Amicii ziarului

Să trăiți bună!

Campania favoritei lui Traian Băsescu a luat brusc o turnură virală când imaginea cu decolteul ei generos a fost preluată de tabloidele britanice și răspândită prin toate cotloanele sordide ale Internetului, unde milioane de alegători pasivi s-au activat brusc. Poate că aceasta este o și strategie consistentă de învigorare a electoratului pasiv mioritic, pentru că, văzând „oferta” generoasă a potențialei prezidente, concetățenii abulici se pot concentra, în sfârșit, asupra a ceea ce e important în societatea românească: bunătatea.

Aceasta este și singura explicație pe care pot să o găsesc unuia dintre cele mai stupide mesaje electorale din campania pentru ocuparea fotoliului de președinte. Dincolo de accidentele produse inerent de băile de mulțime neprotejate, Elena Udrea are o imagine electorală care stimulează simțurile electoratului. Dintr-o serie de bannere uriașe, care nu pot să nu atragă atenția, candidata cu lipici de Cotroceni, le transmite trecătorilor apatici că este: „Bună pentru sănătate, bună pentru România”. Pentru o clipă am avut senzația că sloganul face trimitere la exercițiile de sănătate din timpul comunismului, unde recomandarea populară, soarele și tenisu’ întărește penisu’, era mereu pe buzele noastre (iubitorii competițiilor feminine de pe zgură știu de ce). Dar nu era așa.

Creativii care au conceput mesajul Elenei Udrea sunt, probabil, aceiași care au lucrat pentru actualul președinte, pentru că singura lor idee este aceea de a transmite publicului promisiunea unei stări de bine. Iată cum binele lui Băsescu (Să trăiți bine!) a devenit binele Elenei Udrea (Bună pentru România). Cei care credeau că Băsescu nu ne va lăsa ceva bun la despărțire se înșelau. Spre satisfacția celor aproximativ 10 procente din electoratul care vrea să își bage votul în urnă pentru Udrea, putem răsufla liniștiți. Campania Udrea președinte este plină de bunătățuri: bună pentru modernizare, bună pentru educație… bună pentru orice. Oricât de „bună” ar fi formularea „bună pentru modernizare” și mai simpatică este expresia „Bună pentru investiții”, în care capacitatea de atragere de bani și imaginea unei femei zâmbitoare e la fel de impresionantă ca un manechin dezbrăcat într-o vitrină. Campania are un orizont imaginativ nelimitat. La fel de bine putem să ne închipuim alte mesaje similare: bună pentru înviorare dimineața; bună pentru stat jos și în picioare; bună pentru parcuri, dar și pentru parcare; bună în general, dar și în particular.

Numai că specialiștii în comunicare ai Elenei Udrea nu au ținut cont de faptul că, în jargonul conversațiilor de zi cu zi, asocierea dintre o femeie și calificativul „bună” este, în limba română, conotată explicit sexual. Când spunem despre o femeie că e „bună”, nu ne referim la profunzimea inimii și sentimentelor ei, ci la calitățile sale fizice. Ați auzit și ați folosit expresii ca bunoacă, bunăciune, bunătate (de femeie). Nu degeaba englezii care au titrat „yummy mummy” fotografia cu decolteul Elenei au legat lucrurile în același mod. Pentru că mai toate limbile pământului utilizează această conexiune.

Acum putem să înțelegem și alte mesaje transmise de Elena Udrea pe Facebook (sau prin viu grai); vor ridica Moldova din genunchi, anunța „buna” candidată. Această ridicare a moldovenilor nu este o promisiune deșartă, pentru că la vederea afișelor candidatei mulți s-au ridicat, ba chiar s-au sculat. Ideea asta cu ridicatul este, de fapt, recurentă în mentalul Elenei Udrea; poate vă mai amintiți mesajul din campania pentru alegerile europarlamentare, când liderul PMP promitea că va ridica România.

„Ridicarea” are loc zi de zi în campania fostului ministru al turismului. Toate afișele sale par să fie create de către un specialist în cosplay. Pentru cei care nu știu, cosplay este utilizată ca o tehnică de stimulare erotică, în care unul sau ambii parteneri se costumează într-o manieră veridică, pentru a-și îmbunătăți viața sentimentală.

Așa se face că buna candidată, îmbrăcată sumar într-o uniformă de asistentă medicală, cu o inimă roșie în piept, promite tuturor concetățenilor îmbunătățirea sănătății. Nu știu cum e cu generația tânără, dar pentru mine imaginea de soră șefă care promite interacțiuni sănătoase este legată de Gina Lollobrigida și unul dintre filmele senzuale ale anilor 60. La fel de comică este și imaginea Elenei în taior alb, fustă mulată pe pubis și pulpele la vedere, cu cască galbenă pe cap, care nu îi strică bretonul, dar cu mâinile în șolduri, zâmbind apetisant alegătorilor. Furatul ochilor alegătorilor cu testosteronul fluctuant pare să fie o tehnică specială. În altă imagine ea apare cu ghiozdănel pe umărul drept, gata să meargă la școală, sau, dacă nu a fost cuminte, să își primească bătăița cuvenită. Conotațiile sexuale sunt implicite, dar nu mai puțin vizibile, iar forțarea limitelor decenței vestimentare și absența unei bune-cuviințe a comportamentului public fac ca mesajele candidatului să treacă în plan secundar.

Degeaba le scrie Elena Udrea femeilor astfel: „M-am luptat să demonstrez (sic!) că poți fi blondă, poți purta tocuri, poți să vrei să arăți bine (sic!) și în același timp să faci performanță”. Pentru că dincolo de mândria de a fi singura femeie care a reușit în România pentru că e bondă, cu tocuri și decolteu, nu este decât o lipsă de pudoare publică. Mai multe puteți găsi pe site-ulwww.RomaniaFrumoasa.ro, unde veți înțelege că avem și noi, românii, o calitate: suntem și vom fi frumoși. Numai că, în locul unei Românii frumoase și proaste, aș vrea mai degrabă o Românie mai urâțică, dar onestă; o Românie care să nu fie preocupată atât de modul cum arată, cât mai degrabă de ceea ce face; care nu doar pare să fie, ci chiar este cu adevărat bună.

Pe de altă parte, cred că dorința candidatei de a aduce zâmbetul pe buze cetățenilor a fost împlinită – campania este de un comic de situație de neîntrecut. Să trăiți bună!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *