Soluțiile municipalității pentru Podul Garibaldi: modernizare sub trafic sau pod plutitor

Modernizarea podului Garibaldi a fost anunțată în urmă cu mai bine de patru ani, odată cu anunțul modernizării podului Traian. Între timp, după lungi amânări, podul Traian a fost făcut de la zero, iar podul Garibaldi a rămas doar un proiect. În primăvara anului trecut a fost semnată autorizația de construcție, urmând apoi să fie lansată licitația pentru lucrările de execuție. În 2014 se estima că reabilitarea podului ar costa puțin peste 1 milion euro, în primăvara anului trecut însă, valoarea totală a investiţiei a crescut la 1,5 milioane euro. Primarul Emil Boc prezenta, în februarie 2014, primele imagini cu modul în care va arăta Podul Garibaldi după modernizare. Noul pod urma să fie total diferit de cel actual, cu un design care să se încadreze în peisajul urban creat prin construirea Sălii Polivalente şi a stadionului Cluj Arena. 

Din 2014 și până în 2019 s-au scurs 5 ani, iar municipalitatea clujeană a publicat abia luna trecută (în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) anunţul de licitaţie pentru execuţia lucrărilor la investiţia “Pod peste râul Someşul Mic pe strada Giuseppe Garibaldi (Pod Garibaldi)”, urmând ca în termen de 5 zile de la publicarea anunțului ofertele să fie deschise.

Valoarea estimată a contractului este de 1,6 milioane euro, fonduri din bugetul local.

“Deja a fost publicată licitaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Până în data de 8 aprilie se pot depune documentaţiile. Sunt foarte multe solicitări. Având în vedere numărul mare de solicitări, probabil că vom extinde perioada de depunere a documentaţiilor. Ne bucurăm că există un interes major. După ce vom avea adjudecată licitaţia, vom da detalii despre termenul de realizare şi modalităţile de implementare a proiectului. Podul Garibaldi se va şi lărgi şi se va şi moderniza. Astăzi, Podul Garibaldi nu este un pod care să fie integrat cu Sala Polivalentă şi cu stadionul Cluj Arena şi cu modul în care s-a dezvoltat Clujul în ultimii ani”, a afirmat Ecoul lui Emil Boc, Dan Tarcea, la un post de radio local.

Viceprimarul a respins ideea închiderii podului pentru circulație pe perioada lucrărilor de modernizare. Mai mult chiar, specialiștii municipalității se gândesc și la soluții alternative, printre care figurează și amenajarea unui pod plutitor:

 “Se va construi sub trafic pentru că nu vom putea să închidem circulaţia în zonă. Este o circulaţie extrem de intensă. Cei care locuiesc în cartierul Grigorescu au puţine variante de a ieşi din cartier.

De aceea, vom face sub trafic. Analizăm tot felul de variante, şi un pod plutitor.

Dar asta la momentul potrivit. În orice caz nu vom bloca traficul total pe Podul Garibaldi”, a adăugat Tarcea.

Durata totală de execuție a lucrărilor este de 9 luni. Noul pod urma să fie realizat după un concept nou, diferit în totalitate de cel actual, cu un design care să se încadreze în peisajul urban creat prin construirea Sălii Polivalente şi a stadionului Cluj Arena.

Lungimea totală a podului este de 50,30 metri. Podul este compus din 9 grinzi pe trei deschideri având structura de rezistenţă mixtă oţel-beton. Lăţimea podului variază între 20 şi 24 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 14 metri. Investiţia presupune lucrări de reabilitare, consolidarea infrastructurii existente, rampe de acces şi semnalizare rutieră.

În cadrul Dezbaterii Bugetului municipiului Cluj-Napoca 2019, Emil Boc a precizat că prioritare pentru oraș rămân așa teme precum modernizarea podurilor, realizarea unei infrastructuri de bază - străzi, parkinguri – toate aceste proiecte referindu-se la creșterea calității vieții și la dezvoltarea alternativelor pentru un oraș modern și verde. 

CITEȘTE ȘIDezbateri buget 2019: mega proiecte pentru viitor, idei deocheate și idei pertinente

Astfel, pentru acest an, administrația publică locală și-a propus asemenea obiective precum extinderea străzilor și reabilitarea podurilor, prioritare fiind Podurile Porțelanului, Garibaldi, Podul N, Locomotivei sau Fabricii.

CONTEXT

Finanţarea pentru reabilitarea Podului Garibaldi este bugetată în fiecare an de primarul Emil Boc, iar lucrările încep, potrivit edilului, în fiecare an.

Primarul Emil Boc prezenta, în 19 februaire 2014, primele imagini cu modul în care va arăta podul Garibaldi după modernizare.

În noiembrie 2016, Emil Boc anunţa care sunt priorităţile “zero” ale municipalităţii pentru soluţionarea traficului din Cluj: poduri şi pasaje la tot cartierul.

Din punct de vedere al teoriei relativităţii, varianta Boc, în anul 2017 clujenii urmau să aibă două noi poduri peste râul Someş. Cel puţin aşa a susţinut în 28 noiembrie 2016 Emil Boc.

Modernizarea podului Garibaldi a fost în 2016, aşa cum a fost în campania electorală din 2012, pe agenda lui Emil Boc. Lărgirea la patru benzi de circulaţie şi cu amenajarea de piste de biciclete a fost și promisiunea edilului pentru anul 2017.

Astfel, valoarea estimată pentru modernizarea podului Garibaldi era acum 5 ani de 5 milioane lei cu TVA, iar în ianuarie 2019, proiectul trimis către Primărie de proiectant a fost estimat la 8,8 milioane lei, fără TVA.

Dacă în 2014 au fost estimate la 5 milioane lei, în 2017 au crescut la 5,9 milioane lei, iar acum au ajuns la 8,8 milioane lei. La baza acestei majorări stă creșterea salariului minim pe economie în construcții.

“Obiectivul de investiții «Pod peste râul Someșul Mic pe strada Giuseppe Gabribaldi» este cuprins la finanțare în Programul Național de Dezvoltare Locală cu o valoare de 5 milioane lei, conform listei obiectivelor de investiții aprobate pentru județul Cluj în perioada 2017-2020 de Ministerul Dezvoltării. Având în vedere OUG 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice prevede că «în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2019, pentru domeniul construcțiilor, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilește se stabilește în bani la suma de 3.000 lei pentru un program normal de lucru în medie de 167 ore pe lună, reprezentând 17,9 lei/oră». La data aprobării indicatorilor tehnico-economici (2017), salariul de bază minim brut era de 1.450 lei reprezentând tariful de 8,7 lei/h, iar proiectantul pentru personalul specializat a luat în calcul tariful de 11 lei/oră”, se arată în hotărârea Consiliului local.

Proiectantul, SC Pod Proiect SRL a trimis, în ianuarie 2019, o adresă către Primărie în care spune că se ia în calcul un salariu lunar de 3.401 lei pentru angajații din construcții, ceea ce înseamnă 20,40 lei/oră. Potrivit documentului, au mai crescut și prețurile la materialele de construcții, dar și manopera. 

Durata totală de execuție este de 9 luni. Finanțarea obiectivului se face din fondurile bugetului local.

 

 

 

Adauga comentariu