Proiectul unui zgârie-nori în zona Cora s-ar putea dezbate până vom ajunge la el cu metroul

O clădire cu 40 de etaje, amplasată la intrarea în Cluj dinspre Florești, în zona Cora, ar putea redefini silueta orașului. Nu o va face însă foarte curând, existând neînțelegeri de natură juridică asupra dreptului de superficie, de construire, a dezvoltatorului (SC Cluj-Napoca Estate SRL) pentru suprafețele care aparțin, în parte, Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară, care se opune construirii pe terenurile sale. Discutat și rediscutat în cadrul Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, proiectul va reintra și în dezbatere publică, așadar încă nu are o creionare definitivă sau o perspectivă temporală concretă de realizare.

Citiți mai multe detalii despre acest proiect aici: Un nou mall și o clădire de 40 de etaje s-ar putea construi la Cluj, în zona Cora

Proiectul noului concept de ”entertainment mall” în zona Cora, a unui ”park&ride”, a unui zgârie-nori de birouri este considerat drept unul care ar putea stăvili „traficul nenecesar” înspre și dinspre Florești. „Partea plină a paharului este că acest proiect ar putea ajuta la decongestionarea traficului, ruta Cluj-Florești e, de departe, cea mai aglomerată din România”, a opinat primarul Emil Boc, ce a vorbit în cadrul ședinței de Urbanism pe care a condus-o ieri și despre Centura Metropolitană (ce va trece prin zona noului mall), ca și cum s-ar face mâine! La fel a discutat primarul și despre metroul care e, practic, ca și făcut! Cel puțin, din atitudinea și din vorbele lui Emil Boc asta se înțelege, că metroul nu va fi gata mâine, dar poimâine sigur îl vom avea! Vom beneficia în zona Cora de metrou, de tren metropolitan, de centură metropolitană, de piste de biciclete; vom avea de toate, pentru toți, conform discuțiilor din „comitetele și comițiile” municipalității!

Conform acestor discuții, noile construcții din zona Cora vor absorbi o mare parte din traficul rutier Cluj-Florești și, după ce piste noi de biciclete vor fi realizate de-a lungul Someșului, clujenii și floreștenii se vor reorienta spre acest nou mod de deplasare, ei urmând a avea un traseu complet, de la Parcul Rozelor, până în Florești.

Angajații vor merge la serviciu, în noua clădire de birouri de 40 de etaje, îmbrăcați office, pe biciclete? Greu de crezut! Dar, în opinia primarului, inițiativa acestor noi piste „e de salutat”, ele urmând a crește obsesiva „calitate a vieții”.

După ce s-au discutat discuții în Comisia de Urbanism, urmează o nouă dezbatere publică

„Parc comercial și centru de loisir și agrement, o premieră pentru Cluj! Un proiect inovativ și creativ!”, a exclamat Emil Boc în debutul dezbaterii acestui proiect, revenit pentru discuții în Comisia de Urbanism. Vecinii de pe partea cealaltă a Someșului, prezenți la ședință, au precizat că „nu au nimic împotrivă”. Reprezentantul USAMV, proprietară pe o parte din terenul pe care ar urma să se construiască proiectul gigant, a declarat însă că Universitatea se va împotrivi cu toate mijloacele, nefiind de acord cu edificarea noilor construcții și pe terenul USAMV, pe care dezvoltatorul ar avea doar drept de superficie limitat la complexul Cora. Dezabaterile nu s-au oprit însă aici.

Arhitectul Adrian Iancu și-a prezentat în fața colegilor de comisie proiectul,  precizând că nu este nicio noutate (proiectul a mai fost prezentat comisiei în iulie 2019), între timp fiind obținute avizele de la Consiliul Județean.

„Vă asigur că proiectul acesta va sta în dezbatere publică oricum după ce va trece de Comisie, va fi un proiect care va fi dezbătut pe toate fațetele! El va face obiectul dezbaterii publice consistente, coerente și serioase! Trebuie să știm tot despre acest proiect! Tot!”, a adăugat Emil Boc. Noul Plan Urbanistic Zonal de dezvoltare urbană a unui ansamblu mixt în zona Cora a fost postat din 6 ianuarie pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, publicul putând transmite observații asupra documentației în perioada 6-17 ianuarie 2020. Va urma, din câte se pare, o nouă punere în dezbatere publică a proiectului.

Deocamdată, însă, trebuie rezolvate disputele juridice dintre dezvoltator și USAMV, privind dreptul de proprietate și de construire pe terenurile aparținând Universității, care afirmă că dreptul de superficie vizează doar construcțiile legate de complexul Cora, dezvoltatorul considerând, în schimb, că are drept de superficie, de a construi, pe întreaga suprafață. Contrele juridice au punctat dezbaterea, care a durat o oră, fără a se ajunge la o concluzie. Urmează a fi rezolvate separat între părțile implicate, înainte de a ajunge proiectul pe masa Consiliului Local.

Practic, în cadrul ședinței Comisiei de Urbanism de ieri s-au discutat discuții. Până la o concretizare a acestui proiect, chiar și numai în acte, mai este cale lungă. Rămâne de văzut cum se va rezolva disputa dreptului de superficie asupra terenului aflat în proprietatea USAMV, care se opune proiectului al cărui beneficiar e Cluj Napoca Estate. Dacă cele două părți vor ajunge la o înțelegere sau dacă beneficiarul își va demonstra dreptul legal de construire, pe care îl afirmă, proiectul va fi supus unei noi dezbateri publice și ulterior votului consilierilor locali.

Din cele circa 18 hectare studiate prin PUZ, pe care este propusă construcția a 3 clădiri, dintre care una de 40 de etaje, doar aceasta ar urma să fie edificată pe terenul aflat în proprietatea Cluj-Napoca Estate (ce deține puțin peste un hectar). Restul terenurilor aparțin Primăriei (5,7 hectare) și USAMV (10,9 hectare). „Contractul pentru terenul Primăriei e o asociere din 1999. Propun ca Direcția Patrimoniu să analizeze foarte bine acest proiect”, a obiectat Alina Rus, directorul executiv al Direcției Juridice din cadrul Primăriei Cluj-Napoca. Pentru concesiunea acestui teren, primarul Emil Boc a precizat că municipalitatea primește anual 60 000 de dolari. Dată fiind valoarea noului proiect urbanistic, suma pare a fi una derizorie.

„Comisia propune avizarea acestui proiect”, a conchis arhitectul-șef al municipiului Cluj-Napoca, Daniel Pop, situația terenurilor urmând a fi clarificată juridic ulterior obținerii avizului Comisiei de Urbanism.

La cum au pornit lucrurile, așadar, într-o variantă pesimistă, am putea ajunge la noul mall cu metroul! Sau, într-o perspectivă mai optimistă, cu bicicleta din Florești sau cu mașina pe Centura Metropolitană.

Adauga comentariu