Din oras

Studenti medicinisti, voluntari din aceasta toamna la scoala speciala pentru copii cu autism

Pentru ca micutii diagnosticati cu autism au mari dificultati in a-si constientiza corpul, au nevoie de miscare si de exercitii speciale. Un grup de tineri de la Organizatia Studentilor Medicinisti (OSM) Cluj  vor sa faca  voluntariat incepand din acest an scolar pentru a-I sprijini in acest sens pe elevii sprijiniti de Asociatia Autism Transilvania.

Proiectul se numeste “Sport pentru Autism” si a facut parte din actiunile prezentate la Tragul de Cercuri Stiintifice Studentesti si Proiecte OSM desfasurat in 14 si 15 noiembrie la Universitatea de Medicina si Farmacie (UMF) „Iuliu Hatieganu” din Cluj-Napoca.

Medicinistii deruleaza aceste activitati de doi ani, insa este pentru prima data cand actiunile ar putea avea loc in cadrul scolii.

“In timpul liber lucram cu copiii care au autism, mai multe sedinte pe saptamana, la Centrul de Autism Transilvania. Facem exercitii de constientizare, de coordonare, mai mult kinetoretatie. Lucram cu Terapia 3C, care a fost inventata de Paul Cojocaru, un domn de la Constanta care vine din cand in cand aici, la Cluj si organizeaza workshop-uri cu voluntarii. Ne explica cum ar trebui sa facem exercitiile”, a explicat Roxana Curtean, voluntar al OSM Cluj.

Voluntarii lucreaza cu copii diagnosticati cu aceasta afectiune in fiecare vineri si sambata, cate 45 de minute.

“Copiii cu autism nu sunt constienti de corpul lor. In De exemplu, intre altele, ii invatam sa se imbrace. Sunt niste exercitii cu cercul, care le intra pe mana, apoi pe cap, pana ce incep sa isi insuseasca acest mecanism. Ei nu sunt capabili sa faca acest lucru. E foarte interesant”, a apreciat studenta.

Daca pana acum actiunile aveau loc doar in cadrul asociatiei, de acum programul va fi introdus si pentru scoala pentru copii cu autism a celor de la AAT.

“La fiecare sedinta sunt 7 studenti care se ocupa de 7 copii. Lucram om la om. Suntem in general 25-30 de studenti in program si anul acesta incercam sa atragem cat mai multi studenti alaturi de noi. O sa marim sedintele si la scoala speciala si atunci o sa avem nevoie de mai multi voluntari”, a precizat studenta.  

Ea a marturisit ca nu este o munca usoara.

“E greu si din puncte de vedere emotional, pentru ca ei sunt destul de dificili ca personalitate, au crize de plans, de ras, nu e usor sa ii controlezi. Robert, coordonatorul grupului, se descurca mult mai bine din acest punct de vedere, pentru ca e barbat. O femeie se ataseaza mai usor”, a mai spus voluntara.  

AAT: abia asteptam sa lucram din nou cu studentii

AAT a mai colaborat cu un grup de studenti cu un proiect asemanator, iar exercitiile “s-au dovedit foarte eficiente atunci cand s-au derulat cu consecventa”, potrivit Milenei Pruna, presedintele asociatiei.

“Miscarea si exercitiile ii ajuta la orientarea in spatiu si mai ales la perceptia propriului corp. Ei au o problema in aceasta zona si atunci cand exerseaza ajung sa isi dea seama de corp, de miscare, de faptul ca picioarele merg inainte, de mainile lor. In plus, e benefic pentru ei faptul ca se lucreaza in grup, ii ajuta mult din punct de vedere social. Noi abia asteptam sa lucram din nou cu studentii”, a precizat ea.

Elevii fac parte din prima scoala destinata copiilor cu autism din Romania, deschisa recent in cadrul Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva din subordinea Consiliului Judetean Cluj. Scoala este rodul unui parteneriat public-privat, are 32 de elevi. Partea didactica tine de Ministerul Educatiei, prin Inspectoratul Judetean Cluj, in vreme ce activitatile specifice afectiunii lor sunt contributia AAT.

Alte proiecte: lectii de prim ajutor si invatarea limbajului semnelor

Un alt proiect prezentat la targul studentesc desfasurat la UMF se numeste “Road Safety” si consta in instruirea liceenilor in privinta acordarii primului ajutor.

“E vorba de ajutorul in caz de stop cardio-respirator si consta in masaj cardiac, ventilatie artificiala sau dezobstructia cailor aeriene. Ceea ce e foarte important e ca daca lumea invata acest ajutor de baza, atunci noi jucam un rol foarte important in lantul supravietuirii. Daca nu se acorda primul ajutor, degeaba avem cea mai buna sectie de ATI din lume, pentru omul deja va fi pierdut timp vital ca sa isi mai revina sis a fie la capacitate maxima. E un indice de civilizatie ca lumea sa stie sa acorde primul ajutor. Estimam ca aproximativ 800 de persoane vor invata sa acorde primul ajutor”, a declarat Izabela Ionda, studenta la Medicina in anul 3.

Alti membri OSF fac eforturi sa invete limbajul semnelor.

“Pentru noi, ca viitori medici e important sa ne putem intelege cu si pacientii care au deficient de auz. Incercam sa intelegem cuvinte din limbajul comun, dar si cuvinte medicale. Ne intalnim o data pe saptamana, cate o ora si jumatate-doua cu elevii de la Liceul Special pentru Deficienti de Vedere. Incercam sa facem cu ei activitati de educatie medicala, dar si sa invatam semne noi de la ei, ii mai scoatem din rutina lor zilnica. Facem acolo tot felul de joculete. Ultima data cand am fost i-am invatat despre pansamente. Ei vor avea un curs de prim ajutor, vom merge si noi sa ii ajutam. Suntem si audotidacti, dar urmam si un curs o data pe saptamana cu un profesor de la asociatia celor deficienti de auz”, a declarat Cornelia Sofron, studenta in anul 4 la Medicina Generala. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *