Sebastian Văsuț, antrenor și campion în cadrul secției de Culturism și Fitness a CS Universitatea Cluj, cea mai titrată secție de profil din țară în anul 2015

Sebastian Văsuț e antrenor secundar în cadrul secției de Culturism și Fitness a Clubului Sportiv Universitatea Cluj, secție care anul trecut a fost pe locul I pe țară ca număr de medalii obținute în cadrul competițiilor naționale și internaționale de profil. La rândul său, Sebastian participă la concursuri, în 2015 fiind singurul culturist care a câștigat, la Campionatul Național, 4 medalii (una de argint și 3 de aur). Anul acesta, pentru performanțele extraordinare realizate în sezonul trecut (locul II la Campionatul European, primul loc în Cupa României și al doilea în Cupa Federației), culturistul a fost premiat de CS Universitatea, drept unul dintre cei mai buni sportivi ai clubului.

Sebastian Văsuț a practicat de copil atletismul de performanță, iar apoi culturismul, sport pentru care a dezvoltat o adevărată pasiune, care a devenit pentru el un stil de viață, o iubire împărtășită acum și celor pe care îi antrenează, care îi calcă pe urme, pe primele trepte ale podiumului. O persoană sufletistă, calmă și liniștită, Sebastian ne povestește cu căldură povestea de dragoste a vieții sale, ne dezvăluie rețetele și ingredientele care pot transforma un sportiv începător într-un mare campion.

A învățat arta acestui sport de la o legendă a culturismului clujean

Sebastian Văsuț a copilărit în Dej, unde a practicat atletismul de performanță, după care, din clasa a V-a, după ce s-a mutat împreună cu familia la Cluj, a început să se simtă atras de antrenamentele cu greutăți, pe care le-a efectuat la început acasă, cu două gantere. După ce a făcut primele progrese în masă musculară, a început să caute o sală de culturism și astfel a ajuns la clubul antrenorului Dumitru Neag, o legendă a culturismului clujean.

După redeschiderea secției de Culturism și Fitness din cadrul CS Universitatea Cluj, Dumitru Neag le-a recomandat sportivilor săi valoroși să se legitimeze la ”U”, pentru că aici campionii naționali beneficiau de o serie de facilități: indemnizație, o masă pe zi, echipament sportiv, nutriție.

De-a lungul vieții sale competiționale, Sebastian Văsuț a câștigat numeroase titluri de campion național, dar și medalii la concursurile internaționale. În 1996 a ieșit pentru prima dată campion național, la categoria 65 de kg, și, ulterior, a câștigat medalia de aur la fiecare categorie, de la 65 la 80 de kilograme.

Anul trecut, Sebastian a fost desemnat drept unul dintre cei mai buni sportivi ai CS Universitatea Cluj, iar secția sa a fost una dintre cele mai prolifice din țară, obținând cele mai multe medalii la concursurile de profil. Pe lângă reușitele individuale, Sebastian Văsuț a câștigat aurul, în 2015, și la perechi, împreună cu Alina Așchilean, partenera sa de antrenament, cu care acum se pregătește pentru Campionatul European din 2016, din Spania, unde cei doi sunt deja calificați:

„La perechi, în cadrul competiției, am reușit să punem accent pe prezentarea artistică, pentru că culturismul presupune și arta de a-ți etala, într-un mod plăcut, musculatura”, explică, cu satisfacție, sportivul.

„Mușchii se fac în bucătărie, iar la sală doar îi antrenezi!”

Factorii genetici sunt foarte importanți în culturism, pentru că acumularea de masă musculară depinde foarte mult de predispozițiile native ale fiecărui sportiv. Sebastian Văsuț consideră că metabolismul său foarte bun l-a ajutat în eforturile de a ajunge pe podium, dar, pe lângă asta, și stilul de viață, programul de antrenament și regimul alimentar. 

În cadrul antrenamentelor sale, Sebastian pune un foarte mare accent pe executarea corectă a mișcării și a exercițiilor, și se antrenează în fiecare zi, combinând o grupă musculară mare cu una mică. Înainte de competiții, el crește intensitatea antrenamentelor, pentru definirea musculaturii, prin pauze scurte între seturi și circuite de exerciții bazate pe grupe musculare antagoniste. Dar, definirea nu ține numai de antrenament, ci, în principal, de nutriție, după cum explică sportivul:

„Șablonul în culturism este să ai forma de X, adică: lat în umeri, îngust în talie și coapse dezvoltate. Definirea se face prin regim alimentar, mușchii se fac în bucătărie, iar la sală doar îi antrenezi. Toate merg mână în mână: alimentația, odihna și antrenamentul – dacă una lipsește, greu poți să îți atingi scopul de a face performanță, te plafonezi la un moment dat și nu mai dai randament.

Acumulezi în timp masă musculară, dar organismul are o limită, care depinde de metabolismul fiecărei persoane: unii asimilează mai multă proteină, acumulează masă musculară și câștigă mai multă forță, la fiecare antrenament. Geneticul, constituția scheletică și musculară au câștig de cauză.

În sportul acesta contează foarte mult să ai un genetic bun, metabolism, să ai un control asupra ta, să nu faci excese în cantitățile de nutrienți consumate.”

Chiar dacă unii cred că doar șahul este un sport al minții, culturismul este, contrar aparențelor, o activitate în cadrul căreia mintea joacă un rol primordial:

„Trebuie să ai un control mintal, să intri în mușchii tăi, să îi conștientizezi în momentul în care îi antrenezi, să nu te gândești la altceva, la iubita sau la problemele tale. Contează foarte mult concentrarea în timpul antrenamentului. Trebuie să fii devotat antrenamentelor, să ai o obsesie - nu o obsesie bolnavă, dar trebuie să te focusezi foarte mult pe pregătirea ta și, ca orice sportiv de performanță, să ai în minte ideea de a câștiga, de a fi cel mai bun.”

Pentru un culturist, antrenamentele cardio sunt foarte importante, pentru că acestea contribuie la reducerea țesutului adipos și la creșterea condiției fizice și a performanțelor sportive, la modul general. Sebastian Văsuț le recomandă tuturor, în acest sens, și practicarea, de plăcere, a altor sporturi care solicită sistemul cardio-vascular; la rândul său, el se relaxează mergând cu bicicleta, înotând, iar, în trecut, a făcut și box. În perioada competițională, culturistul introduce în cadrul antrenamentelor sale și sesiuni de alergare, de sărituri, sau alte activități cardio:

„Fac o oră pe zi cardio, dimineața, la trezire - alergare pe stadion sau în Parcul Mare, sau fac scări, sau sprinturi. Trebuie să combini și alte sporturi cu culturismul, acesta e un lucru benefic, pentru că condiția fizică se face cu antrenament.”

Antrenorul campionilor de la „U”

În cadrul secției de Culturism și Fitness din cadrul CS Universitatea Cluj, Sebastian Văsuț e antrenor secundar, alături de Mihai Florea, colegul său, care e antrenor principal. În prezent, Sebastian pregătește 7 fete și 4 juniori, fetele fiind cele care îl contactează frecvent, în ultima vreme, pentru a participa la competițiile de bikini fitness, unde își pot etala pe deplin feminitatea:

„Multe au făcut ani de zile sport și nu au știut cum și unde să își arate frumusețea, să își revendice valoarea, și le place, intră în acest cerc și rămân, sunt încântate să concureze, să participe, nu renunță”, explică antrenorul.

Sebastian Văsuț promovează sportul natural, fără folosirea de steroizi, și, atât el, cât și fetele pe care le antrenează, sunt supuși anual testelor doping, care pentru campionii naționali sunt obligatorii.

Ca antrenor, Sebastian consideră că e foarte important să ai o colaborare foarte bună cu sportivii și să îi îndrumi, pe fiecare în parte, în funcție de specificul și de nevoile fiecăruia:

„După ce le dau un plan de antrenament facem un rezumat, în care le pun întrebări, cum se simt cu acel antrenament, cum au simțit mușchii la un anumit exercițiu; discuțiile și colaborarea sunt foarte importante, pentru ca să nu pierdem timpul.

Foarte mulți instructori și antrenori au o bază, o matriță de antrenament, pe care o recomandă fiecărui sportiv, urmând să vadă la sfârșit ce se întâmplă. Dar, fiecare răspunde diferit la un anumit tip de exercițiu și, din această cauză, antrenamentul trebuie individualizat, pentru ca să nu pierdem timpul alocat pregătirii – dacă două, trei antrenamente nu dau un rezultat bun, pentru noi e un pas înapoi.”

Frecvența antrenamentelor e, în opinia lui Sebastian Văsuț, un alt factor care trebuie personalizat, care nu trebuie impus mecanic, după o planificare calendaristică foarte strictă:

„Trebuie observată, după antrenament, refacerea grupei musculare antrenate, ca să știi să îți setezi următoarea zi în care să faci grupa respectivă. Aici e o greșeală pe care mulți o fac: merg mereu luni, miercuri, vineri, să își antreneze anumite grupe, dar dacă ție grupa respectivă îți e obosită, o supraantrenezi. Așadar, nu trebuie respectat un program cu strictețe, din cauza recuperării. În ziua de astăzi intervin unele lucruri importante din viață: serviciu, familie, și nu te alimentezi cum trebuie, nu te odihnești, ești obosit, și atunci mai bine amâni un antrenament, sau faci o altă grupă musculară. Ideal ar fi să antrenezi o anumită grupă musculară o dată la 5 zile, dar depinde de fiecare caz în parte.”

„5 serii de nu mai mânca prostii!”

„Mulți vin la sală și mă întreabă ce să facă pentru ca să dea burta jos, iar eu le zic: «5 serii de nu mai mânca prostii!”, glumește antrenorul, care explică faptul că, fără un regim alimentar echilibrat, nicio activitate fizică, oricât de intensă, nu poate duce la scăderea în greutate:

„Fiecare ar vrea să îi dau un antrenament ca să arate bine, dar să și mănânce ce vrea, însă așa ceva nu există! Poți să alergi o oră pe zi, să te antrenezi două ore în sală și să te îngrași!

Fiecare persoană trebuie să își ia din alimentație proteine de calitate, carbohidrați și grăsimi (bune). Pieptul de pui cu orez e o sursă bună de proteine cu carbohidrați, albușurile de ou, peștele alb, iarăși sunt surse foarte bune de proteină, și trebuie evitate alimentele procesate. Trebuie să punem accent și pe legume și fructe, dar nu în cantitate foarte mare, pentru că ele conțin zaharoză; zahărul trebuie exclus din alimentație, pentru că îl luăm din fructe.

În plus, sportivii folosesc și suplimente nutritive, proteine, vitamine, minerale, sau energizante, precum creatina și arginina, care sunt suplimente foarte bune pentru a fi consumate înainte de antrenament, sau glutamina, aminoacidul cel mai bun pentru refacerea musculară, după antrenament.

Un culturist trebuie să aibă cel puțin 4 mese pe zi și două gustări, corpul să nu se înfometeze. O masă de sportiv înseamnă doar o masă: un piept de pui cu broccoli, un pește cu orez. La români, o masă înseamnă altceva: felul I, felul II, desert, părinții îi obligă pe copii să mănânce tot și astfel aceștia devin obezi. Nu trebuie să mâncăm atât de mult la o singură masă. Trebuie să alegem doar un fel de mâncare, iar desertul, un fruct, trebuie luat între mese. Seara se mănâncă doar o sursă de proteină slabă, cel mai indicat ar fi un pește la cuptor cu o salată, pentru că se digeră mult mai repede, iar sportivii de performanță, după antrenament, pentru refacerea glicogenului din mușchi, trebuie să consume o sursă de carbohidrați cu asimilare rapidă. Se mai pot face ocazional excese, dar să nu devină o regulă. În plus, cea mai bogată masă trebuie să fie cea de dimineața. Cred că 60% din populație nu mănâncă dimineața, pentru că oamenii ajung acasă seara, când consumă cea mai consistentă masă. Masa de seara trebuie să fie mai săracă, pentru ca dimineața să poți să te alimentezi, să ai poftă de mâncare când te trezești și să nu ai probleme cu somnul.”

„Un corp frumos e cartea ta de vizită”

Pe viitor, Sebastian Văsuț își propune completarea palmaresului său, prin noi medalii. Își dorește un nou loc pe podium la Campionatele Europene de anul acesta, la perechi, și, în plus, intenționează să dezvolte echipa Universității, pe care el o consideră o adevărată familie. În 23 aprilie, fetele din echipa de junioare, pe care o antrenează, vor participa la concursul de la Iași de bikini fitness, body fitness și woman physique, spre satisfacția antrenorului care trăiește emoția victoriei, alături de sportivii săi:

„Îmi doresc ca elevii pe care îi pregătesc să calce pe urmele mele, să fiu mândru. Când elevul tău e pe scenă, chiar dacă nu tu concurezi, simți o bucurie imensă când el iese campion național, după ce tu l-ai pregătit.

Întotdeauna pentru mine ceilalți au fost prioritari, nu persoana mea, sunt foarte sufletist și m-am implicat mereu foarte mult, având în vedere că eu am trecut prin toate etapele sportive și știu ce înseamnă zona asta de performanță, pentru un începător. 

Pe mine ce m-a ridicat a fost perseverența, nu am oscilat, într-un an să fiu campion, în alt an să iau locul 6, apoi locul 2, apoi locul 5. Perseverența și linia dreaptă m-au adus la performanțe constante în acest sport, care a însemnat pentru mine o dragoste, o plăcere.”

Lucrând la sală cu oamenii, Sebastian Văsuț și-a făcut și mulți prieteni, datorită firii sale plăcute și a modestiei care provine dintr-un bun-simț ce se citește în toate gesturile și vorbele sale:

„Trebuie fiecare să își știe locul, pe scenă să fie campion și în sală să fie om. În ziua de astăzi, să fii om e foarte greu. Viața de sportiv și de antrenor mi-a oferit multe satisfacții, chiar dacă nu unele de natură financiară; nu mi-ar fi plăcut un loc de muncă banal și monoton, în care să mă plafonez. În sala de sport îți faci mereu prieteni noi și îți dezvolți un corp frumos, care e, până la urmă, cartea ta de vizită!”, conchide campionul Sebastian Văsuț.

Foto: Ziar de Cluj, Sebastian Văsuț, Party Oradea

Adauga comentariu