Editorial

Promisiunile săgeţii galbene

Săptămâna care se încheie azi a fost marcată în plan politic de lansarea publică a programelor de guvernare ale principalelor partide care îşi doresc să ajungă sau să rămână la butoanele puterii după 6 decembrie.

În articolul de astăzi o să mă refer pe scurt la câteva obiective din programul de guvernare al PNL, partid care are şanse mari să fie vioara întâi a guvernării după alegeri, şi în consecinţă să ştim pentru ce-i luăm la rost dacă nu vor face ce scriu acum negru pe alb, într-un document oficial, care însoţeşte orice guvern când acesta vine să primească votul reprezentanţilor poporului în parlament. Că mulţi care au fost la putere nu s-au ţinut de aceste programe de guvernare în ultimii 30 de ani, e o altă problemă serioasă, care o s-o analizăm într-un articol viitor.

Chiar vă invit pe cât mai mulţi să consultaţi programul de guvernare al PNL, este unul stufos, are 340 de pagini, destul de bine structurat din punct de vedere teoretic şi bine aranjat în pagină (are şi poze, inclusiv cu Klaus Iohannis!), nu degeaba au lucrat la el 472 de specialişti, după cum mărturisea premierul Ludovic Orban.

Hiba lui e alta. Este mult prea optimist şi deja au fost mai mulţi analişti economici care l-au criticat tocmai pentru că este mult prea departe de realitatea prezentului, când ne confruntăm cu una dintre cele mai mari crize din ultimii 25 de ani.

Realitatea economică crudă a momentului este asta: România va încheia anul 2020 cel mai probabil cu o scădere economică de circa 5% şi un deficit bugetar de peste 9% din PIB, adică cheltuim mult mai mult decât producem, iar diferenţa este acoperită de împrumuturi interne sau externe, la care toţi vom plăti dobânzi anii viitori.

Liberalii propun un ritm mediu de creştere economică de 5,6% din PIB între 2021 ş 2024, deşi experţii Uniunii Europene estimează o creştere economică în ţara noastră de doar 3,3% în 2021 şi de 3,8% în 2022.

PNL promite că în 2024 la finalul ipoteticei guvernări liberale salariul mediu net – adică „în mână” sau, mă rog, mai nou pe card, va fi de 4.800 de lei şi mai anunţă că obiectivul modelului liberal de dezvoltare este ca la finalul anului 2024, PIB-ul pe locuitor să se apropie de 85% din media celorlalte 27 de ţări ale UE. Foarte optimist, domnilor!  

Un capitol care ne doare tare pe noi, pe români, este infrastructura. Să vedem ce ne promite PNL aici. În primul rând că va aloca 2% din PIB pentru infrastructura de transport în următorii 4 ani. Apoi, că va fi terminată Autostrada Transilvania, adică 155 de km, că va fi finalizată Autostrada de centură a Bucureştiului – 100 de km, că va fi gata şi lotul 2 – atât de întârziat- al Autostrăzii Sebeş – Turda şi că va fi accelerată construirea Autostrăzii Sibiu – Piteşti. Ni se spune şi că vor fi demarate proiecte noi, unul foarte important fiind cel al Autostrăzii A8 Târgu Mureş – Iaşi.

Pentru că suntem la Cluj, să nu uităm să amintim că la proiecte noi este menţionată şi Centura Metropolitană Cluj-Napoca. Să dea Domnul s-o vedem şi bugetată şi făcută! Şi tot cu bătaie spre Cluj este şi promisiunea că se vor face conexiuni feroviare la aeroporturile internaţionale Bucureşti, Braşov, Sibiu, Oradea, Timişoara, Constanţa şi Cluj-Napoca.

Dacă cumva vă plictisiţi să mergeţi atât de mult pe autostradă(?!), nu-i bai, avem alternativă, liberalii vor să relanseze şi transportul cu trenul.  Care, sincer, ştim cu toţii că e într-o stare jalnică. Sunt anunţate 60 de noi trenuri electrice, reintroducerea trenurilor Intercity – primul va fi Braşov – Bucureşti – Constanţa şi aflăm că se analizează chiar introducerea de trenuri charter!

Tot legat de transporturi, dar acum de cele aeriene, se spune, în programul de guvernare al PNL, că va fi eficientizată compania Tarom. Ştim că Taromul a fost afectat ani de zile de un management defectuos, şi mai nou şi de pandemia de Covid. Deci, cam greu cu Taromul pe scările restructurării!

O cireaşă de pe tortul electoral al programului liberalilor în domeniul infrastructurii este metroul clujean, pe care îl regăsim la capitolul „alte proiecte de perspectivă care sunt analizate”, proiect care este descris aşa: „extinderea utilizării metroului la nivelul municipiului Cluj-Napoca, prin dezvoltarea unei magistrale Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca, de 16 km, cu 14 staţii.” Dacă mai vreţi să aflaţi şi alte promisiuni frumoase, spor la citit la programul de guvernare de 340 de pagini! 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *