programului este un avantaj uriaș, nu există programă, iar academia este deschisă non-stop, inclusiv sâmbăta și duminica, și astfel putem veni să lucrăm la orice oră. Inclusiv în «piscină» veneam la 3, la 5 dimineața, oricând ne doream.”

Un alt lucru pe care Andrei Gherghe îl apreciază la ACADEMY+PLUS este faptul că, față de instituțiile de învățământ obișnuite, învățarea nu se face prin „exemple istorice” („Uite, înveți formula asta făcută de nu știu cine și algoritmul acesta făcut de altcineva și apoi le folosești!”). La ACADEMY+PLUS se pune foarte mult accent pe creația fiecărui student:

„Ei vor să pregătească oameni care, atunci când vor fi puși în fața unei probleme cu care nu s-au mai întâlnit, să nu spună că nu pot, pentru că nu au învățat la liceu sau la facultate, ci să găsească o soluție, să se poată descurca pe cont propriu.”

ACADEMY+PLUS are o durată medie de 3 ani, dar, conform estimării lui Andrei, proiectele pot fi terminate și într-un an sau în 5, în funcție de ritmul de lucru al fiecăruia. Programa de studiu este structurată precum un joc: la finalizarea unui proiect câștigi puncte care deblochează următoarele proiecte:

„Proiectele poți să le faci în ritmul tău, nu există limite. Avem mai multe categorii: grafică, algoritmică, sisteme de operare și este decizia ta dacă le faci pe toate 3 în același timp sau mai întâi una și apoi restul.”

La ACADEMY+PLUS nu există profesori, cărți, ore fixe, limite de vârstă sau de experiență. Cei mai mulți dintre studenții academiei, dacă urmau și cursurile unei facultăți, au ales să renunțe, sau să o termine cât mai repede, preferând să studieze la ACADEMY+PLUS, unde au întâlnit oameni care le împărtășesc pasiunea pentru programare și unde pot obține o experiență practică valoroasă, pe care instituțiile tradiționale de învățământ superior nu o oferă:

„Pe parcursul celor 3 ani se țin foarte multe internship-uri, sunt foarte multe oportunități și toți cei de aici vom fi puși în medii unde vom putea vedea cu adevărat ce înseamnă lucrul în echipă și atmosfera unei firme. Genul acesta de experiență nu poate fi obținută în liceu și, chiar și la facultate, mai rar. 

La finalul fiecărui an absolvit primim o diplomă, în primul an, de exemplu, este cea de analist programator. Pentru cei mai mulți însă este importantă experiența practică acumulată, care valorează mult în fața angajatorilor. După câteva luni, mulți intră în internshipuri și se și angajează dacă au 18 ani.”

Andrei Gherghe e convins că o diplomă de licență la o facultate de informatică va fi foarte ușor de obținut în următorii ani, așa că, pentru a te diferenția de restul, este foarte utilă absolvirea unei școli cum este ACADEMY+PLUS, un centru de excelență, unde rigorile sunt duse la extrem:

„Sunt atât de multe diferențe, modul de gândire este atât de diferit față de o sală obișnuită de clasă, cu un profesor și mai mulți elevi, încât nu se poate pune problema care sunt diferențele, pentru că nu există termen de comparație. Aici se pune accentul pe gândirea proprie, pe a găsi soluții, pe a avea inițiativă.”

„De când eram mic speram să existe un loc de genul acesta”

„Eu, de când eram mic, speram să existe un loc de genul acesta, unde contează mult mai mult atmosfera de lucru și interacțiunea cu oamenii decât clasicul stat în fața unui calculator și scris pentru mai multe ore și pot spune că ACADEMY+PLUS nu numai că a ajuns la așteptările mele, dar chiar le-a depășit!”, se destăinuie, cu entuziasm, Andrei.

Academia, lansată acum doi ani, atrage din ce în ce mai mulți tineri dornici să învețe programare. Studiile sunt gratuite și nu există nicio obligație contractuală pentru viitorii absolvenți:

„Cu toate acestea, ei ne spun că vor avea oferte atât de interesante pentru noi, încât ne va fi greu să le refuzăm. Teoretic, se poate termina academia și atât, dar nu acesta este scopul, să absolvim și să luăm o diplomă. De fapt, scopul este întreaga experiență de internship-uri, de workshopuri și de lucru în echipă. Se merge și pe ideea de antreprenoriat, nu pe mentalitatea clasică de a lua o diplomă și de a merge să te angajezi.”

Unele workshopuri sunt ținute de profesioniști din stafful academiei, dar aceștia nu stau lângă studenți, în permanență, să îi ajute, pentru că proiectele sunt gândite în așa fel încât tinerii programatori să le poată face pe cont propriu:

„Există o platformă de e-learning unde ne sunt puse la dispoziție toate materialele necesare pentru rezolvarea proiectelor, dar există și workshopuri ținute de către cei din stafful ACADEMY+PLUS, care ne îndrumă pe ce direcție să mergem, și avem inclusiv garanția că, în momentul internship-urilor, ne vor ajuta să ne punem în valoare toate cunoștințele noastre, pentru că ei ne cunosc și sunt direct interesați ca noi să ajungem în firme foarte bune.”

„Din prima zi în piscină suntem învățați că aici e totul sau nimic”

Pe lângă informatică, Andrei Gherghe mai e pasionat și de engleză și de public speaking. A fost în primii 10 pe țară, anul trecut, la acest gen de competiții, iar acesta este al treilea an în care participă și speră ca pe viitor să reușească să-și combine armonios cele trei pasiuni. El e o fire optimistă și pragmatică, e un perfecționist care pune suflet în tot ceea ce face:

„Încerc să nu îmi fac griji în legătură cu lucrurile pe care nu le pot schimba pentru ca să am timp să mă concentrez pe ceea ce contează cu adevărat. Nu îmi place să pierd timpul cu lucruri nesemnificative și, pentru că sunt perfecționist, uneori stau și pierd ore întregi doar ca să mă asigur că o parte micuță din program funcționează exact cum aș vrea, chiar dacă ea își face treaba în barem.

Îmi place să lucrez cu oamenii, nu regret absolut deloc faptul că în clasele mici am fost ignorat aproape de toată lumea. Nu sunt antisocial, dar prefer să am puțini prieteni, iar restul să fie oameni cu care socializez. Nu las pe nimeni să îmi schimbe principiile, legate de informatică, de atenția la detalii în muncă.”

Andrei Gherghe e mulțumit de faptul că principiile sale sunt aceleași cu ale academiei în cadrul căreia se pregătește, pentru că aici există o mentalitate a lucrului bine făcut și toleranță zero pentru greșeli:

„Nu există loc pentru eventuale probleme pentru că, de exemplu, atunci când scrii un program care conduce o mașină, nu îți permiți să ai o problemă în cod, care poate duce la un accident. Din prima zi în piscină suntem învățați că aici e totul sau nimic. Ei ne pregătesc pe noi pentru a scrie cod extrem de fiabil.”

Steve Jobs este o personalitate din domeniul IT care l-a inspirat de mic pe Andrei Gherghe, e un profesionist de la care tânărul și-a însușit anumite valori:

„Eu am fost influențat destul de mult de Steve Jobs, singura carte pe care o am în casă este biografia lui. Am încercat și încerc să ajung cât mai aproape de unele principii ale lui, care se referă la atenția la detaliu, la a pune rezultatul unui proiect deasupra câștigului potențial de pe urma lui. Prefer să știu că fac ce îmi place, asta contează cel mai mult pentru mine.”

„ACADEMY+PLUS este pentru toți cei care cred că nu este suficient să înveți ce scrie într-o carte”

Andrei Gherge consideră că ACADEMY+PLUS este pentru toți cei care cred că nu este suficient să înveți ce scrie într-o carte, pentru aceia care nu se mulțumesc să fie simpli angajați, pentru cei care vor să creeze și să se descurce pe cont propriu, pentru toți cei care își doresc să aibă încredere în ei că pot duce la final orice proiect, oricât de greu ar fi acesta:

„Eu recomand oricărui tânăr care vrea să învețe programare să dea testele pe internet, pentru că durează numai două ore și academia poate fi urmată gratuit. Cei care doresc pot da deja testele pe site și nu au nimic de pierdut pentru că nu există vreun contract care să îi oblige să rămână aici și nici vreo sumă colosală de plătit, ca la alte facultăți private. La test contează foarte mult logica, nu e cu întrebări și răspunsuri, e pur și simplu un joc ce durează două ore. 

Indiferent de cunoștințe, oricine poate veni la academie și va reuși să meargă în ritm cu ceilalți, nu e nevoie de nicio calificare anterioară, de nicio diplomă, nu există o limită de vârstă sau alte cerințe, iar piscina o poate trece oricine își dorește cu adevărat. Nu este grea, este doar obositoare, dar noi, pasionații din acest domeniu, putem ignora acest aspect, mai ales că, după piscină, ritmul de lucru este la alegerea fiecăruia.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *