Si "gospodaria" MindMagnet are un cuvant de spus in IT-ul clujean: "Programatorii nu pleaca din firmele mari din cauza banilor, ci pentru ca sunt nemultumiti de organizatie si de atmosfera de lucru"

Doi satmareni, Vlad Stanescu si Sandu Babasan, conduc la Cluj o afacere centrata pe e-commerce si outsourcing, pe care ei o descriu ca fiind o gospodarie mica, agila si prietenoasa, un incubator al talentelor. Am fost sa ii vizitam fiindca noi, cei de la Ziar de Cluj, consideram ca IT-ul clujean este compus nu numai din gigantii cu sute de angajatori care duc faima Clujului in afara tarii, dar si din "gospodariile IT" de genul MindMagnet care aduc IT-ului clujean creativitate si inovatie. Nu uitati sa cititi finalul!

Ceea ce te frapeaza de la inceput, cand stai de vorba cu managerii de la MindMagnet, este perfecta sincronizare intre discursurile lor. Se completeaza reciproc, organic si discret, ca un mecanism de ceas elvetian. Cu mintea brici si debitul verbal pe masura, tinerii antreprenori mustesc de energie si entuziasm si, din atitudinea lor, iti poti da lesne seama ca se simt confortabil in pielea proprie si sunt mandri de munca lor.

„Am inceput afacerea in 2005, cand eram inca student. In 2010,  am facut parteneriatul cu Sandu, pentru ca aveam nevoie de un asociat bun pe partea de management si finante. Eu aveam expertiza tehnica, cunostinte si experienta pe partea de programare, dar simteam ca deciziile manageriale pe care le luasem pana atunci nu au fost cele mai bune”, spune Vlad Stanescu, CEO la MindMagnet.

In privinta serviciilor pe care MindMagnet le ofera clientilor sai, acestea merg de la analiza de business, descoperirea vulnerabilitatilor, propuneri de eficientizare a bugetului de marketing si strategii de crestere a vanzarilor pana la dezvoltarea de produse dedicate.

„Activitatea noastra se centreaza pe e-commerce, dar dezvoltam si solutii custom pentru clientii nostri. Un procent de aproximativ 20% reprezinta product work-ul, iar restul e outsourcing. Oferim tot clientilor, de la business analysis pana la produsul solicitat, pe care il dezvoltam special pentru ei. Nu avem activitate tipica de outsourcing, aceasta este doar o parte din ceea ce oferim. Proiectele pe care le avem in portofoliu sunt dezvoltate de noi pentru utilizatorii finali”, precizeaza Vlad Stanescu.

Anul trecut, MindMagnet a deschis un departament prin care magazinele online isi pot externaliza activitatea de marketing si promovare, accesand un pachet ce include servicii de PR, comunicare social media, cercetare de piata si e-mail marketing. 

„Am crescut cu 16%, dar obiectivul nostru este de 20% si, tinand cont de proiectele pe care le avem in derulare, credem ca ni-l vom atinge. Am inceput sa avem proiecte foarte faine pe plan national, majoritatea fiind din fonduri europene. Clientul devine treptat tot mai educat, stie mai clar ce vrea”, spune Sandu Babasan, CFO la MindMagnet.

Societatile mici, dupa parerea managerilor de la MindMagnet, sunt mult mai agile, au cheltuieli mai mici, pe care si le pot manageria mai usor si se adapteza mai rapid la schimbarile pietei. Dar problema acestora este ca isi doresc sa creasca foarte rapid. 

„Cresterea n-ar trebui sa vina doar din numarul de angajati, ci din proiectele duse cu succes pana la capat. Noi ne dorim sa crestem organic si sa nu fie o crestere falsa. Deschidem acum in California si in Franta cate o divizie de vanzari si vrem sa schimbam mentalitatea ca, daca vii in Romania, te astepti la preturi mici. Aici avem 30-40 euro pe ora, in timp ce in SUA se platesc 100-120 euro pe ora de programare”, spune Sandu Babasan. 

Cei de la MindMagnet nu se sfiesc sa vorbeasca despre greselile pe care considera ca le-au facut si din care au invatat.

„Noi am pierdut primul tren pe piata de mobile, mai ales la client work. Lipsa unui portofoliu de cativa ani in spate reprezinta un handicap. Dupa o perioada in care mobile-ul luase un avant fara precedent, se observa acum o regresie pe partea de aplicații mobile și creștere pe partea de web responsive”, e de parere Vlad Stanescu.

„Cand eram foarte aglomerati cu proiectele, nu ne-am mai concentrat pe vanzari si asta a fost o greseala”, admite Sandu Babasan un alt pas gresit facut de ei, dar care a contribuit mult la maturizarea lor ca manageri. 

Importanta capitalului uman in afacere

 Resursa umana joaca un rol important in orice companie, iar cei de la MindMagnet sunt de parere ca in acest moment, pe piata de IT clujeana, exista un deficit de specialisti.

„Noi vindem specialisti, oameni care au lucrat pe proiecte de anvergura si au o experienta certificata si usor de demonstrat. Avem multi programatori certificati in agentie, ceea ce ne face sa credem ca suntem atractivi pentru un senior specialist cu o experienta de peste 3 ani. Suntem o gospodarie mica, agila, prietenoasa. Oamenii de la noi zambesc. Noi facem aici un mic incubator al talentelor”, mai spune Sandu Babasan.

„Oamenii vin aici pentru ca au un cuvant de spus, sunt ascultati si se pot dezvolta intr-un mediu in care se simt apreciati. Noi ii incurajam sa priveasca proiectul la care lucreaza ca si cand ar fi al lor. Suntem putin limitati la spatiu. Mai avem capacitate pentru inca maximum 10 oameni. Dar ne mutam doar daca va fi cazul. Nu vrem sa punem presiune pe noi”, completeaza Vlad Stanescu.

 

Cum percepeti mediul de afaceri clujean?

„Mediul de afaceri clujean este in plina dezvoltare. Noi nu ne simtim ca niste outsideri, pentru ca suntem atat de multi din afara Clujului incat, vrem - nu vrem, noi dam trendul. Faptul ca avem specificat pe site ca activam pe piata clujeana e un avantaj, credem noi. "Clujul vinde" si eu sunt incantat ca facem parte din aceasta lume. Dar sunt si aspecte care imi plac mai putin. De exemplu, angajarile masive in IT, de mii de oameni pentru cate un proiect, fara sa existe strategii de incorporare a acestor angajati in organizatie la terminarea proiectului, ei bine, eu chestiunile astea nu le vad ca pe un lucru bun”, e de parere Sandu Babasan.

Care sunt produsele dezvoltate de MindMagnet cu care va mandriti?

CashControl este unul dintre produsele dezvoltate de noi la care tinem foarte mult. Management financiar personal. 80% din functiile aplicatiei sunt oferite gratuit, contul premium fiind dedicat specialistilor. Avem deja 30.000 de utilizatori free si cateva sute de platitori. Cei free au acces la un numar nelimitat de conturi, isi pot gestiona facturile, cheltuielile si incasarile. Multi utilizatori sunt manageri de small business care utilizeaza cash-control ca sa isi managerieze costurile afacerilor”, spune Vlad Stanescu.

„Pentru procesare de carduri online, am implementat pentru Banca Transilvania un produs inovativ, eBT pay Assist care este destul de performant. Dar colaborarea cu bancile nu e foarte usoara. La marimea pe care o au unitatile bancare, ele sunt foarte rigide, se adapteaza mai greu”, e de parere fondatorul companiei MindMagnet.

„Se simte nevoia sa apara pe piata o serie de produse noi pentru cei care traiesc online, care respira online. Sunt lucruri atat de simple, care le-ar permite o economie considerabila de timp si bani. Dar discutiile cu factorii de decizie din banci sunt foarte grele si implica multi timpi morti. Noi le oferim plusvaloare, dar ne lovim de rigiditatea conceptiei lor”, completeaza Sandu Babasan. 

Ce surprize pregateste MindMagnet?

„Anul acesta, in toamna, organizam o conferinta la care si-au anuntat prezenta jucatori importanti de pe piata de IT. Este vorba despre conferinta Meet Magento, prin care vom prezenta si promova cea mai in voga platforma de IT”, spune Vlad Stanescu.

„Prima editie e una mai grea, dar cel mai important este ca vom face un eveniment in care continutul chiar va fi relevant. Reusim sa aducem Magento, o platforma foarte importanta, care castiga din ce in ce mai mult teren in piata datorita functionalitatilor oferite si modului prietenos de utilizare”, precizeaza Sandu Babasan.

 Ce se prevede pe piata e-commerce-ului pentru viitorul apropiat?

„Piata de e-commerce este abia la inceput. A demarat cu electrocasnice si carti. Domeniul IT&C este aproape intangibil, sunt destul de multi jucatori pe piata. O solutie pentru castigarea increderii clientilor pentru magazinele online de produse de larg consum este serviciul de retur”, spune Vlad Stanescu. 

„Mie mi-ar placea sa existe mai multe business-uri mici care sa fie mai prietenoase si care sa-si aprecieze mai mult clientii. Micile gospodarii sunt, din punctul meu de vedere, mai bune, ele au nevoie de o cota de piata mai mica. Patronii de afaceri online isi inchipuie ca, odata urcat pe platforma magazinul, lucrurile vor merge de la sine, dar nu e asa. Abia atunci incepe munca adevarata, cu promovarea, cu dezvoltarea, cu logistica”, subliniaza Sandu Babasan. 

 

Cum vedeti colaborarea dintre firmele care activeaza pe piata de IT din Cluj?

„Noi comunicam destul de mult cu firmele concurente de pe piata si simtim suspiciunea acestora si sentimentul ca isi fura reciproc angajatii. Ca angajatori, ne uitam cu reticenta la candidatii care isi schimba jobul la 3-4 luni si in 3 ani au 8 joburi. Ceea ce conteaza, in final, e evolutia personala, proiectele in care te implici, sentimentul ca esti valorizat si ti se acorda importanta cuvenita”, spune Vlad Stanescu.

„Oamenii nu pleaca efectiv din cauza banilor, ci pentru ca sunt nemultumiti de organizatie si de atmosfera de lucru. Pe de alta parte, ca manager, nu cred in ideea de a tine mortis sa faci mii de milioane de euro. Daca ai trecut de pragul de rentabilitate, te poti considera un succes”, considera Sandu Babasan.

 

Nota: Sanchez e primul catel pe care il intalnim in vreo firma de IT clujeana. Ne-a impresionat acest lucru. In firma, Sanchez, de profesie buldog francez, a inceput ca programator la o firma de dopuri de sampanie unde lucra in Basic S si Fortran programe de ameliorare a sunetului dopurilor sampaniilor desfacute de Revelion. Astazi, conduce, practic, MindMagnet, unde supervizeaza activitatea celor 29 de angajati care au obiceiul sa mai joace tenis de masa si sa mazgaleasca peretii companiei. Sanchez este expert in dezvoltarea de aplicatii pe platforma iOSderos.

 sursa foto: MindMagnet

Adauga comentariu