Sa invatam sa vorbim coerent, cu dascalii UAD Cluj

Nu trebuie sa fii Aristotel ca sa poti transmite, coerent, o idee. Trebuie, pur si simplu, sa gasesti legatura intre subiect si predicat. Desi pare greu de crezut, in practica, multi dascali din mediul academic se poticnesc. Uita, pe alocuri, verbe, prepozitii si ajung sa vorbeasca dezlanat. Ingaima, in cadrul unor discutii oficiale, siruri de interjectii si litere pe care, apoi, nu si le mai asuma.

In meseria pe care o practic de 8 ani, am invatat ca declaratiile nu trebuie interpretate si, cu atat mai putin, cosmetizate. Cum vorbim asa si scriem. Partea mai putin estetica, daca doriti, dar mai obiectiva, iese in evidenta atunci cand si vedem cum vorbim, scris negru pe alb. Reportofonul mi-e martor. A auzit cate-n luna si-n stele: dezacorduri grosolane, pe care de rusinea rusinii mele, le-am corectat; idei diareice, fara cap si coada pe care nu le poti prezenta cititorilor neprofesionisti, care – surpriza! – cu un vocabular mai redus, reusesc sa transmita ideea principala dintr-o propozitie, spre deosebire de profesorii emeriti, conferentiarii universitari cu staif, ori designerii industriali in cazul de fata.

De curand, am scris un material despre aparatele de fitness proiectate de catre 3 studenti ai Universitatii de Arta si Design din Cluj-Napoca. Am discutat cu profesorii coordonatori ai studentilor. Mi s-au parut niste oameni foarte deschisi, bucurosi ca, in sfarsit, “presa promoveaza valorile”. Au uitat, insa, de reportofon si si-au prezentat proiectul in mod deschis si onest, intr-un stil colocvial marcat de lipsa cursivitatii si a predicatelor, uitand sa-si “traduca” ideile din limba romana in limba romana, cum s-a intamplat, spre marele meu regret, cu George Mihnea Ciprian Gipa, profesor in cadrul Departamentului de Design al UAD Cluj. Nu o sa vorbesc despre modalitatea mai putin onorabila in care si-a comentat propriile afirmatii, aruncand vina in ograda reporterului. Nu o sa punctez nici lipsa coloanei vertebrale in demersul public, scris din fata calculatorului, facut de George Mihnea pentru a se disculpa in fata cititorilor, dupa ce s-a regasit caracterizat, indirect, prin intermediul propriilor declaratii, in articol.

In continuare, voi da cuvantul povestilor si voi promova ideile si proiectele de succes create la Cluj, chiar daca facerea de bine e plasticizare de mama, cu ciuda nemarginita, insa, ca limba romana e schingiuita tocmai intr-un cadru academic.

Comentarii

Asa este

27.03.2014 10:37

foarte bun articolul!! acolo insa situatia este mult mai interesanta, in sensul ca profesorii sunt lenesi, comozi chiar, de asta nu se stiu exprima, adica nu au cultura minima generala, si vin rar la atelier, daca vin... cat despre acest profesor rom an, nu aveti ce va mira ca adat vina pe instrumentele presei... e uns cu toate alifiile... si e si obrasnic, vorbindu-i pe altii de rau ca sa se scoata el in lumina.

Adauga comentariu