Sindicatele din învățământ îi cer lui Orban „întrunire în regim de urgență” pentru dotarea elevilor cu laptopuri și tablete: Sistemul educațional este în așteptarea unor soluții unitare

O serie de asociații din învățământ, precum și sindicatele din acest domeniu de activitate au solicitat premierului Lucovid Orban o „întrunire în regim de urgență” pentru clarificarea „incertitudinilor privind modul de începere a noului an școlar”, dar și pentru analiza situației privind dotarea elevilor și profesorilor cu dispozitive digitale, precum tablete inteligente și laptopuri, conform angajamentului și promisiunilor lansate de guvernul pnl-ist, dar nesoluționate până în prezent. 

Solicitarea se înscrie în contextul în care guvernanții încearcă modificarea legii, astfel încât tabletele și laptopurile să fie asigurate în cazul anumitor categorii de elevi, fără să mai fie deschisă posibilitatea tuturor cererilor din partea copiilor și profesorilor.

Un număr de șase asociații și sindicate au transmis un apel comun prin care solicită o întrunire de urgență cu Lucovid Orban, precum și în prezența miniștrilor Educației, Finanțelor și Fondurilor europene.

Consiliul Național al Elevilor, Alianţa Naţionala a Organizațiilor Studențești din România, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți-Învățământ Preuniversitar, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”, structuri reprezentative ale elevilor, studenților, părinților și personalului din sistemul național de educație, având în vedere contextul actual generat de dinamica evoluției situației epidemiologice naționale, solicită, în regim de urgență, o întrunire în cadrul căreia să fie discutate problemele urgente ale învățământului, respectiv:

- Aplicarea Legii nr. 109/2020 pentru completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, care a intrat în vigoare la data de 9 iulie 2020 și în baza căreia, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să asigure, la cerere, fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev un dispozitiv - laptop sau tabletă, conectat la internet, pentru a putea participa la activităţile de e-learning. 

- Subiecte de interes general care vizează elevii, studenții și corpul profesoral privind începutul noului an școlar/universitar.

Necesitatea soluțiilor unitare

„Ținând cont de lipsa fondurilor necesare pentru asigurarea acestor dispozitive electronice tuturor cadrelor didactice și elevilor, dar și de timpul scurt rămas până la începerea anului școlar 2020-2021 pentru rezolvarea acestei probleme, se impune prezența, la această întâlnire, a ministrului finanțelor publice, cât și a ministrului fondurilor europene.

Pentru discutarea celei de-a doua teme, este absolut necesară prezența ministrului educației și cercetării.

Vă rugăm să aveți în vedere că, la 1 septembrie 2020 începe noul an școlar 2020-2021, iar la 1 octombrie 2020 cel universitar, sistemul educațional fiind încă în așteptarea unor soluții unitare la nivel național, menite să permită desfășurarea, pe cât posibil, în condiții normale, a cursurilor.

Din punctul nostru de vedere soluțiile trebuie identificate la nivel național, neputându-se transfera în responsabilitatea unităților școlare și a autorităților administrației publice locale decizia privind începerea noului an școlar/universitar.

Nu trebuie uitat că evaluarea la final de ciclul de învățământ este națională, ceea ce presupune soluții identice pentru a se asigura egalitatea de șanse pentru toți elevii, indiferent de școala și localitatea în care învață.

De aceea, este responsabilitatea Guvernului de a stabili un plan național unitar de începere, în bune condiții, a noului an școlar/universitar!”, notează semnatarii mesajului adresat guvernului pnl-ist. 

Adresa comună a tuturor asociațiilor și sindicatelor către Ludovic Orban poate fi consultată aici. 

De altfel, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) semnala încă din mai 2020 necesitatea dotării elevilor cu dispozitive electronice astfel încât să poată participa la activitățile școlare în regim on-line, înregistrând un apel către executivul pnl-ist prin care solicita redirecționarea banilor nefolosiți din Programul pentru școli către achiziționarea mijloacelor tehnice specifice învățării on-line. 

După cum apreciază Mircea Bertea - Directorul Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, profesor asociat al Universității „Babeș-Bolyai”, membru al Centrului Internațional de Cercetări și Studii Transdisciplinare Paris, expert al Uniunii Europene pentru Educație și Cultură – pentru aplicarea scenariilor de învățare, precum învățământul hibrid, măsura descentralizării deciziei este absolut necesară:

„Cred că trebuie descentralizată decizia și fiecare școală, în colaborare cu Primăria, cu Inspectoratul (Inspectoratul Școlar Județean -n.red), să-și organizeze orarul, cursurile, în funcție de condițiile concrete și în funcție de posibilitățile pe care le are. 

Decizia să aparțină Consiliului de Administrație al școlii, împreună cu părinții, astfel încât să fie cât mai bine posibil, altfel va ieși iarăși un fel de on-line fără line, ca în martie-apilie-mai.
Sau o supraaglomerare, după cum a fost în alte școli”
, aprecia profesorul Mircea Bertea pentru Ziar de Cluj.

CITEȘTE ȘI: Scenarii pentru începutul noului an școlar: ore reduse, cursuri în schimburi sau în curtea școlii. Mircea Bertea: „Ministerul este neputincios!”

De altfel, expertul Uniunii Europene pentru Educație și Cultură, Mircea Bertea, semnala neputința ministerului Educației în oferirea de soluții viabile, iar fostul ministru al Educației, psihologul clujean Mircea Miclea aprecia că Executivul PNL-ist trebuie să asigure fonduri pentru dotarea elevilor cu tablete și laptopuri, dar și programe de pregătire a acestora în privința utilizării tehnologiei în scop educațional, semnalând că guvernanții par să fie preocupați în ultimul rând de elevi:

„Dacă la această lege nu se alocă urgent un buget, atunci ea este o literă moartă.

Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional (...). 

Dacă Guvernul nostru nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid – online și față în față – atunci ar trebui să demisioneze sau să înceapă să gândească faptul că este în secolul XIX, nu este în secolul XXI.

Este clar că nu le pasă de copii”, nota profesorul Mircea Miclea. 

CITEȘTE ȘI: Mircea MICLEA, despre tehnologizarea învățământului: Dacă Guvernul nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid, atunci ar trebui să demisioneze. Este clar că nu le pasă de copii

Cele trei opțiuni luate în calcul de Ministerul Educației pentru noul an școlar și asupra cărora nu se poate pronunța nici după aproape o jumătate de an de la declanșarea pandemiei, sunt: școala normală cu ore în clasă/ școala hibrid - învățare în clasă + activități în regim on-line și/ școala online, dacă situația epidemiologică o va impune.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

sursa foto: bzi.ro

Adauga comentariu