Se reamenajează străzile Ferdinand, Tipografiei, Sextil Pușcariu și Emil Zola. Cum va arăta zona și când vor începe lucrările – FOTO

Zona centrală formată din străzile Ferdinand, Tipografiei, Sextil Pușcariu și Emil Zola va fi regândită astfel încât pietonii și bicicliștii să devină prioritari. Se doresc și câteva modificări în trafic, plantarea de arbori și crearea unor zone de odihnă plus desființarea unor locuri de parcare.

Proiectul de reamenajare a celor patru străzi are în vedere înlocuirea completă a stratului de uzură, înlocuirea iluminatului public și regândirea funcțională a străzilor pentru a avea prioritate pietonii și bicicliștii. Studiul referitor la cele patru străzi a fost prezentat marți după-masă în cadrul unei dezbateri publice.

“Cea mai importantă este strada Regele Ferdinand, care are deja o rezonanță istorică. Atuul ei principal este că leagă gara de kilometrul zero. Există câteva constrângeri: e o stradă cu un  trafic neechilibrat (în unele momente ale zilei se circulă intens, în altele traficul este inexistent), stâlpișorii de pe trotuar incomodează pietonii. Infrastructura pentru troleibuz parazitează fațadele clădirilor. O altă constrângere este profilul neregulat al străzii, cu zone de gâtuiri. Acum strada funcționează cu 2 benzi de sens dinspre Unirii spre Mihai Viteazu și două benzi de mers spre gară. O altă problemă se referă la legăturile pietonale, în zona străzii Tipografiei toată lumea trece ilegal. Noi urmărim să extindem trotuarele, ni se pare important să existe benzi dedicate pentru biciclete ca să se poată ajunge ușor de la gară în Piața Unirii”, a declarat arhitectul Vlad Rusu, reprezentant al biroului de arhitectură care a realizat studiul referitor la reorganizarea celor patru străzi.

Transportul cu autoturisme pe banda dispre gară spre Piața Unirii devine inutilă ca urmare a modernizării Pieței Unirii, așa că s-a decis ca banda de acum să fie doar pentru autobuze. Prin reorganizarea traficului se câștigă pista pentru biciclete pe ambele părți și bandă dedicată pentru autobuze.

Va fi regândită zona din fața magazinului Central, unde va fi o mică piațetă. Va avea un aliniament de arbori și zone de odihnă.

Potrivit studiului, un aspect important este mascarea discretă a capacelor de canal din zonă și realizarea unor marcaje pentru nevăzători în zona trecerilor de pietoni și intersecții.

Mobilierul urban va fi la fel cu cel din zonele deja amenajate din oraș. Vor fi plantați 54 de arbori pe strada Ferdinand.

Emil Zola este folosită în general de cei care caută un loc de parcare.

“Noi considerăm că aceste locuri de parcare pot să fie eliminate și jumătate din stradă, până la Sextil Pușcariu să fie o zonă de share space. Am propus să mai fie plantați 8 arbori, pe lângă cei 3 deja existenți astfel încât în zona Bisericii Franciscane să fie o zonă de odihnă, pietonală”, a spus Vlad Rusu.

Strada Sextil Pușcariu – se dorește crearea unei zone pietonale, plantarea de 5 arbori, în prezent nefiind niciun arbore.

Strada Tipografiei – tronsonul cu Turnul Pompierilor este inclus în proiectul de modernizare a turnului, așa că nu a mai fost inclus în studiu.

“Strada Tipografiei este o stradă cu sens unic astăzi. Ar trebui să devină o stradă de tip share space, care să nu mai permită parcarea, din moment ce există parcare sub magazinul Central. Am propus ca locurile de taxi din fața magazinului să se mute în lateralul magazinului Central, unde nu există funcțiuni publice cu parterul clădirii. Unde este posibil vor fi plantați arbori. Pe strada Ferdinand, dincolo de această gândire unitară, mai este și dimensiunea fațadelor. E absolut necesar un control al reclamelor stradale pentru ce există acum este inestetic”, a mai spus Vlad Rusu.

Squarul de la CEC va fi eliminat, se vor păstra arborii maturi, se vor planta și alți copaci și se va face un spațiu deschis care să facă legătura cu strada Cuza Vodă.

În cadrul dezbaterii au existat și câteva propuneri în plus față de cele prezentate în studiu.

“Două elemente care până acum nu s-au ridicat ca și problematică – iluminatul de pe Ferdinand, care ar fi același ca și pe Memorandumului. Noi am făcut un studiu pentru iluminatul funcțional și arhitectural al centrului și am avut probleme pe Memo – devine un tunel de lumină și fără acele raze care să dea ceva pentru arhitectură. O lumină pe sistemul felinarelor dă lumină atât pentru circulație cât și pentru clădiri. Ar mai fi o remarcă – până acum nu s-au făcut marcări de zid de cetate, de tranziție urbană până în contemporan. Ar fi extraordinar ca împreună cu arheologii să se întâmple un marcaj arheologic, depinde de ingeniozitatea echipei. Ar aduce un elan pentru cei care trebuie să reabiliteze clădirile, dar și un stimul pentru turism”, a afirmat arhitectul Szabolcs Guttmann.

Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei a precizat că probabil, în vara anului următor, dacă nu vor fi contestații la licitații ar trebui să înceapă lucrările la aceste străzi.

Comentarii

NuMs

17.07.2018 18:50

Arata bine ms!

Adauga comentariu