Sistemele de validare a biletelor de autobuz costă 40.000 lei bucata. Sunt atât de bune că funcționează cu erori dese

Primăria Cluj-Napoca va cumpăra 74 de sisteme de validare a biletelor de autobuz pentru mijloacele de transport noi cumpărate anul acesta. Valoarea totală a investiției este de 2.983.000 lei, de unde reiese că un sistem de validare costă puțin peste 40.000 lei. În ciuda prețului mare, sistemele montate în autobuzele Companiei de Transport Public (CTP) funcționează mereu cu erori, în sensul că biletele și cardurile de călătorie nu pot fi validate. Mai mult, nici automatele de cumpărare a biletelor nu funcționează corespunzător, aspect semnalat de multe ori de călători - fie nu dau rest, fie resping bancnotele, fie emit bilete care au preț de două călătorii, dar sunt tipărite doar cu un capăt pentru validare.

Anunțul de achiziție publică pentru sistemele de validare a biletelor a fost lansat în urmă cu două zile, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 23 ianuarie.

Potrivit, caietului de sarcini, un sistem de validare, care costă 40.000 lei este format din trei componente:

-validator dual – 4 bucăți, montate în mijloacele de transport în comun la fiecare ușă – destinat validării titlurilor de călătorie la bordul vehiculelor;

-computer de bord – 1 bucată, montat în toate mijloacele de transport în comun, în cabina conducătorului auto, la loc vizibil pentru acesta – destinat pentru stocarea, procesarea, transmiterea și primirea datelor culese de sistemul de validare, primirea și transmiterea unor informații de la sistemul de administrare, pentru realizarea unor setări de către conducătorul auto și pentru afișarea și raportarea stării de funcționare a sistemului de validare;

-echipament de comunicații switch – 1 bucată, montat în mijlocul de transport; validatoarele îmbarcate comunică cu computerul de bord printr-o conexiune TCP/IP peste Ethernet prin intermediul acestui switch.

Conform aceluiași document, toate echipamentele trebuie să funcționeze cu software-ul sistemului e-ticketing fără să fie impuse modificări în codul sursă al acestuia sau să implice costuri suplimentare pentru beneficiar.

Sistemul de ticketing a fost dat în folosință în 2015. Încă de atunci au existat probleme de funcționare. Periodic, sunt cheltuiți bani serioși pentru revizia acestui sistem. Anul trecut de exemplu, a fost lansată o licitație pentru revizie, în valoare de 162.000 euro pentru 61 de automate de eliberare a biletelor și cardurilor, 136 validatoare de stație, 327 de validatoare duale, amplasate în mijloacele de transport în comun și 541 de validatoare duale achiziționate de CTP Cluj-Napoca.

În noiembrie 2015, DNA Cluj a descins la Primăria Cluj-Napoca și la sediul CTP într-un dosar privind proiectul de ticketing. Au fost ridicate documente de la sediul Primăriei, iar la sediul CTP au fost sigilate și ridicate mai multe calculatoare care conțin date despre acest proiect. Într-un comunicat DNA de la acea dată se preciza faptul că se fac cercetări cu privire la posibile fapte de corupție din perioada 2012-2015. Nu am văzut însă niciun alt comunicat al DNA care să ne anunțe dacă s-a finalizat dosarul și cum s-au finalizat.

Proiectul de ticketing a fost realizat cu fonduri europene, valoarea acestuia fiind de 33 milioane lei. Începute în 2013, lucrările pentru realizarea sistemului de ticketing ar fi trebuit încheiate în 2014, însă abia un an mai târziu au fost finalizate.

Licitația organizată de Primăria Cluj-Napoca a fost câştigată de asocierea SC Ramb Sistem SRL şi SC CS Vision SRL, cu o ofertă de 21 milioane lei. În cadrul licitației au depus oferte firmele Radcom, asocierea Ramb CS Vision, asocierea UTI Grup - ACI Cluj şi SCC Napoca.

Adauga comentariu