Din oras

Scenarii posibile pentru începerea școlii: masca de protecție la elevii din ciclul primar. Cum îi ajutăm pe cei mici să se obișnuiască cu o astfel de „normalitate”?

Începerea școlii e pusă sub semnul întrebării din multe puncte de vedere. Una dintre discuțiile din ultima perioadă face obiectul măștilor de protecție la elevii din ciclul primar. Știm că, în special la vârste fragede, e destul de greu să le impunem copiiilor distanțarea fizică. Dacă în acest caz este mai complicat, însă, în cazul în care va fi nevoie ca elevii să poarte măști la orele de curs, există câteva soluții care să îi ajute să accepte acest obiect vital pentru sănătatea lor și a celor din jur.

O specialistă din cadrul Colegiului pentru Educație de la Universitatea Butler din Indiana a venit cu câteva propuneri care ar putea să îi ajute, astfel, pe copii, să accepte masca de protecție mai ușor.

Primul pas, și poate cel mai important, trebuie să îl facă părinții. Cu acest lucru este de acord și Ana Iuga, învățătoare la Colegiul Național Emil Racoviță din Cluj-Napoca.

„În primul rând, este foarte important ca dascălii, chiar în prima zi când au prima întâlnire cu părinții să le explice acestora clar, importanța purtării măștii. Înainte să ajungem la copii, trebuie să ajungem la părinți și să le explicăm de ce ne poate ajuta masca și că nu e atât de periculoasă cum spun unii. Este foarte important să ajungem la părinți. Trebuie să mergem pe principii identice în momentul de față, să fim o echipă, părinți și profesori”, a declarat învățătoarea pentru Ziar de Cluj.

Din fericire, copiii sunt destul de maleabili și dacă le este explicat clar de ce trebuie să poarte mască, aceștia se vor adapta întocmai.

„Copiii chiar pot să accepte să poarte mască știind că acest lucru îi poate proteja pe ei sau pe familiile lor. Sunt mult mai maleabili decât noi, adulții. În țările asiatice, copiii poartă mască chiar și dacă sunt puțin răciți. Face parte din cultura lor”, a mai declarat Ana Iuga

Cel mai important, însă, este ca elevii să primească explicații adecvate vârstei lor, fără să fie speriați. O posibilă obligativitate a purtării măștii de protecție, o dată cu începerea anului școlar, ar trebui impusă prin explicații exacte despre cum se pune masca. Apoi, exemplele au și ele un rol esențial.

„În mod normal, copilul învață practic. Până la o anumită vârstă, degeaba faci teorie fără practică. Copilul învață din experiență. Și atunci e bine să le spunem, să le arătăm și să le dăm exemple. Primul pas ar fi să le prezentăm masca, să aibă în față toți o mască, să vadă din ce este alcătuită, cum este formată, ce materiale. Să li se spună că materialul acela nu este dănuător pentru sănătate, să le arătăm poze cu medici care o poartă ore întregi și nu pățesc nimic”, a mai declarat pentru Ziar de Cluj Ana Iuga.

În felul acesta, copiii nu vor mai fi speriați de anumite discuții pe care le aud în jurul lor. Asta pentru că în zilele noastre, chiar și la vârste fragede, copiii au acces la toate informațiile contradictorii care circulă pe internet. De asemenea, exercițiile de responsabilitate prin purtarea măștii ar putea să îi învețe pe copii să adopte o mentalitate prin care să se îngrijească mai mult și, pe unii dintre ei, să îi învețe să se spele pe mâini. În funcție de mediul social, în momentul de față, în România, mulți copii nu sunt obișnuiți să se spele pe mâini. Tocmai de aceea, rolul dascălilor, o dată cu reînceperea cursurilor, va fi unul dificil. Asta pentru că profesorii vor trebui să își adapteze metodele prin care îi învață pe elevi să se protejeze pe ei și pe cei din jur, punctual, în funcție de educația primită acasă, de statutul social, de familiile din care provin.

Printre sugestiile oferite de specialista de la Colegiului pentru Educație de la Universitatea Butler din Indiana, se numără transformarea măștilor de protecție în măști ale eroilor favoriți ai elevilor, exerciții de citire a emoțiilor și săptămâni tematice.

Cele 7 strategii sunt:

  1.  Geanta cu lucruri liniștitoare – copiii să aibă la ei o gentuță în care să țină câteva obiecte care îi liniștesc, fie că este vorb despre creioane în plus, abțibilduri sau bombonele cu mentă.
  2. Învățătoarele să stabilească noi rutine de clasă (desen, însemnarea gândurilor etc), care să amelioreze îngrijorările și neliniștea cauzate de purtatul măștii.
  3. O scrisoare către părinți, în care sunt prezentate rutinele și procedurile aplicabile la clasă, îi poate liniști atât pe copii, cât și pe părinți. În plus, părinții pot fi îndemnați să împărtășească din experiențele copiilor din ultimele luni, ce îl liniștește sau îl bucură pe copil.
  4. Folosirea măștilor pentru exerciții de “supereroi” – copiii pot fi puși să-și aleagă un supererou și o poziție de supererou, iar în acea poziție să facă exerciții scurte de de respirație care să se termine cu “expirarea” unei superputeri asupra propriei persoane sau asupra cuiva apropiat
  5.  Întrebări de pus la începutul orelor, în primele săptămâni, pentru a stârni discuții: cum ne protejează masca? ce supereroi poartă măști? să decorăm propriile măști de hârtie – ce culoare ar avea, sau ce formă?
  6. Săptămâni tematice – atenția poate fi deturnată de la purtatul măștii prin acțiuni care să concentreze atenția asupra altor lucruri. Pentru aceasta, la începutul anului școlar, pot fi organizate săptămâni tematice, care să fie decise împreună cu elevii, conform intereselor lor – săptămâna animalelor, săptămâna muzicii, săptămâna culorilor preferate etc..
  7. Exerciții de citire a emoțiilor – un elev să încerce să exprime sentimente în timp ce poartă mască, iar colegii săi să ghicească acea emoție sau acel sentiment.

Aceste practici pot fi adaptate și în România, asta pentru că peste tot, copiii sunt la fel și învață cel mai bine prin joc.

„Ne putem decora măștile, am văzut, inclusiv în Japonia, măști pe care copiii pot să le decoreze singuri, să le personalizeze. Se pot face foarte multe lucruri și astfel de exerciții sunt bine-venite. Copiii sunt la fel peste tot. Indiferent de cultură, ei iau totul ca pe un joc și este foarte important să își personalizeze obiectele, să simtă că sunt ale lor”, a mai declarat învățătoarea Ana Iuga.

Așa se face că în cazul în care masca de protecție va deveni obligatorie în ciclul primar, există soluții, mai ales că elevii au deja de partea lor puterea exemplului din ultimele luni în care i-au văzut pe adulți purtând mască de protecție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *