Semnal de ALARMĂ al Asociației Pro Infrastructură: „Mulți români ajung pe contrasens pe autostradă perfect conștient, nu din neatenție”

După cel mai recent incident în care un șofer a reușit să evite la limită o ciocnire frontală cu un autoturism care se deplasa pe contrasens pe Autostrada A3, Asociația Pro Infrastructură solicită autorităților să ia măsuri, astfel încât nodurile să fie semnalizate mult mai bine.

Asociția atrage atenția asupra faptului că cel mai adesea șoferii ajung în mod conștient pe contrasens. Aceștia realizează că se îndreaptă în direcția greșită și în loc să remedieze această situație la prima ieșire, aceștia întorc și își continuă drumul pe contrasens.

„Circulația pe contrasens pe autostradă nu este un fenomen specific românesc: mulți șoferi ajung din greșeală în această situație chiar și în Germania sau SUA. Din păcate investigarea acestor incidente în România relevă o concluzie îngrijorătoare: mulți români ajung pe contrasens perfect constient, nu din neatentie, după ce au intrat pe autostradă legal dar nu în direcția în care doreau să se deplaseze. Pentru a corecta această situație întorc pur și simplu vehiculul și pornesc în sens opus!”, potrivit Asociației Pro Infrastructură.

Inevitabil aceste acțiuni ale șoferilor conduc aproape de fiecare dată la accindente grave, riscul de a se lovi cu o mașină care circulă regulamentar este foarte mare. 

„Pericolul de ciocnire frontală cu consecințe fatale e cu atât mai mare cu cât, după întoarcere, mulți dintre ei aleg să circule pe contrasens pe cea mai rapidă bandă a autostrăzii, că doar ei sunt obișnuiți să circule pe dreapta, adică stânga celor care circulă corect! Și asta nu e tot: ca să scape cât mai repede din această situație, circulă cu viteză mare! Așa s-a întâmplat și în recentul incident din nodul Turda, unde un cetățean a condus câțiva kilometri pe contrasens pe A3 spre Gilău. Câțiva șoferi au reușit să-l evite în ultimul moment (https://www.facebook.com/samu.fejer/videos/1054707528364101/) dar în cele din urmă s-a oprit, așa cum era de așteptat, într-o coliziune frontală, din fericire fără consecințe grave”, explică Asociația Pro Infrastructură.

Recomandările Asociație pentru șoferi este să își continue drumul până la prima ieșire, să consulte harta înainte de a porni la drum și să planifice cu atenție deplasarea în nodurile mai complicate (cum e nodul Turda și viitorul nod Sebeș), chiar dacă au GPS.

Nu opriți și nu întoarceti pe autostradă, e pericol de moarte!

De asemenea, Asociația Pro Infrastructură solicită autorităților să reevalueze modul în care sunt semnalizate nodurile rutiere care sunt problematice și unde șoferii derutați ajung să circule pe contrasesn.

„La prima vedere autoritățile nu au ce face ca să evite astfel de cazuri, că doar nu putem lua măsuri pentru fiecare șofer care încalcă legea în mod grosolan. Dar acești șoferi pun viețile altora în pericol, și e destul loc de mai bine în semnalizarea nodurilor rutiere și intersecțiilor din țară. Cerem așadar CNAIR să revizuiască semnalizarea rutieră în noduri, în colaborare cu societatea civilă. Cerem de asemenea Ministerului Transporturilor să colaboreze cu Ministerul de Interne care a investigat aceste incidente și să publice o situație a nodurilor în care au avut loc astfel de incidente, orelor din zi, vârstele șoferilor, și alte informații relevante. Este important ca societatea să înțeleagă magnitudinea și gravitatea acestui fenomen. Lipsa proiectării orientate pe șofer a drumurilor și semnalizării lor, lipsa testelor cu șoferi a indicatoarelor de orientare duce la proiectare incoerenta a nodurilor și semnalizării. Ideal ar fi ca toate nodurile să fie testate înainte de a fi construite, folosind de exemplu focus-grupuri sau realitate virtuală. Este necesară și o campanie de sensibilizare a publicului la consecințele circulației pe contrasens pe autostrăzi”, solicită Asociația.

Adauga comentariu