Saramura, sosuri si condimente in dieta macrobiotica

Dieta macrobiotica standard recomanda consumul frecvent de produse in saramura si de muraturi ca garnitura la diverse feluri principale de mancare, cu scopul de a stimula apetitul si de a imbunatati digestia. Unele dintre aceste produse se gasesc in magazinele cu mancare naturala, in timp ce altele pot fi preparate in casa.

Tipuri de produse folosite in mod obisnuit pentru saramura: broccoli, brusture (radacini), caise, castravete, caviar, ceapa, conopida, daikon (ridiche), hasma, lotus (radacini), masline, morcovi, mustar (seminte), napi, praz, ridichi albe si rosii, sardele, scrumbii, somon, bostan (squash), varza, varza chinezeasca, varza rosie, alte alimente traditionale.


Modalitati de preparare a saramurii: in sare, saramura, saramura de miso (seminte de soia fermentate si sos de cereale), saramura de sos de soia (shoyu), saramura de takuan (muratura traditionala japoneza, fcauta din ridichea daukon), saramura de tarate, saramura de umeboshi, sare si apa, varza murata, s.a.


Unele dintre mancarurile in saramura si muraturi se pot prepara in cateva ore, in timp ce pentru altele este nevoie de o perioada mai mare de maturatie – de la cateva zile la cateva luni.


Sosuri. Dieta macrobiotica foloseste o mare varietate de sosuri pentru consumul zilnic, regulat sau ocazional. Acestea se adauga sau se toarna in cantitate mica peste mancare pentru a-i imbunatati gustul si pentru a contribui la valoarea nutritiva a mancarii, ajutand la stimularea apetitului si la digestie. Sosurile sunt folosite de obicei la cereale, supe, felurile de mancare cu zarzavat, cu legume si, cateodata, la desert.


Tipuri de sosuri: bucati uscate de wakame, frunze de shiso prajite si maruntite, gomasio (seminte de susan prajite cu sare de mare), miso gatit cu hasma si ceapa, mustar galben (folosit mai ales la peste si fructe de mare), mustar verde, nori verzi, praf de alge, praf de alge cu seminte de susan prajite, prune umeboshi (prune in saramura), seminte de susan prajit, shio kombu (kombu gatit cu sos de soia si apa), sos de nori coapte, tekka (sos din semninte de soia, miso, ulei de susan, bardana, radacini de lotus, morcovi si radacini de ghimbir), s.a.


Condimente. Dieta macrobiotica foloseste in mod frecvent, cu atat mai mult ocazional, diferite condimente care se pot adauga in timpul gatirii sau inainte de servire. Toate condimentele sunt vegetale si sunt tratate in mod natural.


Tipuri de condimente folosite frecvent: amasake (bautura pe baza de orez integral dulce, fermentat), ardei, daikon ras, malt de orez, malt de orz, mirin (indulcitor pe baza de orez integral dulce, fermentat), miso de orez, miso de orz, miso (seminte de soia fermentate si pasta de cereale), miso de susan, miso din seminte de soia (hatcho miso), hrean, otet de orez, otet de umeboshi, pasta de mustar galben si verde, pasta de umeboshi, piper negru macinat proaspat, prune umeboshi, radacini de ghimbir rase, sake (vin din orez fermentat), saramura de varza murata, sare de mare nerafinata, sos de soia (shoyu), suc de lamaie, suc de mandarine, suc de portocale, tamari, ulei de floarea soarelui, ulei de masline, ulei de porumb, ulei de susan, varza rosi rasa, alte condimente folosite in mod traditional.


Folosirea condimentelor ar trebui sa fie moderata si adecvata cerintelor personale. Se recomanda sa se evite toate tipurile de condimente care se gasesc in comert, aromele, plantele si celelelte condimente cu adaos de zaharuri sau care sunt puternic aromate si picante.



Adauga comentariu