Rolul dietei in controlul hipertensiunii arteriale

Printre alti factori implicati in aparitia acestei boli este si cel alimentar, manifestat prin excesul de sare, obezitate si consumul de alcool.

 

Scaderea aportului de sare la cel mult 2-3 g pe zi se poate face prin respectarea urmatoarelor reguli:
nu adaugati sare in alimente in timpul gatitului si nici la masa;
- sarea sa lipseasca de pe masa;
- evitati consumul de alimente conservate cu adaos de sare;
- pentru “gustul sarat” folositi preparatul de la farmacii dintre sarea de sodium si potasiu.

 

Aceasta reducere moderata a aportului de sare, utila in stadiile mai putin severe de hipertensiune arteriala, se poate obtine folosind painea mai putin sarata, mamaliga, legumele si fructele proaspete si evitand mezelurile, pestele oceanic, conservele de carne, branzeturile conservate si  fermentate, muraturile, maslinele.

 

Reducerea consumului zilnic de sare scade necesarul de medicamente cu efect hipotensiv, fiind astfel un factor terapeutic adjuvant.

 

In stadiile avansate, este necesara o restrictie de sare mai severa (max. 1 g /zi). Pe termen scurt, acest aport redus poate fi realizat prin regimul “orez-zahar-fructe” (250 g orez, 1000 g fructe si miere de albine). Acest regim, in mod practice, poate fi urmat astfel:
- Dimineata: 60-90 g orez fiert, indulcit cu miere, 1 mar copt, 2/3 pahar cu suc de fructe;
- La ora 10: ½ pahar suc de portocale;
- Pranz: 60-90 g orez fiert, indulcit cu miere, ½ pahar de suc de portocale sau de mere, 6 felii de mar, stafide, 1 felie de ananas, 1 banana sau 1 cartof fiert.
- La ora 16: 1 pahar de suc de fructe;
- Seara: 60-9- g orez fiert cu fructe, ½ pahar suc de fructe;
- La culcare: ½ pahar suc de fructe.

 

Regimul trebuie sa fie hipocaloric la persoanele cu surplus ponderal. De altfel, prevalenta hipertensiunii la indivizii obezi este dubla fata de normoponderali. O scadere in greutate de 1 kg scade tensiunea arteriala maxima cu 2,5 mmHg. O dieta saraca in grasimi scade vascozitatea sangelui, scazand astfel tensiunea arteriala. De aceea, trebuie eliminate prajelile, grasimile si maioneza.

 

Efect de scadere a tensiunii arteriale au si fibrele vegetale. De altfel, incidenta hipertensiunii arteriale la vegetarieni este mai redusa.

 

Efectele protective asupa hipertensiunii arteriale au usturoiul si alimentele bogate in potasiu: cerealele, fructele, legumele si zarzavaturile.

 

Cafeaua, alcoolul si tutunul trebuie eliminate  cu desavarsire.

 

In mod practic, pentru un regim care sa aduca 2 g de sare pe zi in alimentatie, se pot consuma lapte si derivate de lapte (sana, iaurt, branza de vaci), paine integrala, cereale, paste fainoase, orez, majoritatea legumelor (cu exceptia fasolei uscate, a castravetilor, a guliilor, a conopidei si a ridichilor). Se pot evita si unele fructe, cum sunt merele crude si pepenele, precum si orice forma de murarturi, varza, castraveti, gogonele, gogosari.
Supele si sosurile vor fi gatite fara sare, diversificandu-le si folosind condimente.



Adauga comentariu