Școlile doctorale un eșec în România. Andrei Marga: „Nu ai cum să ajungi la Școli Doctorale veritabile cât tip profesorii au mari carențe în calificare”

La începutul lunii februarie Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu a propus modificări masive la Școlile Doctorale.

Școlile doctorale ar deveni imposibil de verificat din exterior, prin procedura pe care o propune noul ministru. Evaluarea ar urma să se facă exclusiv pe baza Autoevaluării școlii doctorale, ARACIS ca agenție de evaluare externă a calității ar deveni total irelevantă, dispar experții străini și studenții din procesul extern de verificare.

Școlile doctorale în forma în care le-a instalat legea învățământului în 2011 au dus spre rău doctoratele. Doctoratele sunt mai stricate decât înainte, când nu erau Școlile Doctorale. În loc să mergem înainte, să ne dezvoltăm, noi merge înapoi spre mai rău.

Fostul Ministrul al Educației, Andrei Marga intervine și declară pentru Ziar de Cluj că actualul Ministru ar trebui să facă schimbări adânci, deoarece Școlile Doctorale așa cum sunt concepute în România sunt un eșec planificat.

„Nu cunosc ce schimbări preconizează Ministerul la această oră, dar trebuie spus. Trebuie schimbări adânci, mai adânci decât își închipuie cei mai mulți dintre cei aflați în Universități. Opinia mea a fost și este, așa cum am exprimat și în 2010-2011 Școlile Doctorale așa cum sunt concepute în România sunt un eșec planificat. Ca să vă dau un exemplu intuitiv, un doctorand poate parcurge chiar cu succes programele Școlii Doctorale și să încheie chiar doctoratul, el fiind un om cu o pregătire mediocră. Școlile au acest aspect mai general. În fapt s-a întâmplat și o trădare a ideii de Școală Doctorală și anume: S-au plasat în Școli Doctorale tot felul de cursuri pentru a realiza norma unui sau altuia dintre profesori, încât cursuri de la Școala Doctorală ba repetau cursuri de la masterat, ba erau mai slabe decât cursurile generale pe care studentul le făcuse în timpul studiilor. E un declin clar care s-a practicat în sistem”

În România trebuie lămurit mai bine ce înseamnă a fi doctorand și ce înseamnă doctorat. Din nefericire aceste lucruri au rămas în coadă de pește încât, în fapt, ceea ce numim Școli Doctorale au o calitate extrem de diferită. În unele mai sunt niște oameni devotați, profesional în regulă, dar foarte puțini. În altele sunt tot felul de diletanți, chiar dacă au titluri pompoase de profesori”, declară Andrei Marga, pentru Ziar de Cluj 

Fostul Ministru al Educației evidențiază faptul că în România sunt nenunărate cazuri de profesori cu lisuri și o slabă pregătire.

Școlile Doctorale așa cum legea le-a fixat sunt orientate la noi mai mult spre a înregistra sau a face doctorandul să înregistreze ceva din literatura domeniului și nu spre creație. Ori, Școala Doctorală veritabilă este axată pe creație, pe găsirea unei soluții noi la o problemă veche, sau la o problemă mai nou. Una peste alta, nu ai cum să ajungi la Școli Doctorale veritabile cât tip profesorii au mari carențe în calificare, și de ce nu, în pregătirea lor”, mai spune fostul Ministru.

Citește și: Plagiatul, o nimica toată pentru Ministerul Educației în metodologia evaluării școlii doctorale

Sursă foto: Observatorbn.ro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adauga comentariu