Amicii ziarului

Starea Universității (IV) – Cum construim Universitatea viitorului?

Intrarea Universității Babeș-Bolyai în era digitală a întârziat deja prea mult. În condițiile în care marile universități ale lumii participă la proiecte precum Open University Consortium, promovând sistematic diseminarea liberă a cunoașterii și învățării, noi suntem în continuare dependenți de paradigma tradițională a Universității compusă din bănci, catedre și lecturarea unor foi de către un „Magister” anost. Simplul fapt că avem videoproiectoare în câteva săli nu ne face o universitate înalt tehnologizată.

Cred că UBB trebuie să devină o universitate a tehnologiilor de ultimă oră, adică „high-tech university”. Aceasta nu înseamnă numai achiziționarea de laptopuri fără noimă – deși ar fi obligatoriu ca fiecare cadru didactic al UBB să primească un computer performant personal. Nu ajunge nici să avem cursuri „ex-catedra” despre computere și tehnologie. Participarea la cercetarea cea mai actuală din domeniu trebuie să fie o realitate, împreună cu dialogul teoretic despre rolul tehnologiilor viitorului. Trebuie să fim prezenți în cercetările cele mai actuale, cum sunt cele din zona interfețelor social media, a bazelor de date online (data mining), a digitalizării de conținuturi ori a realității augmentate.

Chiar dacă nu toate departamentele UBB vor deveni peste noapte „hub”-uri de cercetare high-tech, este evident că trebuie să creăm laboratoare și, de ce nu, institute performante unde să se realizeze „cutting-edge research”. Trebuie să atragem și să fidelizăm cercetătorii din domenii precum interfețele digitale, comunicarea virtuală, social networking, jocuri video, digital humanities și așa mai departe.

Pentru aceasta ar trebui să instituim un sistem de burse și granturi pentru orice tânăr din România care dorește să realizeze performanță. Trebuie să atragem acel potențial uman de la nivel național în centrul nostru de cercetare academică. Există zeci de liceeni supra-talentați care pleacă în străinătate în căutarea de resurse și susținere. UBB trebuie să intre în competiția pentru atragerea acestor tineri și promovarea lor sistematică. Înființarea unui Institut pentru Cercetări Avansate și Tehnologii Inovative este absolut necesară. Aici s-a putea studia biometrie, bio-nano-tehnologii, astro-biologie sau neuro-tehnologii. Avem deja facilități pentru astronomie, pentru matematică, pentru cercetări multimedia, pentru psihologie, trebuie doar să le deschidem spre viitor.

Trebuie să devenim ceea ce se numește o „universitate deschisă” în mediul online. Pe de o parte pentru că nu putem ajunge o universitate „de top” dacă nu avem practici de predare la nivel internațional. Cu simple progrămele provinciale nu putem ieși din îngustimea desuetă în care ne aflăm. Iarăși MIT reprezintă un model – Institutul din Massachusetts  oferă public și gratuit acces la mii de cursuri (2.260 mai precis), cele mai multe fiind traduse în limbi internaționale de la chineză și persană la spaniolă și franceză. Site-ul are 175 de milioane de vizitatori cu 1 miliard de accesări unice.

Este obligatoriu să deschidem UBB spre predarea online. Aceasta nu înseamnă că vreau să devenim o universitate „la distanță” – pentru că învățarea nu se face exclusiv online și nici nu poate fi realizată doar prin intermediul tehnologiilor. Predarea trebuie să devină un mix între cursurile online și informațiile disponibile față în față, adică ceea ce se numește „blended learning”. Și aici s-au făcut încercări timide. Portalul ubbonline pare un câmp părăsit (și părăginit) unde nu se întâmplă nimic.

TOATE facultățile trebuie să își facă disponibile materialele de predare online. Trebuie să avem video cursuri accesibile prin intermediul tehnologiilor online, să avem suporturi de cursuri și studii online, precum și publicarea online a tuturor materialelor care nu sunt legate de drepturi de autor. Fiecare profesor trebuie să facă vizibilă identitatea sa academică. Aceasta nu ne va scădea prestanța, dimpotrivă, va permite atragerea de studenți și ne va transforma într-un model. În plus această „deschidere” academică are și un scop de igienizare – astfel va fi vizibil procesul educațional și nu ne vom mai putea ascunde după zidurile nevăzute ale incompetenței. Ne va împinge spre inovarea propriilor cursuri, ieșirea din stadiul de prăfuire și imitare, intrarea într-o competiție reală globală. Aceasta presupune și deschiderea spre evaluarea externă, astfel încât profesorii, cercetătorii și studenții să vadă în mod concret și nemijlocit ce înseamnă o universitate performantă.

În contextul actual devine obligatorie implementarea unei platforme online unde să fie publicate toate licențele, dizertațiile și doctoratele din UBB. Trebuie să conducem și în această direcție, să arătăm comunității academice din România care sunt bunele practici – transparența totală a procesului academic.

Este inacceptabil să avem facultăți cu pagini web care nu sunt disponibile în engleză, care nu oferă informații actualizate și care oferă o imagine de perimare totală a acestei instituții remarcabile. Cum spuneam, toate cadrele didactice ar trebui să aibă pagini interactive online, actualizate continuu. Mai ales studenții UBB ar trebui să aibă un profil pe platforma online a Universității, ei fiind astfel conectați cu întreaga comunitate. Ei vor putea rămâne în baza de date și vom putea monitoriza activitatea absolvenților (printr-un sistem de comunicare continuă cu „alumnii”).

De fapt constituirea unei reale comunități online, atât pentru profesori, cât și pentru studenți, care să integreze paginile personale de Facebook, dar și mesagerii și platforme de comunicare (de ce nu game clusters), unde să fie posibil transferul de informații în mod creativ (prin modding sau videomaking) ar fi mai mult decât necesar. Se poate construi un portal pentru tutoriat, studenților fiindu-le puse la dispoziție toate informațiile necesare pentru „navigarea” în hățișurile adminsitrative. Se poate asigura transparența tuturor proceselor decizionale, de la înregistrarea dezbaterilor din Senat, până la o posibilă (obligatorie) platformă de vot online.

În prezent UBB are un newsletter online, câteva pdf-uri lipsite de interactivitate și niște linkuri mai mult sau mai puțin active. Paginile UBB-online trebuie actualizate și aduse la zi, conectate cu o interfață ușor de parcurs. Oricum ar fi, filosofia și modelul „open source” sau „open knowledge” trebuie să devină o practică academică și un standard pentru Universitatea Babeș-Bolyai. Și aici UBB trebuie să fie vârful de lance în România pentru implementarea unor noi formule și bune practici în era digitalizării.

S-a încercat, fără succes, implementarea unor idei excelente – cum a fost cazul cu programul de crowdfunding. Numai că simpla inițiativă, fără susținere instituțională devine, evident, sortită eșecului. Idei precum crowdfunding, antreprenoriat academic, dezvoltare de produse în clustere de cercetare trebuie să fie instituționalizate și susținute sistematic. Un management strategic în această direcție este necesar și devine obligatoriu. Nu mai putem să dormim în băncile noastre învechite, să picotim în științele vetuste, repetând etern aceleași studii pe care le-au făcut și alte generații înaintea noastră.

Trebuie să intrăm în era antreprenoriatul universitar, care să implice studenții în cercetări cu aplicație practică și directă, de la jocuri video la programe pentru aplicații online. Inovarea presupune noi tehnologii, noi descoperiri, răspunsuri la problemele actuale ale societății din care facem parte. Aceasta nu înseamnă abandonarea „vechilor” abordări academice, renunțarea la științele despre antichitate sau arta medievală. Dimpotrivă. Numai că o universitate a viitorului trebuie să fie mereu înaintea comunității din care face parte, atât ideatic, dar mai ales tehnologic.

UBB high-tech este, deocamdată, o utopie. Depinde de noi dacă va deveni o realitate, fie ea și virtuală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *