In vizor

RADP Cluj – Directori cu salarii babane, dar cu declarațiile de avere „ascunse”

Termenul limită pentru depunerea declarațiilor de avere și de interese, conform unui anunț publicat de Agenția Națională de Integritate, a fost data de 15 Iunie 2020. În timp ce viceprimarii ori membrii Consiliului local au fost nevoiți să-și publice veniturile obținute pe parcursul anului trecut, reflectate de Ziar de Cluj, alte subordonate ori societăți aflate în subordinea Consiliului local omit cu rea-voință publicarea declarațiilor de avere și de interese, deși ocupă de ani de zile posturi de conducere în cadrul entităților subordonate administrației locale ori sunt membri în Consiliile de administrație. În această situație regăsim și echipa de conducere a Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca, structură ce se ocupă de toate treburile de interes public și care este finanțată anual de administrația locală. 

CITEȘTE ȘICine este consilierul local cu zeci de mii de euro din daruri de la nuntă și cine este colegul său de partid iubitor de aur și diamante

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a anunţat data limită pentru depunerea declaraţiilor anuale de avere şi de interese: 15 iunie 2020.

„Având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, Agenţia recomandă persoanelor responsabile cu implementarea dispoziţiilor Legii nr. 176/2010 transmiterea declaraţiilor de avere şi de interese prin poştă. (…) Totodată, atragem atenţia asupra faptului că activitatea de lucru cu publicul la sediul Agenţiei se va efectua cu respectarea prevederilor legale privind instituirea stării de alertă”, se arată într-un comunicat al ANI publicat la începutul lunii iunie. 

CITEȘTE ȘICine este consilierul local care s-a îmbogățit de la un an la altul și câte apartamente a reușit să adune colegul său de partid

ANI reaminteşte de asemenea că nerespectarea termenului pentru depunerea declaraţiilor, nedeclararea cuantumului veniturilor realizate sau declararea acestora cu trimitere la alte înscrisuri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50 la 2.000 de lei, putând fi declanşată din oficiu procedura de evaluare. Aceleaşi amenzi se aplică şi pentru nerespectarea obligaţiilor de către persoanele responsabile cu implementarea prevederilor legale.

În conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, toate persoanele prevăzute la Art 1 alin 1 au obligația de a-și face publice veniturile pentru anul anterior până la data stabilită. 

Astfel, de la șeful statului la membrii români din Parlamentul European ori Comisia Europeană și până la aleșii locali sunt obligați să-și publice decarațiile de avere și interese până în 15 iunie 2020

De asemenea, conform Art 1 alin 34 din Legea nr. 176/2010:

„membrii consiliilor de administrație, ai consiliilor de conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum și persoanele care dețin funcții de conducere în cadrul regiilor autonome de interes național sau local, companiilor și societăților naționale sau, după caz, societăților comerciale la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar sau semnificativ” sunt obligați de lege să-și facă publice veniturile obținute pe parcursul anului anterior. 

Din păcate, mai multe structuri aflate în subordinea Consiliui local Cluj-Napoca nu se achită de îndatoririle reglementate de lege în acest sens. 

Este cazul Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj, a cărei site oficial este suspendat ori fără putință de a fi accesat, iar declarațiile de avere ale directorilor acestei entități datează din anul 2018, valabile pentru anul 2017. În acest fel, de 2 ani de zile, cei trei directori ai RADP Cluj nu au catadicsit să-și facă publice declarațiile de avere și de interese. 

Care este rolul și domeniul de activitate al RADP Cluj?

Pentru a fi mai lesne de înțeles, putem aminti doar câteva dintre atribuțiile acestei structuri aflate în subordinea administrației locale: ridicările auto sunt operate de către RADP Cluj, după cum și asfaltarea ori întreținerea drumurilor, administrarea cimitirului central din Cluj ori acțiunile de deszăpezire, instalarea de wc-uri publice pe raza municipiului, toate aceste activități intră în domeniul Regiei Autonome a Domeniului Public din Cluj. 

Tot ce încape pe domeniul public intră în domeniul de activitate al acestei entități. 

În aceste condiții, veniturile directorilor RADP Cluj sunt pe măsură.

Directorii Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca au salarii de zeci de mii de lei pe an, case și apartamente în municipiul Cluj-Napoca. 

Din nefericire, până și veniturile acestor personaje aflate în posturi de conducere, în structuri aflate în subordinea Primăriei Cluj-Napoca, nu sunt la vedere, adică pe site-ul instituției. Mai mult, acestea nu au fost actualizate, conform prevederilor legale, astfel încât declarațiile de avere pe care ne-a fost dat să le studiem datează din august 2018.

Ion Pantelimon – director general – 

deține un teren intravilan în municipiul Cluj-Napoca, cumpărat în 2014, cu o suprafață de 331 mp.

Un alt teren intravilan este situat în județul Cluj, și a fost cumpărat trei ani mai târziu, adică în 2017, cu o suprafață de 365 mp.

Trebuie să menționăm că această din urmă afacere pare să fi fost una extrem de profitabilă pentru directorul din totdeauna al Regiei Autonome a Domeniului Public întrucât terenul a fost cuimpărat contra unei sume modeste de bani, prin licitație. Pe acest teren dobândit în 2017, Ion Pantelimon deține și o casă de vacanță, atenție!, cu o suprfață de 712 mp. 

Da, este vorba despre o mică inadvertență. Casa de vacanță a fost achiziționată tot în 2017, tot prin licitație, tot în județul Cluj. Doar că suprafața acesteia, conform declarației de avere, este mai mare decât a terenului, care măsoară doar 365 mp.

Trecând peste aceste mici nepotriviri, Pantelimon mai are și o casă de locuit în municipiul Dej, moștenită în 1990, cu o suprafață de 270 mp. 

În declarația de avere figurează și un autoturism marca Suzuki din anul 2002, dobândit prin cumpărare. 

Directorul RADP Cluj nu este împovărat de nici un fel de credite, iar raporturile sale cu unitățile bancare sunt reduse la zero.

Venitul salarial anual este unul considerabil – 154.982 lei.

Salariul este dublat de o pensie la fel de consistentă, cu o valoare anuală de  – 44.834 lei.

Prin comparație, în anul 2017, Ion Pantelimon avea un salariu puțin mai modest – 108.172 lei/an.
 
Morocazan Ioan  – director tehnic producție – 

deține un teren intravilan în municipiul Cluj-Napoca, moștenit, fără a menționa anul dobândirii. Suprafața terenului moștenit de Morocazan este de 799 mp.

Tot în Cluj-Napoca, directorul tehnic al RADP Cluj a cumpărat în anul 2014 un teren încadrat la alte categorii de terenuri extravilane, cu o suprafață de 1189 mp. 

În anul 2000, acesta a moștenit o casă de locuit în Cluj-Napoca, cu o suprafață de 102 mp.
De asemenea, pe lângă casa de locuit moștenită, Ioan Morocazan deține și 3 apartamente în Cluj-Napoca, toate figurează însă pe numele soției.

Apartament cumpărat în 2005, suprafață de 28 mp.

Apartament cumpărat în 2009, suprafață de 38,18 mp.

Apartament cumpărat în 2009, suprafață de 38,56 mp.

Astfel, conform declarației de avere, anul 2009 a fost unul bun pentru directorul RADP Cluj, iar această observație este susținută de apartamentele tot mai generoase ce au fost achiziționate într-un singur an. 

Nici la capitolul autoturisme, Ioan Morocazan nu stă deloc rău: acesta deține 4 autoturisme: Dacia, Opel, Kia și un BMW din 2014, plus o remorcă auto moștenită. Toate aceste bunuri au fost dobândite prin cumpărare. 

Are două carduri de credite în valoare de 40.000 de lei fiecare, deschise în anul 2008.

În plus, în 2005 a contractat un credit bancar, scadent în 2030, cu o valoare de 58.000 de lei. 
La capitolul datorii, acesta menționează și un împrumut făcut în 2009, de la o persoană fizică, în valoare totală de 40.000 USD.

Cel mai probabil, acești bani i-au folosit la achiziționarea celor 2 apartamente, înscrise ambele pe numele soției. 

Oricum, nu oricine poate evita un împrumut bancar și dispune de o sumă considerabilă – 40.000 USD – fără obligații contractuale, de la persoane fizice. 
Directori influenți, prieteni și mai înfluenți.

Venitul salarial anual este unul generos: 147,876 lei. 
 
Bumb Olimpia Zoita – director financiar contabilitate – 

deține o casă de locuit în municipiul Cluj-Napoca, achiziționată în 2004, cu o suprafață de 120 mp.

Venitul salarial anual este în valoare de  – 147,876 lei. 

Mai este salariată la Rodna Trans Cluj, de unde câștigă 3583 lei.

Alte interese în materie de bijuterii, autoturisme sau alte bunuri de valoare, directorul financiar al RADP Cluj-Napoca nu menționează în declarația ei de avere. 
 
În 2020, RADP Cluj a beneficiat de un buget aprobat de peste 110 milioane lei. 

CITEȘTE ȘI: Peste 110 milioane de lei pentru Regia Autonomă a Domeniului Public

Principalele cheltuieli prevăzute în buget sunt cele de exploatare, 109 milioane, care includ și cheltuielile de personal:

Cheltuieli cu personalul – 55.450 mii lei respectiv 51%
Cheltuieli cu bunuri și servicii  –  47.531 mii lei adică 44%
Alte cheltuieli – 6.106 mii lei respectiv 5%

Regia are un număr de 904 angajați.

În privința investițiilor prevăzute pentru 2020, 3 milioane de lei sunt prevăzuți a fi cheltuiți pentru lucrări la piața de vechituri, la centrul de ecarisaj și la sediul regiei. 

Alte 4,7 milioane sunte prevăzuți pentru achiziția de utilaje, scule și diverse mijloace fixe.  

În august 2019, Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca câștiga un contract gros în valoare de 10 milioane de euro pentru realizarea primei celule de prelucrare a deșeurilor din cadrul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor. 

Tot RADP administrează una dintre rampele de gunoi de la Pata Rât. Rampa neconformă de deșeuri de la Pata Rât trebuia închisă în septembrie 2019.

În iulie 2019, RADP Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj semnau un contract de 10 milioane de euro, iar anunțul devenea public abia în august 2019, la mai bine de o lună de la semnarea contractului. Etapa licitației prealabile a fost ocultată din cauza lucrărilor urgente ce trebuiau desfășurate la prima celulă a CMID-ului.

RADP Cluj-Napoca este susținută anual din bani publici, din banii clujenilor, alocați cu generozitate de municipalitatea clujeană pentru diverse „proiecte”.

Regia Autonoma a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca a fost înființată în anul 1970, sub denumirea de Administrația Parcurilor si Străzilor, ca entitate a Primăriei Municipiului Cluj-Napoca. Din 1990, unitatea a devenit autonomă și își desfășoară activitatea în baza Deciziei nr. 510/1990 a Prefecturii Cluj.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *