Vocea ta

Scrisoarea unui clujean pentru autorități: „Vă place nivelul de poluare atins de orașul nostru?”

Recent, Clujul a fost inclus într-un top nedorit al poluării, înregistrând o concentraţie a particulelor periculoase din aer cu mult peste limita admisă: 1.664 µg/m3 (microgram pe metru cub) într-o oră, în condițiile în care limită zilnică este 50 µg/m3. În acest context, responsabilitatea este plasată de la o autoritate la alta, comunitatea își manifestă îngrijorarea, dar cu toate acestea numărul autoturismelor aflate zilnic în trafic este în creștere, iar nivelul de poluare este unul constant. 

„Ne ascundem după tot soiul de motive, nu încercăm să facem nimic. Până când nu vom renunța la aroganța de a ne urca comod în mașini și a bloca totul, nu se va schimba nimic”, notează clujeanul Rareș Iordache în scrisoarea adresată atât conducătorilor auto, cât și autorităților.
 
„Privim cu ochii larg închiși rapoartele, ne minunăm, ne întristăm și ne urcăm în mașini să ne vedem de treburile noastre.

Ați observat norul acela de pe dealurile sau dintre blocurile Clujului? Ei bine, eu am început să cred că aia nu e ceață sau nu mai e ceață.

Recent, The New York Times a publicat o hartă interactivă prin care trage un semnal de alarmă în legătură cu nivelul de poluare la nivel mondial. Cum stă Clujul? Rău spre foarte rău, dar, deja știați asta. În ultimele zile, am stat cu ochii pe tot felul de aplicații care indică nivelul poluării în orașul nostru.

Conform legii 104/2011, valoarea limită zilnică este 50 µg/m3, în privința emisiilor. Un spike de pe harta interactivă a celor de la The New York Times indică un nivel extrem de poluare în Cluj, peste București: 1.664 µg/m3 (microgram pe metru cub) într-o oră.

Da, discutăm despre cea mai poluată zi din acest an, dar, cred, asta nu ne oferă vreo scuză, corect?

Berkeley Earth, o altă hartă interactivă ce prezintă date în timp real, indică valori moderate pe Cluj. uradmonitor.com indică, la fel, o valoare extremă pentru Cluj: 1645 µg/m3 (verificare efectuată pe 12.12.2019). Mai jos, câteva date comparative, Cluj vs câteva orașe din România, ca să vedeți că suntem fruntea.

Eu vă dau cel mai relevant, poate, indicator al poluării: zilele trecute, am ajuns la birou cu jacheta îmbibată de miros de combustibil. Făcusem aproape dublul timpului pe care îl fac în mod obișnuit cu bicicleta. Astăzi, la fel. Am fost un biciclist blocat în șirul interminabil de mașini. Scrutam cu privirea semaforul la care am stat în vreo trei rânduri, zărisem un alt pierdut ca mine. Trist, trist.

Ne ascundem după tot soiul de motive, nu încercăm să facem nimic. Pur și simplu: ba că mijloacele de transport nu sunt ok, ba că am de dus copilul în partea ailaltă a orașului, că n-am găsit până acolo nimic convenabil, ba că are activități extracurriculare, ba că trebuie să fac niște cumpărături, tot felul. Ne liniștim conștiința, dacă o avem, sau am ajuns la un așa nivel de ignoranță încât nu ne mai pasă de nimic”, notează domnul Rareș Iordache în scrisoarea adresată clujenilor, comunității și autorităților deopotrivă. 

De altfel, acesta semnalează că atât timp cât vom evita să acționăm în acest sens, cât timp nu vom deveni conștienți de necesitatea unei schimbări individuale, Clujul va rămâne la fel de poluat, impracticabil din cauza traficului:

„O să-mi spuneți că nu am dreptul să spun nimic, că toți suntem la fel și că nimeni nu face ceva concret. Eu replic așa: dacă fiecare dintre noi s-ar gândi puțin, foarte puțin, să acționeze cumva și ar și acționa în secunda imediat următoare, poate-poate, am respira un aer mai curat. Așa se pun lucrurile în mișcare, om cu om și de la om la om.

Dacă ați evita să traversați orașul cu mașinile, poate-poate. Notă: nu sunt piste? Da, hai să ieșim cu toții în stradă, să mergem peste primar să ne facă piste. Haideți ca de mâine să ieșim la treburile noastre toți cu bicicletele, să blocăm și sufocăm orașul de biciclete. Finlandezii pot face asta și la -14 grade.

Dacă nu v-ați îngrămădi cu mașinile pe aleile de acces la școli și grădinițe, acolo suntem obligați să facem slalom printre noxe cu copiii, poate-poate.

Dacă v-ați gândi la viitorul comunității unde vă creșteți copiii, ați încerca să găsiți o soluție. E comod, e simplu, nu te interesează nimic altceva în afară de cum ajungi tu și-ți lași copilul unde trebuie, asta înțeleg că ar fi principala motivație. Dar, educația lui înseamnă o privire de ansamblu pe termen lung, una care presupune și un model de bune practici.

Până când nu vom renunța la aroganța de a ne urca comod în mașini și a bloca totul, nu se va schimba nimic. De la noi începe schimbarea, rețineți acest aspect. Nu încercați să arătați cu degetul sau să aveți pretenții de la alții, dacă voi nu faceți nimic!”, notează Rareș Iordache în scrisoarea adresată conducătorilor auto și autorităților clujene în privința poluării, o problemă acută a orașului de pe Someș care, din păcate, creează ingrijorare, fără a se concretiza într-o serie de măsuri asumate de cetățeni în mod individual, nici de către autorități pentru asigurarea calității vieții. 

Textul integral poate fi consultat aici. 

sursa info/capturi: raresiordache.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *