In vizor

SMURD, puiul de cuc adoptat de doua ministere

Serviciul Medical de Urgenta, Reanimare si descarcerare a luat nastere la Targu Mures in anul 1990. Dupa 20 de ani de activitate, in 2010 SMURD avea aproape 4000 de pompieri paramedici, medici si asistenti medicali din cadrul structurilor Ministerului Sanatatii si ale Ministerului Administratiei si Internelor, dotat cu tehnica medicala de ultima generatie. De la un serviciu voluntar minuscul, cu un singur echipaj, SMURD a ajuns la acoperire nationala, fiind in prima linie in cazul acordarii primului ajutor. Mizeaza pe rapiditatea interventiei in cazuri in care secundele sunt cruciale pentru salvarea de vieti. Pe de alta parte Serviciile de Ambulanta Judetene (SAJ), cu mai putin sprijin financiar si fara sa fie in lumina reflectoarelor gestioneaza mult mai multe interventii decat SMURD, asta si pentru ca in afara de cazurile de urgenta mai gestioneaza si consultatii la domiciliu, transport medical sau actiuni preventive . La nivelul judetului Cluj anul trecut SAJ a avut de 10 ori mai multe interventii decat SMURD.
De-a lungul timpului mai multe voci au prezentat favorizarea injusta a SMURD in detrimentul serviciilor de ambulanta in ceea ce priveste alocarea de fonduri. Surse avizate din Ministerul Sanatatii au declarat pentru ZiuaNews la finalul anului trecut ca SMURD urmeaza sa primeasca in 2014 nu mai putin de patru miliarde de lei.

 “In anul 1991, la un an de la infiintarea serviciului voluntar, SMURD a inceput sa functioneze experimental in cadrul Grupului de Pompieri Militari din Judetul Mures, iar la 6 luni de la inceperea operarii experimentale a SMURD-ului in cadrul pompierilor, in urma unei evaluari a activitatii din partea unei comisii a Comandamentului Corpului Pompierilor Militari din Romania, s-a decis integrarea acestui serviciu ca o componenta in structura pompierilor. Acest mod de organizare continua si functioneaza si in ziua de azi”, se arata pe site-ul oficial al SMURD.

Cu alte cuvinte, conform legii nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma sanatatii, SMURD este un serviciu public integrat fara personalitate juridica, care functioneaza in organigrama Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta. Astfel fondurile pentru functionarea SMURD curg din trei directii: de la Ministerul de Interne, prin Inspectoratele pentru Situatii de Urgenta, de la Ministerul Sanatatii si din donatii, de care se ocupa Fundatia pentru SMURD, infiintata in 2006.

“Nu avem buget propriu pentru ca SMURD nu are personalitate juridica. O parte din fonduri ne vin de la Spitalul Judetean, de obicei pentru materiale sanitare, iar de cheltuielile de intretinere si de functionare se ocupa ISU”, a precizat Cristian Ursu, medicul coordonator al SMURD Cluj.

In cadrul SMURD lucreaza trei categorii de angajati respectiv personal medical – angajat al spitalelor pentru echipajele de terapie intensiva mobila si salvare aeriana, pompieri – angajati ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, Ministerul Administratiei si Internelor.

SAJ sunt unitatile sanitare publice cu personalitate juridica, aflate in coordonarea departamentului de specialitate din Ministerul Sanatatii Publice si a autoritatilor de sanatate publica judetene. Au un compartiment pentru asistenta medicala de urgenta si transport medical asistat, cu echipaje medicale de urgenta, cu sau fara medic; si un compartiment pentru consultatii medicale de urgenta la domiciliu si transport sanitar neasistat.

SMURD are in structura sa echipe integrate de reanimare, specializate in acordarea asistentei medicale si tehnice de urgenta, precum si echipe cu personal paramedical, specializat in acordarea primului ajutor calificat.
Personalul paramedical este personalul fara pregatire medicala, instruit special la diferite niveluri in acordarea primului ajutor calificat, utilizand echipamente specifice, inclusiv defibrilatoarele semiautomate externe. Personalul paramedical care activeaza in cadrul echipajelor de prim ajutor calificat este pregatit in institutiile de invatamant si in centrele de formare specializate aflate in structura Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.

SMURD este specializat in principal pe acordarea primului ajutor calificat pentru care nu este nevoie de medic neaparat ci de personal paramedical, in timp ce Serviciile de Ambulanta se ocupa de asistenta medicala de urgenta.

La Cluj, SMURD are doua masini cu medic, o autospeciala pentru victime multiple, una pentru catastrofe si una de neonatologie. De asemenea mai este cate o ambulanta de prim ajutor in cele sapte subunitati din judet. Serviciului de Ambulanta Judetean are 35 de masini pe compartimentul de urgente.

In functie de gravitatea si de specificul fiecarui caz de urgenta dispeceratul integrat decide daca se trimite un echipaj al SMURD sau unul al SAJ.

Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 -privind reforma in domeniul sanatatii – reglementeaza Sistemul national de asistenta medicala de urgenta si de prim ajutor calificat.
Potrivit actului normativ primul ajutor calificat  inseamna efectuarea unor actiuni salvatoare de viata unor persoane care au suferit o accidentare sau imbolnavire acuta, de catre personal paramedical care a urmat cursuri speciale de formare si care are in dotare echipamentele specifice acestui scop, inclusiv defibrilatoare semiautomate, functionand sub forma de echipe de prim ajutor intr-un cadru institutionalizat.
De asemenea asistenta medicala de urgenta este ansamblul de masuri diagnostice si terapeutice intreprinse de catre personal medical calificat. Ea poate fi acordata la diferite niveluri de catre medici si asistenti medicali cu diferite grade de pregatire.

Potrivit legii acordarea primului ajutor calificat este organizata astfel incat timpul maxim de sosire la locul interventiei de la apelul de urgenta sa nu depaseasca:
a) 8 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat, in zonele urbane, la cel putin 90% din cazurile de urgenta;
b) 12 minute, pentru echipajele de prim ajutor calificat, in zonele rurale, la cel putin 75% din cazurile de urgenta.

Asistenta medicala de urgenta in prespital va fi organizata astfel incat timpul maxim de sosire la locul interventiei de la apelul de urgenta sa nu depaseasca:
a) 15 minute, pentru echipajele de urgenta sau de terapie intensiva, in zonele urbane, la cel putin 90% din cazurile de urgenta;
b) 20 de minute, pentru echipajele de urgenta sau de terapie intensiva, in zonele rurale, la cel putin 75% din cazurile de urgenta.

Foto: radiotransilvania.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *