Radu B. Rusu, creatorul tehnologiei de imagine a viitorului: "Tehnologia de fotografie spatiala s-a nascut dintr-o frustrare interioara"

Intr-un viitor nu prea indepartat, oamenii vor comunica prin imagini "spatiale" si asta i se va datora unui absolvent de Cluj. Radu B. Rusu, creatorul aplicatiei Fyuse spune ca “o poza in 2D este o bucata de spatiu si timp, iar un film/video captureaza timp, asa ca noi am vrut sa cream prima tehnologie pentru captura de spatiu”. Tanarul a a dezvaluit pentru Ziar de Cluj cum a descoperit noile proceduri, ce i-a fermecat pe investitorii care ii dau pe mana milioane de dolari si cum va schimba inventia sa lumea, de la comunicare la moda, comert sau medicina. 

Numele lui Rusu, absolvent al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN) a devenit cunoscut la inceputul acestui an, cand Wall Street Journal anunta ca Fyusion, compania pe care acesta infiintat-o in SUA, a primit o finantare de 3,35 milioane de dolari pentru a dezvolta tehnologii de procesare a imaginilor 3D. Intre investitori se numara si Andreas Bechtolsheim, primul investitor major in Google. Cu doi ani inante, potrivit hotnews.ro, cercetatorul, alaturi de un alt roman, Matei Ciocarlie, a castigat un premiu major in domeniul roboticii - IEEE RAS Early Career - pentru rezultate "extraordinare pe plan mondial" in domeniu. A fost momentul nasterii companiei Fyuse. Practic, aplicatia rivala popularului Instagram, in varianta 3D. Utilizatrii pot capta fotografii dinamice prin simpla rotirea telefonului iar utilizatorii, la randul lor, vor putea explora imaginea miscand telefonul.

Recent, start-up-ul clujeanului a reusit sa atraga inca o  finantare, de nu mai putin de 13 milioane de dolari. Mai mult, aplicatia sa este promovata de Katy Perry. 

Cum s-a nascut ideea aplicatiei Fyuse? Ce aduce nou fata de ce mai exista pe piata? 

Aplicatia Fyuse s-a nascut din ideea ca trebuie sa testam tehnologia de fotografie spatiala direct cu consumatori, si nu cu parteneri de afaceri, pentru ca vrem ca aceasta sa fie folosita de toti consumatorii de date vizuale de pe planeta, deci practic toata lumea. Tehnologia de fotografie spatiala, in schimb, s-a nascut dintr-o frustrare interioara care am avut-o de mult timp: de ce e internetul populat doar cu tehnologii “statice” de genul poze 2D sau video? 

Singurul raspuns la intrebarea de mai sus pe care l-am gasit este: “pentru ca pozele 2D si video au existat de la inceputurile Internetului, chiar mai mult de la inceputurile calculatoarelor”. Practic, avem aceste tehnologii de un secol, si ele au existat inaintea aparitiei calculatoarelor sau a altor tehnologii digitale. Deci ce avem acum sunt simple digitizari a ceva ce am avut de foarte multa vreme. 

Noi credem ca aceste formate nu sunt adecvate unora dintre problemele sau aplicatiile care le avem in ziua de astazi, si tot ce cream in acest moment este cu scopul de a schimba acest lucru. O poza in 2D este o bucata de spatiu si timp, iar un film/video captureaza timp, asa ca noi am vrut sa creem prima tehnologie pentru captura de spatiu. Formatul nostru digital este extrem de compact si scaleaza direct cu spatiul parcurs, si nu cu timpul: spre exemplu daca te misti in jurul unui obiect in 30 minute cu un video, vei avea 30 minute de film (care devine un fisier foarte mare), in timp ce aceeasi miscare in 30 secunde creaza un film cu totul si cu totul diferit. Tehnologia noastra in schimb iti ofera acelasi rezultat indiferent de cat de rapid de misti, sau cat de precis, sau uniform. 

Acest lucru preteaza foarte bine pentru o sumedenie de industrii, de la moda, comert electronic, medicina, etc, dar si social. 

Ce crezi ca a reusit sa ii cucereasca pe cei care au decis sa investeasca in asta?

Cred ca la fiecare 10 ani avem companii care creaza tehnologii noi, si practic piete si industrii noi, pe care, pentru aproximativ o decada, alte companii le folosesc si isi dezvolta afaceri proprii masive. Tehnologia noastra a captivat multi dintre investitorii care i-am intalnit, pentru ca are acest potential. E ca si cum toti am crezut ca formatele de poze/video vor fi singurele modalitati pentru a prezenta date vizuale, si in momentul in care le-am prezentat alternativa noastra, toti ne-am trezit din somn, si ne-am dat seama de ramificatiile imense a ceea ce am dezvoltat. 

Cel mai important lucru este metoda de monetizare pe care o dezvoltam, care e extraordinar de eficienta si nu prezinta aceeasi invaziune a datelor personale precum alte firme existente (vezi Google, Facebook, etc).

Cum poate schimba viata oamenilor care o utilizeaza?

Raspunsul nostru este “ofera mai mult” in ceea ce priveste captura vizuala. 99% dintre oamenii care folosesc o camera foto, fie ca sunt pe telefoane mobile sau pe alte dispozitive, nu sunt fotografi. De multe ori cand capturam o poza, nu poza in sine ne intereseaza, ci faptul ca vrem sa capturam acel moment emotional, si sa-l salvam undeva astfel incat sa-l putem retrai mai tarziu, sau respectiv sa-l putem arata prietenilor si familiei. Poza 2D este doar una dintre modalitatile prin care putem transmite acest sentiment, si din punctul nostru de vedere, este insuficienta. De fiecare data cand capturez ceva, vreau tot momentul respectiv, nu doar un unghi…vreau sa stiu ce se intampla in stanga, dreapta, in spatele “fotografului”, sa inteleg tot contextul in care acel moment a fost capturat. Aceasta este diferenta esentiala intre cei care sunt fotografi profesionisti care au ca si scop sa ne arate doar un singur unghi care ne permite trezirea anumitor emotii noi si necunoscute, si restul oamenilor de pe planeta care folosesc fotografia doar ca un mediu de captura a unor ipostaze din viata lor, si vor tot acel spatiu capturat (in aceste situatii nici nu prea exista un unghi ideal, asa ca in modul de fata solutia multora este sa captureze mai multe poze din diferite unghiuri, pentru a intregi povestea).

In afara de regimul social prezentat, este o oportunitate imensa pentru multe dintre industriile mentionate mai sus. Firmele cu care discutam in ceea ce priveste prezentarea de produse si moda ne-au spus ca au asteptat aceasta tehnologie de foarte multa vreme.

Cum a evoluat proiectul de la lansare pana acum, cati utilizatori are, ce reactii ai primit?

Totul este in crestere exponentiala… De la utilizatori, la numarul de servere care-l folosim, la banii si valoarea companiei. Reactiile au fost universal pozitive, lucru demonstrat si de pozitia aplicatiei sociale in multe piete pe glob, atingand in numar record locul 1, in fata retelelor sociale Facebook sau Instagram.

De ce ai ales Clujul pentru a urma facultatea?

Sunt nascut in Alba Iulia, si pentru multi dintre noi Clujul a fost locul ideal de a merge la facultate. Universitatea Tehnica a fost ideala pentru cineva cu inclinatii de genul celor care le aveam eu.

Cum au fost anii de studentie? Cum ai decis sa pleci?

Anii de studentie au fost frumosi: am invatat lucruri noi si am inchegat prietenii care inca mai dainuie. Motivul pentru care am plecat tine de faptul ca generatia noastra tinde sa fie mai “globalizata”, in sensul ca granitele unei tari nu prea conteaza, ci locul in care iti poti desfasura activitatile profesionale mai bine. Exista cateva locuri care sunt ca un magnet pentru cei din industria IT, sau cercetare, robotica, etc. Cel care a fost cel mai aproape de casa pentru mine a fost Munich, in Germania. 

Ce i-a folosit in cariera din cele invatate la Cluj?

Mi-e greu sa delimitez ce am invatat in Cluj de ce am invatat dupa ce am plecat din Cluj, pentru ca totul e parte dintr-un proces lung, care inca mai continua. Spre exemplu, daca nu as fi luat un anumit curs in facultate, as fi reusit mai tarziu sa inteleg alte lucruri mai complexe la doctorat? Poate da, poate nu. Poate mi-ar fi luat mai mult timp, si asta mi-ar fi incetinit cariera profesionala. Deci cred ca daca am ajuns bine unde sunt, totul este rezultatul intregului proces educational, inclusiv Cluj. Sigur ca exista lucuri mici care constient le-as modifica, dar asta nu tine doar de mine.

 Ce iti lipseste din Cluj?In ce conditii te-ai intoarce aici?

Nu pot sa numesc un anumit lucru care imi lipseste, poate doar distanta fata de parinti si alti membri ai familiei sau prieteni. Dar asta e indiferent ca esti la 10 mii de kilometri sau la o mie sau cateva sute. Spre exemplu, am mers mai putin in Romania in timp ce studiam in Germania, decat acum, cand locuim in Statele Unite.

Pentru noi intrebarea nu este legata de “intors” ci de “unde este locul urmator, care ar fi posibil sa ne permita sa ne desfasuram activitatea profesionala mai bine decat aici”. Daca acest loc exista, si o sa tina de noi sa putem sa ne mutam, e posibil ca o sa facem acest lucru (daca toti ceilalti parametrii sunt identici cu ce avem aici). 

Ce planuri de viitor ai? Cum crezi ca va evolua Internetul si retelele sociale in urmatorii ani?

In momentul de fata, trebuie sa ne concentram pe ce am inceput si sa continuam sa crestem si sa exploram acest spatiu (“spatiul fotografiei spatiale” :) ). Suntem convinsi ca vom crea produse de foarte mult uz si interes pentru toti utilizatorii si partenerii de afaceri care necesita moduri de captura, vizualizare si transmitere a informatiei mai bune decat ce exista acum. In ceea ce priveste retelele sociale, cred ca se vor schimba foarte mult in viitor, dar e greu de preconizat in ce sens. E clar ca generatia Snapchat nu are aproape nici o intersectie cu generatia Facebook. Lucrurile care le observam acum in reteaua Fyuse sunt de asemenea, foarte interesante, dar inca e prea repede sa tragem o concluzie. Internetul sigur va evolua si lucrurile vor fi mult mai interactive decat sunt acum, iar tehnologiile celor pe care le dezvoltam vor ajuta foarte mult in acest sens.

Comentarii

Lidia

11.04.2015 23:13

Foarte interesant! Mult succes in continuare.

Adauga comentariu