Serban Tiganas reclama neconcordante intre Planul Urbanistic General si Planul de Mobilitate Urbana Durabila. Generos, Emil Boc declara: "Daca va fi nevoie, schimbam PUG-ul"

Planul de Mobilitate Urbana Durabila, supus recent dezbaterii publice, a ridicat multe semne de intrebare in ceea ce priveste fezabilitatea acestuia, cat si o serie de neconcordante cu realitatea din teren. In referatul Primariei ni se spune ca planul a fost realizat in perioada 2014-decembrie 2015 si a fost elaborat de consortiul Ove Arup and Partners International Limited din Regatul Unit al Marii Britanii si Studi e Panificazione del Territorio din Italia. Acesta a fost elaborat in cadrul unui proiect finantat prin Programul Operational Regional 2007-2013 si coordonat de catre Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare.

 

In data de 25 iulie 2016, Primaria Cluj-Napoca a lansat o dezbatere publica pe aceasta tema. Dezbaterea urma sa aiba loc la trei zile de la anuntul oficial, timp in care doritorii sa se informeze cu privire la proiectul care se intinde pe 303 pagini. Desigur ca termenul de trei zile a fost imposibil pentru un cetatean de rand, asa incat, la dezbatere au participat doar experti si reprezentanti ai societatii civile care stiau cat de cat despre ce e vorba.

 

Printre persoanele care au ridicat semne de intrebare cu privire la PMUD, a fost si Serban Tiganas, presedintele Orfinului Arhitectilor din Romania. Acesta a mentionat ca documentul trebuie sa devina o lectura obligatorie atat pentru consilierii locali cat si pentru directorii de institutii din cadrul Primariei. De asemenea, s-a aratat vizibil deranjat de modalitatea in care s-a realizat acest Plan de Mobilitate, mentionand ca acesta prezinta conflicte majore cu noul Plan Urbanistic General.

 

Despre noul PUG se pot vorbi multe, inclusiv despre faptul ca s-a tergiversat aprobarea foarte multa vreme, ca a suferit modificari si completari de asa maniera incat, in momentul de fata, sunt multe semne de intrebare cu privire la adevaratele sale meniri: reglementeaza cu adevarat situatii reale din teren sau e o piedica in calea investitiilor celor care nu sunt "conformi" politicilor din Primarie? Caci din raspunsul dat de catre Emil Boc la problema ridicata de Serban Tiganas, am inteles ca PUG-ul se poate modifica dupa cum doreste primarul sa arate realitatea din teren. In fond de aceea detine o majoritate servila in Consiliul local. Ca o paranteza, unui consilier local care ar avea ceva de comentat i s-ar aplica rapid vointa politica a retragerii sprijinului politic si ar zbura rapid din Consiliu. Consilierii nu sunt aparat de lege pentru a fi independenti fata de ceea ce le traseaza sefii lor politici ca trebuie sa faca. Si atunci ajungi sa te intrebi: consilierii locali sunt in slujba cetatenilor care-i aleg, sau in slujba partidelor care-i pun pe lista. Raspunsul devine evident daca privim la obedienta cu care voteaza, fara sa comenteze, orice toana a primarului.

 

Revenind, dupa minute bune in care Boc si-a rasfoit hartiile, in timp ce Tiganas ridica obiectii si critica neconcordantele dinte PMUD si PG, acesta a declarat ca "reprezentanti si colegi din Primarie au facut o analiza a Planului de Mobilitate strict pe PUG pentru a putea fi siguri ca acestea nu interfereaza sau nu sunt in anumite conflicte". Potrivit edilului, singurele lucruri care difera intre cele doua documente, sunt anumite proiecte care apar in PUG dar nu apar in PMUD, expertii considerand ca acele proiecte nu sunt prioritare. Printre ele a amintit drumul de acces spre cartierul Lomb cel surpat si care a fost o prioritate a campaniei electorale a lui Boc (acum s-a deprioritizat), realizarea unui drum de acces in Parcul Feroviarilor si constructia unui nou pod pe strada Fabricii. Totodata, Emil Boc a declarat ca cele dou Planuri nu prezinta conflicte majore dar "daca acestea vor aparea, PUG-ul va fi modificat asa incat sa fie in regula cu PMUG-ul".

 

Nu putem sa nu remarcam cum PUG-ul e din nou transformat in calul de bataie al intereselor administratiei locale. Si chiar daca acest Plan Urbanistic General a suferit deja multe modificari si transformari, Primaria nu se opreste aici, intentionand ca pe viitor sa il "adapteze" nevoilor personale (sau clientelare?) si mai mult. De ce se intampla asta? A semnalizat foarte bine un cetatean in cadrul dezbaterii, faptul ca Planul a fost facut pe baza de "repede-inainte", el avand ca scop strict atragerea de noi fonduri de la Uniunea Europeana. In felul acesta, s-a pierdut din vedere scopul initial al proiectului. Acela de a aduce Clujul la un nivel cat de cat respirabil din punct de vedere al mobilitatii urbane. Astfel, in aproximativ un an, s-a redactat un document care nu doar ca ne promite proiecte fantaziste, dar si contravine cu deciziile de interes public luate pana acum la nivelul Municipiului Cluj-Napoca.

In priveste Planul de Mobilitate Urbana Durabila, asistam din nou, neputinciosi, la un nou proiect facut pe genunchi, un proiect care are termen de finalitate anul 2030 dar care, cel mai probabil, va porni cu stangul inca din prima zi in care va incepe sa fie pus in practica pe teren.

Adauga comentariu