Studii geotehnice făcute din pix la podul Porțelanului, închis de 8 luni? Lucrările au fost sistate pentru că numai acum s-a descoperit un zăcământ de sare

Podul Porțelanului, închis de 8 luni, ar fi trebuit redat traficului după 12 luni, termenul prevăzut pentru executarea lucrărilor. Vechiul pod a fost reabilitat și transformat într-unul pietonal, iar lângă el urma a se mai construi de la zero încă un pod, destinat traficului rutier.

Ziar de Cluj a prezentat la începutul acestei săptămâni situația lucrărilor, care au fost oprite: vechiul pod a fost deja reabilitat, dar este în continuare închis, iar de noul pod, nici urmă! Nu s-a turnat un gram de beton. Așadar, clujenii mai au de așteptat mult și bine până când vor putea utiliza din nou acest pod, unul deosebit de important pentru traficul din zona – cât timp este închis, locuitorii din Iris trebuie să ocolească mulți kilometri pentru a ajunge la destinație.

Citiți și: La 8 luni de la închiderea podului Porțelanului, lucrările s-au oprit, fără a se redeschide circulația

Ca reacție, probabil, la articolul din Ziar de Cluj, viceprimarul Dan Tarcea a declarat la un post de radio local că lucrările la podul Porțelanului au fost sistate după ce constructorii au descoperit un zăcământ de sare, așa că termenul de finalizare anunțat pentru luna mai 2020 va fi prelungit. Viceprimarul a mai specificat că proiectantul urmează să ofere o soluție în cursul acestei săptămâni. Decizia deschiderii – sau nu – măcar a podului pietonal se va lua în funcție de soluția oferită de proiectant:

„Dacă este o soluție incompatibilă cu pasajul pietonal și cu siguranța pietonilor, atunci nu vom da drumul la circulația pietonală până nu vom pune în aplicare soluția. Nu știu care este aceasta, pentru că proiectantul are termen în această săptămână să ne ofere o soluție.

Soluția s-a schimbat pe parcurs și probabil că va trebui să facem piloți forați sau să găsim o altă soluție, nu îmi dau seama în acest moment.

Practic, stratul de sare este la o adâncime între 14 și 20 de metri și nu se putea prefigura asta în momentul în care s-a făcut proiectul”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, citat de Monitorul de Cluj.

Să reținem esențialul:

Constructorii au descoperit doar în timpul lucrărilor, după 8 luni de la începerea acestora, prezența unui zăcământ de sare, care i-a obligat să oprească lucrările, ce nu mai pot fi executate conform proiectului inițial, creat pentru un alt tip de sol.

Viceprimarul Tarcea ne spune doar acum, la peste o lună de la sistarea lucrărilor, că proiectantul are termen în această săptămână să ofere o soluție. Dan Tarcea nu își dă seama în acest moment în ce poate consta această soluție, adică Primăria habar nu are ce se va întâmpla cu acest pod, așa cum nu a știut nici până acum, din moment ce s-au trezit după 8 luni în această situație strigătoare la cer.

Situația este strigătoare la cer pentru că, contrar afirmațiilor viceprimarului, că nu se putea prefigura existența zăcământului de sare în momentul în care s-a făcut proiectul, se putea, ba chiar era obligatoriu să se prefigureze, fiindcă a existat un studiu de fezabilitate și un studiu geotehnic, înainte de începerea lucrărilor. Sau, ar fi trebuit să existe.

Dacă studiul geotehnic ar fi fost făcut corect și pe bune, atunci prin acesta s-ar fi descoperit din start zăcământul de sare, proiectul ar fi fost întocmit ținându-se cont de realitățile solului, iar lucrările s-ar fi realizat în timp util, fără a mai fi nevoie să fie sistate acum, pentru nu se știe cât timp.

Poate află și Primăria ce este acela un studiu geotehnic

Prin declarația sa, că nu se putea prefigura existența zăcământului de sare, viceprimarul Dan Tarcea sau ne consideră naivi, sau nu știe ce este acela un studiu geotehnic. Îl punem noi în temă, citând de pe Wikipedia:

„Studiul geotehnic reprezintă cea mai des întâlnită formă de documentație geotehnică și este folosit la proiectarea oricărei construcții, prin numeroasele valori referitoare la terenul de fundare pe care le oferă. Scopul efectiv este de a furniza informații cu privire la natura terenului de fundare pentru a ști cum se va dimensiona structura de rezistență.

Realizarea unui studiu geotehnic presupune parcurgerea mai multor etape. Printre cele mai importante menționăm:

- Efectuare foraje geotehnice. Numărul forajelor și adâncimea lor sunt determinate de tipul de construcție. În urma realizării forajelor se prelevează probe de sol.

- Analiza probelor de sol la un laborator de specialitate pentru determinarea principalelor caracteristici mecanice.

- Redactarea studiului geotehnic, care va ține cont de informațiile obținute în primele 2 etape, urmând să se precizeze inclusiv recomandări de fundare. Detaliile din studiul geotehnic sunt însă doar cu titlu de recomandare, decizia finală aparținând entității responsabile de dimensionarea structurii de rezistenta.

Pe baza rezultatelor studiului geotehnic se proiectează noua construcție corespunzător și eficient din punct de vedere economic. Din păcate, pe piață există numeroși jucători care oferă doar câteva foi de hârtie fără investigații geotehnice la fața locului. Acest lucru are un efect negativ financiar asupra beneficiarului încă din momentul în care acesta se apucă de construcție. Pentru a se acoperi legal pentru cazul în care în teren va exista un teren nepropice construcției, jucătorul de pe piață care oferă studiul geotehnic din burtă va da în general caracteristicile unui teren prost pentru construcție. În cazul acesta, cel care va proiecta casa va supradimensiona structura de rezistență mai mult decât este nevoie de cele mai multe ori, ceea ce se traduce într-un cost foarte mare de construcție. Cu o economie de câteva sute de lei, proprietarul ajunge să cheltuiască mii de euro în plus pe fundație. De asemenea, un studiu geotehnic realizat prost ar putea duce la o sub dimensionare a structurii de rezistență cu efecte importante în cazul unui cutremur, sau chiar și în lipsa lui, în timp.

Prin realizarea unui studiu geotehnic corect, se poate dimensiona corespunzător structura de rezistență a unei construcții. Astfel, se evită atât cazul în care structura de rezistență este supradimensionată, caz în care s-ar fi cheltuit bani inutil în plus pentru o rezistență în plus inutilă. De asemenea, se evită și cazul în care structura de rezistență ar fi subdimensionată și s-ar ajunge în cazul în care, în timp, construcția poate avea probleme de rezistență/integritate/estetice, care de foarte multe ori costă foarte mult să fie îndreptate/reparate.”

Din moment ce, doar după 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit zăcământul de sare, înseamnă că studiul geotehnic sau nu a fost făcut, ceea ce înseamnă incompetență sau iresponsabilitate crasă, sau a fost făcut din pix, fără efectuarea de foraje la fața locului, sau a fost executat corect, dar nimeni nu s-a uitat peste el.

Oricum ar fi, incompetența celor care administrează municipiul, Boc, Tarcea și echipa, îi costă pe clujeni nervi și bani. Dacă s-au făcut pe genunchi, din pix, studiile de fezabilitate și cele geotehnice, atunci banii plătiți pentru acestea au fost irosiți. Acum se vor aloca noi sume din buget, pentru noi soluții. Podul stă între timp închis, iar clujenii ard inutil benzina, ocolind kilometri întregi pentru a ajunge la destinație.

Lucrările de reabilitare a podului existent și pentru realizarea celui nou au fost estimate la 5,3 milioane lei, din care 4,5 milioane reprezintă costuri pentru construcție-montaj.

Lucrările de proiectare au fost realizate de VCE Vienna Consulting Engineering. Licitația pentru execuție a fost adjudecată de Diferit SRL.

Adauga comentariu