De cartier

Se modernizează Piața Karl Liebknecht, considerată centrul cartierului Iris. Valoarea lucrărilor este de 32,8 milioane lei

Cartierul Iris, uitat de Primăria Cluj-Napoca, va fi modernizat pe alocuri. Deocamdată, Primăria începe cu Piața Karl Liebknecht. Proiectul de hotărâre care prevede aprobarea indicatorilor tehnico-economici va fi discutat în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare.

Valoarea proiectului este de 32,8 milioane lei, iar sursele de finanțare sunt atât din bugetul local cât și din alte surse. Proiectul va fi depus spre finanțare din fonduri nerambursabile în perioada de programare 2021 – 2027.

Durata de execuție a lucrărilor este de 15 luni.

Zona studiată are o suprafață peste 2,3 hectare și este alcătuită din Piața Karl Liebknecht, strada Războieni, strada Puieților strada Gheorghe Asachi, strada Spiru Haret, strada Postăvarul, strada Nicolae Românul, strada Iris și Parcul Iris.

Va fi amenajată o suprafață de 5857 mp de spațiu verde care cumulează cele două parcuri de cartier extinse (inclusiv alei acoperite cu materiale permeabile), fâșiile verzi, zonele acoperite cu gazon sau pietriș din Piața Karl Liebknecht.

Va fi amenajată o suprafață pietonală de 8.934 mp, care include trotuarele, suprafața pietonală a Pieței Karl Liebknecht și aleile pavate din interiorul zonelor verzi.

Vor fi amenajate și modernizate și piste pentru biciclete și trotinete, suprafața carosabilă a străzilor din zonă, chioșcuri de alimentație publică, 90 de locuri de parcare, 10 stații de încărcare mașini electrice, 40 de stații de încărcare biciclete și trotinete electrice.

„Reorganizarea spațială, mobilarea (amplasarea unor zone de activități diverse pe spațiul stradal), iluminatul public, plantarea unui număr semnificativ de arbori, extinderea suprafețelor pietonale, crearea unor străzi rezidențiale (străzi preponderent pietonale cu acces auto pentru riverani) și suplimentarea trecerilor de pietoni sunt principalele măsuri propuse, care ar putea duce la creșterea semnificativă a beneficiilor sociale ale unei vecinătăți dinamice și complexe”, scrie în proiectul de hotărâre.

Conform aceluiași document, prin amplasarea dotărilor urbane (chioșc alimentație publică cu toaleta publică integrată, cișmele, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpi de iluminat cu conexiune Wi-Fi) proiectul încearcă să răspundă exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească.

Măsurile și caracterul fiecărei străzi/piațete cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație:

  • străzile Puieților, Postăvarul, Nicolae Românul rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord-sud, iar strada Gheorghe Asachi pentru direcția est-vest. Circulația principală velo pe direcția nord-sud se va desfășura tot pe aceste străzi;
  • străzile secundare (Războieni și Spiru Haret) sunt propuse să devină străzi cu statut de zonă rezidențială;
  • străzile cuprinse în proiect sunt organizate într-un sistem de sensuri unice, care permite utilizarea mai eficientă a profilelor și obținerea suprafețelor necesare pentru îmbunătățirea mobilității pietonale și velo și pentru creșterea calității spațiului public;
  • noile profile stradale includ piste pentru bicicliști, trotuare mai largi, plantații de aliniament, spații verzi și locuri de repaus și joacă;
  • sunt propuse locuri de parcare integrate în noua amenajare a profilelor stradale, în număr mai mare decât cel existent;
  • spațiile verzi (Piața Karl Liebknecht, Parcul Iris) sunt extinse și reorganizate pentru o mai bună accesibilitate și funcționalitate. Sunt propuse dotări noi de joacă, vegetație, mobilier urban smart și iluminat public pe bază de LED;
  • latura estică a Pieței Karl Liebknecht este pietonalizată și transformată într-un scuar urban cu rol de centru de cartier, facilitând atât accesul la stațiile de transport public, cât și activitatea spațiilor comerciale de la parterul clădirii.

Piața Karl Liebknecht – scuar pietonal –spațiu cu mobilier urban, cu locuri umbrite, o fântână. 

Locurile de parcare amenajate acum pe suprafața Pieței, în număr de aproximativ 35 sunt relocate pe străzile adiacente pe o rază ușor de parcurs pe jos.  

Parcul Karl Liebknecht este reorganizat sub forma unui spațiu central înconjurat de spații verzi amenajate peisagistic.  

Strada Războieni – zona rezidențială ce implică o limitare a vitezei de deplasare a mașinilor. Vor fi create semnificative zone pietonale pentru copii în special. Ținând cont de proximitatea Școlii Nicolae Iorga și a Grădiniței Floare de Iris, trotuarele vor fi lărgite iși se creează buzunare amenajate ca spații de interacțiune socială și joacă. 

Strada Puieților- legătura dintre Maramureșului și Oașului.  Prin reorganizarea spațiului stradal și diminuarea suprafeței dedicate traficului auto se introduce o pistă pentru biciclete. Se propune sens unic pentru autoturisme dinspre strada Oașului spre strada Maramureșului. Se creează locuri de parcare, azi inexistente.  

Strada și Parcul Iris – tronsonul nordic al străzii Iris devine pietonal cu acces auto doar pentru riverani, carosabilul fiind restrâns la o singură bandă. Se amenajează un loc de joacă și un spațiu dedicat fitness-ului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *