Şerban Ţigănaş critică metroul lui Boc şi "imbecilitatea" soluției administrației clujene de a bloca construcțiile imobiliare până la apariția unei soluții "magice"

Arhitectul Șerban Țigănaș, preşedinte Ordinul Arhitecților din România, susține că respingerea construcțiilor imobiliare în orașul de pe Someș este o idee „stupidă”. El este de părere că metroul nu va rezolva problemele de trafic din Cluj-Napoca, ci poate doar pe cele din Florești.

Șerban Țigănaș a vorbit la un post de radio local despre haosul imobiliar sau despre blocurile între case din Cluj, mai exact despre cauzele care au dus la aceste fenomene.

„Administrația din Cluj a făcut câteva gesturi, mă refer la câteva momente strategice în evoluția orașului. Primul este stabilirea unui intravilan enorm, după 1990, când s-a făcut primul PUG. Era un teren construibil de care Clujul nu avea nevoie. Aducerea în intravilan a unor terenuri agricole, care au fost retrocedate ulterior, a îmbogățit pe foarte mulți oameni în ultimii 20 de ani, fără să creeze plus valoare.

Alt fenomen foarte important a fost construirea pe teren nedezvoltat, acolo unde nu este încă oraș, este nevoie de parteneriat public-privat. Doar în tandem se poate dezvolta orașul. Infrastructura trebuie să preceadă construcția. De aici au rezultat tot felul de probleme, inclusiv faptul că nu este fezabilă introducerea transportului în comun în anumite zone. La acestea se adaugă și fenomenul construcțiilor ridicate fără autorizație, care este îngăduit de administrația clujeană. Orașul nu se pretinde de 5 stele, este o glumă proastă”, a declarat Țigănaș.

Arhitectul a catalogat drept „imbecilă” și „puerilă” soluția administrației clujene de a bloca construcțiile imobiliare până la apariția unei soluții ”magice”.

„Dezvoltarea unui oraș este foarte necesară. Dacă oprim dezvoltarea intrăm in involuție. Atât timp cât există un interes pentru Cluj, ar trebuie să avem o dezvoltare rațională și controlată. A respinge dezvoltarea din principiu, mi se pare stupid. Este o copilărie o astfel de soluție. Este o reacție a gestionarului urbei, mă refer la tot aparatul, este o reacție care arată, de fapt, incapacitatea soluționării și abordării problemelor”, a mai spus secretarul general al Uniunii Internaționale a Arhitecților.

Țigănaș consideră că problema traficului poate fi rezolvată doar analizând și combinând mai multe piese de mobilitate, nu doar prin promovarea metroului.

„Sufocarea traficului a fost anunțată de peste un deceniu. Pentru centura ocolitoare s-au făcut primele demersuri de peste 10 ani, dar nu s-a dat curs inițiativei. Despre metrou, pot să spun că nu sunt pro. Eu n-am reușit să înțeleg cine a avut această idee cu metroul. Se știe că acest mijloc de transport este important acolo unde creează o rețea, iar la Cluj este vorba doar de o linie.

Marile probleme ale Clujului nu sunt pe linia propusă de metrou, ci sunt pe perpendicular. Cu alte cuvinte, metroul va ajuta doar Floreștiul. Nu este o soluție care să mă convingă, pentru că este lentă și costă foarte mult”, a explicat arhitectul clujean.

Cu privire la posibilitatea realizării metroului, arhitectul a realizat o comparație cu orașul Salonic, din Grecia, unde în subteran s-au făcut mai multe descoperiri arheologice care au blocat proiectul vreme de zeci de ani. La fel s-ar putea întâmpla și la Cluj, este de părere acesta.

Adauga comentariu