PORTRET

Răzvan Dragoș, candidatul Miscarii Liberale la Consiliul Local: „Vreau ca acest oraș să fie unul din care copilul meu să nu își dorească să plece, cum am plecat eu din Satu Mare!”

Răzvan Dragoș, blogger și copywriter, este un tânăr care, la 32 de ani, își dorește să se implice activ în administrația locală. El va candida la Consiliul Local din partea partidului Miscarea Liberala, care își propune să aducă un suflu nou în forurile de conducere ale orașului, printr-un nou primar și printr-o echipă proaspătă de consilieri, cu proiecte, cu voință de mai bine, cu bun-simț și lipsiți de metehnele trecutului.

Răzvan Dragoș nu se consideră și nu își propune să devină un om politic, în accepțiunea clasică (și deja peiorativă) a cuvântului, ci un om de administrație, care să contribuie, prin experiența sa profesională, la punerea în valoare și, implicit, la dezvoltarea Clujului. 

Cu toate că a devenit o adevărată capitală a IT-ului din România, Clujul are, în mod paradoxal, un site al Primăriei doar de formă, nu beneficiază de o strategie coerentă de city branding, nu are suficiente infopointuri digitale care să ajute clujenii și turiștii să descopere orașul, nu există o aplicație a orașului (City App), cum au marile orașe europene, nu există în general nimic din ce ar trebui să fie într-un oraș în care IT-ul este unul dintre cele mai dezvoltate sectoare. Parte din „generația internet”, Răzvan Dragoș își propune că contribuie la crearea unui brand de oraș, a unei strategii coerente de promovare a Clujului, atât online, cât și offline, pentru că, nici la acest din urmă capitol, nu stăm bine deloc: intrările în oraș arată deplorabil, nu există un kit turistic și, în general, totul este lăsat la voia întâmplării!

Un tânăr din „generația Facebook”, Răzvan Dragoș își dorește să facă ceva concret pentru oraș, nu doar să se revolte online și, astfel, cu toate că această candidatură la Consiliul Local îl scoate oarecum din zona sa de confort, el este dispus să se implice și, mai mult, să implice comunitatea online în proiectele pentru Cluj. Răzvan își dorește ca, printr-o strategie coerentă de branding, să contribuie la ideea de comunitate, pentru că acum clujenii sunt prea mult locuitori ai cartierelor și prea puțin locuitori ai urbei.

Răzvan Dragoș e un om dintre oameni, care vrea să intre în administrație pentru cetățeni, și nu pentru politică. E un tânăr care nu a făcut niciodată parte din vreun partid politic. El are o mentalitate proaspătă, axată pe ideea de comunitate, de muncă în beneficiul comunității și nu a vreunei haite de politruci. El face parte din schimbarea mult așteptată și candidatura unor astfel de oameni e semnul că a venit vremea schimbului de generații, că e timpul ca tinerii să conducă orașul spre un viitor mai bun.

Nu alegi unde te naști, ci unde vrei să trăiești

Răzvan Dragoș s-a născut în Satu Mare și a venit la Cluj ca student, la Studii Europene și Relații Internaționale, atras de mirajul unei facultăți care se presupunea a fi una ce pregătește diplomați, ambasadori și viitori angajați ai instituțiilor europene. Din acest punct de vedere, facultatea a reprezentat o dezamăgire pentru Răzvan și pentru colegii săi care, după absolvire, nu au devenit nici ambasadori și nu au fost angajați nici în instituțiile europene. Dar, cu toate acestea, Răzvan consideră că studiile universitare în sine au reprezentat pentru el un pas înainte, în formarea sa ca om.

Tânărul a ales Clujul pentru că orașul era cel mai puternic centru universitar din Transilvania și a venit aici din start cu ideea de a rămâne, inițial cu gândul la oportunitățile pe care i le oferea urbea, de care ulterior s-a și îndrăgostit. Decizia sa de a deveni clujean a fost deopotrivă una rațională și afectivă și astfel Clujul l-a adoptat pentru totdeauna – în viață, nu alegi unde te naști, dar, cu siguranță, poți decide, cu mintea și cu sufletul, unde vrei să trăiești.

Față de orașul natal, care, la fel ca multe alte orașe mici din România, a rămas în trecut, Dragoș consideră Clujul un municipiu ancorat în prezent, un centru urban care te îndeamnă să fii deschis la minte și mereu în pas cu vremurile:

„Aici chiar simt că trăiesc în 2016! Orașul este dominat de fervoarea aceasta pe care o dau studenții, de viața culturală, de multitudinea de evenimente, de festivaluri de film, de muzică. În plus, din punct de vedere economic, zona IT conferă un statut special orașului și îi dictează dezvoltarea.”

„Nu îmi este rușine să muncesc!”

După ce a terminat Facultatea de Studii Europene, Răzvan a realizat că oportunitățile pe care le visa când a început-o erau simple baloane de săpun și, pentru că nu a venit nimeni să-i spună: „Uite, băiete, ține postul acesta de ambasador!”, s-a angajat ca merchandiser pentru o companie de bere:

„A trebuit să încep de undeva și postul acela nu a fost unul de ambasador, cum îmi imaginam eu, și atunci am început de jos, eram băiatul acela care se asigura că berea arată bine pe raft; puneam berea pe raft, chestie de care nu îmi este rușine, pentru că nu îmi e rușine să muncesc, și am făcut asta pentru că nu am avut încotro, până am primit o șansă și, în 2007, am intrat în lumea publicității, devenind copywriter.”

Copywriterul, după cum explică Răzvan, este omul cu idei dintr-o agenție, e cel care se ocupă de implementarea unor idei, având ca scop creșterea valorii unui brand, pornind de la nume și până la partea de texte pentru site sau de spoturi radio/TV.

Răzvan Dragoș a fost copywriter în cadrul unei agenții de publicitate până în 2013, când a devenit freelancer în același domeniu și, ca o extensie a acestei profesii în mediul digital, s-a ocupat și de social media management, o zonă în care „tot cu creativitate se lucrează, cu idei și cu texte, care trebuie să fie suficient de bune încât să aducă beneficii companiilor”.

Din 2009, împreună cu soția sa, Dragoș a pornit și un blog, tvdece.ro, la început ca o joacă, dar care a ajuns însă, în scurt timp, un al doilea job, pentru că, pe măsura creșterii audienței, a sporit și implicarea celor doi soți:

„Am pus pasiune în acest blog ce a început să reprezinte nu numai un loc unde ne exprimăm ideile, ci și o sursă de venit. Dar, în primul rând, suntem animați de entuziasmul de a scrie, de a ne împărtăși ideile cu oameni care gândesc la fel sau diferit – blogul e un mediu foarte bun pentru a îți testa ideile, pentru a afla cum gândesc și ceilalți oameni, care uneori nu îți împărtășesc opiniile.”

Blogging-ul a însemnat pentru Răzvan Dragoș și implicare în comunitate, dincolo de actul în sine de a scrie despre Cluj, prin evenimentele offline organizate, care au contribuit la promovarea orașului:

„Am organizat «Cluj Brands Tour», un eveniment de promovare a celor mai puternice branduri din oraș. În Cluj există un melanj între vechi și nou, avem branduri cu tradiție, cum sunt Farmec sau Clujana, dar și branduri puternice, nou apărute, cum sunt giganții din zona IT-ului.

Am mai avut «Cluj City Break», un eveniment de promovare a orașului ca destinație turistică, în cadrul căruia am invitat bloggeri din alte orașe și, practic, prin intermediul lor, am promovat Clujul în mediul online.

«Din ON în OFF» a fost o altă serie de evenimente dedicate online-ului, ce au însemnat conferințe și seminare cu o tematică diversă, de la jurnalism până la social media, branding, marketing etc.”

Din 2013, împreună cu soția sa și cu Oana Olaru-Zăinescu, Răzvan se ocupă și de un business de wedding planning, în cadrul căruia el este responsabil de partea de creație de text. Agenția de nunți a lui Răzvan Dragoș își propune să lupte contra tiparelor care există pe piața românească de profil, mergând pe ideea de nunți-concept.

Răzvan Dragoș vrea să facă doar politica oamenilor

Răzvan Dragoș își propune să lupte contra tiparelor și în politică, unde e convins că e nevoie de o infuzie de oameni noi, „pentru că clasa politică din România ultimilor 25 de ani a demonstrat că produce aceiași oameni, cu aceleași mentalități și cu aceleași efecte dezastruoase asupra societății”. Impotența vechii clase politice a dus în timp la o stare de dezamăgire, de indolență și de nepăsare și în rândul electoratului, la o falie între cetățeanul simplu și omul politic. Din acest motiv, un om dintre oameni, Răzvan Dragoș nu își dorește să intre în ceea ce a însemnat până acum politica, ci în administrație. El face parte din noua generație, care trebuie să primească șansa de a se pune în slujba comunității:

„Omul nou trebuie să se gândească în primul rând să pună binele colectiv deasupra interesului personal, pentru că asta e cea mai mare problemă cu politicienii din România: și-au pus interesele personale deasupra intereselor comunității. Noi trebuie să spargem paradigma aceasta, pentru că doar așa își vor redobândi oamenii încrederea, nu neapărat în clasa politică, ci în cei pe care i-au mandatat să îi conducă.

Eu nu mă consider și nici nu mă voi considera un om politic și nu am acceptat să candidez sau să intru în mișcarea Pentru Cluj pentru a face politică, în accepțiunea strictă a termenului, ci pentru a face politica oamenilor, pentru a le face oamenilor viața mai bună, pentru că cetățenii asta își doresc de la conducătorii lor, să simtă că votul pe care l-au acordat se transformă într-un beneficiu pentru ei. Astfel se poate recâștiga și încrederea în procesul electoral, care e baza democrației. Oamenii nu mai ies la vot pentru că știu că nu mai are cine să îi reprezinte. Clujenii au nevoie de candidați noi, care, odată aleși, să facă treabă, să nu adopte același comportament al predecesorilor. Noi vrem să facem politică în slujba cetățeanului!”

Câteva dintre ideile și proiectele viitorului consilier local

Tânăra generație s-a obișnuit să se revolte, să își exprime nemulțumirile pe internet, dar, dacă se limitează doar la atât, nu va schimba niciodată nimic, după cum consideră Răzvan Dragoș, un reprezentant al „generației Facebook”, care la rândul său și-a formulat indignările pe blog sau pe rețelele sociale, dar care acum a ales să se implice la modul real, să își asume responsabilități mai presus de propria persoană:

„Am realizat că, dacă acum mi s-a oferit ocazia de a mă implica, aș fi ipocrit să mă revolt în continuare doar pe internet. Vreau să fructific șansa de a participa la schimbarea clasei politice, chiar dacă asta pentru mine înseamnă ieșirea din zona de confort, pentru că eu nu sunt neapărat omul care să iasă în față, să vorbească în public. Dacă reușesc să ajung în Consiliul Local vreau să fiu parte din schimbarea despre care se vorbea la protestele din iarna anului trecut.

În primul rând, aș vrea să schimb mentalități. Știu că sună foarte general, dar mi se pare că există o nepăsare și o lehamite care plutește în aer la Cluj. Oamenii nu simt că fac parte dintr-o comunitate, nu se implică; deși sunt clujeni, ei de fapt sunt locuitori ai Mănășturului, ai Mărăștiului, ai oricărui alt cartier, și de aici pornesc multe carențe ale orașului – pentru că oamenilor nu le pasă de orașul lor, nu vor trage niciodată de mânecă administrația pentru diversele probleme pe care le au.”

Având în vedere că provine dintr-un mediu profesional bazat pe creativitate aplicată online și offline, Răzvan Dragoș își dorește să își pună în slujba cetățenilor, ca viitor consilier local, întreaga competență și experiență, dobândite până acum:

„Îmi doresc să fac lucruri care să îmi reflecte personalitatea și, în același timp, să ajute la dezvoltarea orașului, pornind de la site-ul Primăriei, care nu arată cum ar trebui. Nu avem un site care să promoveze orașul ca o destinație turistică, nu avem o strategie coerentă de city branding. S-a tot discutat de-a lungul timpului despre un brand al orașului, dar nu s-a concretizat nimic.

Aș vrea să vin cu un proiect solid și coerent de city branding, începând de la sigla care se află la intrările în oraș, care arată deplorabil în momentul de față, și terminând cu un kit turistic. E important cum întâmpinăm turiștii și mi-ar plăcea să văd un brand pe care clujenii să fie mândri să îl poarte pe tricouri, așa cum cei din New York au «I love NY». Avem comunitatea de Facebook «I love Cluj», care de-a lungul timpului s-a dezvoltat și a devenit mai mult decât o simplă pagină de Facebook, dar nu putem spune că este un brand al orașului.

Dacă pornim o strategie de branding de la nivel de Primărie, putem da o altă față orașului, atât din interior, pentru că i-am determina pe clujeni să redescopere dragostea pe care au față de urbe, cât și în exterior, pentru că am promova orașul în țară și în străinătate.”

Ținând cont de faptul că orașul Cluj-Napoca este o adevărată capitală a IT-ului din România, Răzvan Dragoș își pune întrebări firești, de bun-simț, referitoare la lucrurile care îi lipsesc Clujului, în mod absurd și paradoxal:

„De ce nu avem, în 2016, o aplicație a orașului (City App), cum au multe orașe din străinătate? De ce nu există o aplicație a Primăriei Cluj-Napoca, făcută cu cap, în capitala IT-ului din România? De ce nu are Primăria o aplicație, atât pentru turiști, cât și pentru localnici, care să conțină informații care să îi ajute, atât pe cei care vin pentru prima dată în Cluj, cât și pe clujeni, să descopere tot ce înseamnă viața orașului?!

De ce nu avem mai multe infopointuri digitale, care să vorbească despre oraș și să ajute turiștii? De ce nu avem merchandising care să promoveze orașul? În toate orașele europene, și nu numai, există suveniruri personalizate, noi de ce nu avem?! Mai există unele materiale, foarte obosite, care nu au unitate, iar aici se simte nevoia unui brand. Cred că este nevoie de o strategie de city branding, care să dea coerență, unitate, la tot ce se comunică din partea orașului.”

Având în vedere că suntem capitala IT-ului din România, Răzvan Dragoș consideră că Primăria trebuie să se gândească și la o strategie pentru viitor, axată pe acest domeniu, în care am dovedit deja că putem excela:

„Ar trebui să începem să ne gândim la generația următoare, la viitorii programatori ai Clujului. S-ar putea face un parteneriat public-privat între Primărie și companiile de IT, care să însemne un program de mentorship pentru tineri, să îi învățăm programarea de la cele mai fragede vârste. Dacă în direcția aceasta se dezvoltă orașul, trebuie să ne gândim la viitor și în toată lumea există trendul acesta de a-i învăța pe copii să scrie cod de la cel mai fragede vârste. Nu văd de ce nu am face și noi asta, într-un oraș puternic dezvoltat pe zona IT!”

În calitate de consilier local, Răzvan Dragoș își dorește să implice și blogosfera clujeană în zona construirii de proiecte pentru comunitate:

„Pentru că acesta este mediul din care provin, voi încerca să aduc idei din zona blogosferei locale, care este formată din oameni inteligenți și deschiși la tot ce înseamnă implicare socială. Voi încerca să îi aduc în zona dezbaterii publice, chiar în cea a construirii de proiecte. Dacă voi ajunge consilier local, fiind în slujba comunității, vreau să implic cât mai mult comunitatea în tot ceea ce voi face.”

Răzvan Dragoș locuiește în Cluj de 14 ani și se simte clujean pentru că acesta este orașul pe care l-a ales, cu mintea și cu sufletul, pentru că în Cluj vrea să trăiască, până la adânci bătrâneți:

„Orașul acesta mă reprezintă, mă face să mă simt o parte a unei comunități, cu toate că e foarte slab dezvoltată conștiința de comunitate la Cluj. Mi-aș dori să sparg și mentalitățile legate de «vinituri». Niciodată nu m-am considerat o vinitură în acest oraș, deși de multe ori am simțit că mi s-a aplicat eticheta aceasta care, din punctul meu de vedere, este o falsă problemă a celor care se cred clujeni de rang superior. De bine, de rău, orașul acesta se dezvoltă și datorită «viniturilor» care se stabilesc aici și contribuie din plin la bunăstarea comunității. Vreau să îmi aduc aportul, la rândul meu, și din postura de consilier local, la dezvoltarea unui oraș din care copilul meu să nu își dorească să plece, cum am plecat eu din Satu Mare!”, conchide Răzvan Dragoș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *