Reducem poluarea sau facem bani?

Tanczos Barna, ministrul Mediului, a anunțat demararea unor discuții privind introducerea unei noi taxe auto. Discuții. Alte discuții. Rostul noii taxe, susține ministrul, este scăderea nivelului de poluare în marile orașe și  evitarea infrigementului.

„Dacă astăzi eu v-aş spune că introduc o anumită taxă, aş face o greșeală. Greşeala pe care au făcut-o ceilalţi miniştri, care au introdus o taxă. S-a pierdut la Curtea Europeană de Justiţie şi s-au dat banii înapoi. Dacă va exista o taxă pe mediu, naţională sau locală, trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente”, a spus Tanczos Barna, adăugând că „în Europa există trei ţări care nu au nicio intervenţie pe această problemă, restul de 24 au fel de fel de sisteme în implementare. România trebuie să decidă dacă vrea să facă parte din grupul ţărilor care nu au nicio taxă, sau din grupul de 24 unde se încearcă prin diverse să taxeze poluarea”.

Întrebarea este ce se dorește cu adevărat? Să se reducă poluarea, sau să se îngrașe bugetul? Pentru că, dacă se dorește reducerea poluării, ce mare lucru ar fi dacă, în loc să se scarpine în creștet și să tot analizeze cum să reinventeze ei roata, ar lua un model din una dintre țările în care de multă vreme funcționează taxa de poluare și l-ar aplica la noi. Iar taxa, indiferent de forma ei, ar trebui să fie suficient de consistentă, așa încât să-i ardă zdravăn la buzunar pe cei care au mașini cu norma de poluare de la non-Euro până la Euro 5. În plus, pe lângă taxă, ca să fie treba treabă, cu concursul autorităților locale, ar mai putea și să intrezică accesul mașinilor non-Euro, Euro 1, Euro  2, Euro 3 și Euro 4, adică cele care poluează mult și consistent, în centrul marilor orașe. Evident, nerespectare interdicției ar trebui sancționată cu o amendă zdravănă, atât de zdravănă încât, numai la gândul că vor fi găsiți încălcând interdicția, să prindă oamenii drag de mijloacele de transport în comun, biciclete și trotinete. Sau să-și amintească ce sănătos e mersul pe jos și cum face el piciorul frumos. Multe orașe mari din Europa au instituit o astfel de interdicție. În Budapesta, de exemplu, dacă te prinde poliția circulând în centru, între orele 6.00 – 22.00, cu o mașină încadrată în clasa de poluare 0, 1, 2, 3, 4, iei o amendă de 500 de Euro. La noi de ce să nu se poată? Așa, nu doar că s-ar reduce poluarea, dar am scăpa și de jafurile care sunt adevărate sicrie pe roți, și de traficul infernal din orașe.

Dacă, în schimb, nu se dorește decât să se îngrașe bugetul, iar e simplu. Se pun taxe de poluare modice, așa încât tot românul să și le permită. Apoi se raportează la Comisia Europeană misiune îndeplinită și... române, dacă plătești n-ai decât să poluezi până nu mai poți.

Sigur, la nivel declarativ, vedem, se dorește reducerea poluării. Subliniez, la nivel declarativ. Pentru că, în realitate, cum politicienii noștri sunt cu gândul numai la voturi, și dacă este să mă iau după precedentele opinteli și tentative eșuate, tare mi-e că va fi cam așa: poluarea va fi iarăși ce-a fost și mai mult decât atât, ca să-l parafrazez pe domnitorul Petru Rareș, bugetul național sau local se va mai întrema puțin, iar românii vor fi fericiți că au scăpat ieftin. Rămâne de văzut ce și cum.

Adauga comentariu