In vizor

Proiectul nefunctional de bike sharing primeste inca 1,4 milioane de lei din banii cetatenilor

Bicicletele europene trebuiau sa circule in orasul comoara inca din august 2013, insa nici pana in prezent, in cadrul proiectului nu sunt functionale toate statiile si nu sunt finalizate toate pistele de biciclete. Proiectul de bike-sharing a fost aprobat in 2011 si are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 suma nerambursabila. Proiectul prevede instalarea a 50 de statii self-service de biciclete, dintre care 44 in Cluj-Napoca si 6 in Apahida si Floresti, precum si achizitionarea a 540 de biciclete. In prezent, sistemul este functional doar in Cluj-Napoca, desi responsabilii de proiect trebuiau sa faca legatura si cu cele doua comune ince de acum trei ani. Un nou termen pentru receptia finala a proiectului si o suplimentare de 1,4 milioane de lei din buzunarele clujenilor. Cine este responsabil pentru intarzierea de trei ani si de ce clujenii trebuie sa suporte din banii lor managementul de doi bani al administratiei clujene? 

Hotararea 79c din 4 august 2016 a Consiliului Local al municipiului Cluj- Napoca privind prelungirea contractelor de finantare pentru proiectele din Programul Operational Regional 2007-2013 in scopul indeplinirii integrale a obiectivelor si indicatorilor si in vederea asigurarii functionalitatii acestora din resursele proprii ale primariei a cosnfintit faptul ca din bugetele aferente anilor 2016, 2017, 2018 clujenii vor fi nevoiti sa plateasca prostul management al proiectelor finantate din bani europeni derulate in Cluj.In total, aproape 23 de milioane de euro. Unul dintre proiectele, poate cu cel mai mare impact pentru comunitatea clujeana, il reprezinta sitemul de bike sharing pentru care municipalitatea a mai acordat un supliment de “vitamine” de 1,4 milioane de lei. 

Contractul de finantare pentru “Retea de statii self servicie de inchiriere de biciclete“ s-a semnat in octombrie 2011 si avea termen initial de finalizare anul 2013. Cu toate acestea, gradul de implementare este in prezent de doar 90%.

“In urma evolutiei lucrarilor din santier se constata progresul fizic de aproximativ 90%.Progresul este obtinut in urma realizarii lucrarilor aferentte pentru statiile de pe teritoriu a 3 localitati si pentru amenajarea pistelor de biciclete dedicate, atat constructie noua cat si piste dedicate” se arata in referatul de motivare a hotararii de consiliu.

Acelasi referat care a insotiti proiectul adoptat in 4 august de catre consilierii locali certifica inca o data ca solutia amplasarii stalpisorilor de delimitare a pistelor de biciclete nu a fost una prea inspirata, fiind necesara inlocuirea acestora cu un model conform caietului de sarcini din cadrul procedurii de achizitie. Deci, dupa 5 ani de la demararea proiectului si dupa 3 ani de intarziere in finalizarea acestuia, “desteptii” din primarie si-au dat seama ca stalpisorii nu corespund cerintelor. Clujenii au reclamat in repetate randuri ca pistele nu sunt semnalizate corespunzator, iar stalpisorii sunt distrusi in repetate randuri de soferi.

“In ceea ce priveste pistele, in municipiul Cluj-Napoca s-au realizat lucrari de marcaj, semnalizare rutiera si amplasare stalpisori de separatie. Referitor la cei din urma, beneficiarul a constatat ca acestia nu respecta cerintele stipulate in clarificarile din cadrul procedurii de achizitie publica aferenta atribuirii contractului de lucrari, fapt pentru care a dispus inlocuirea acestora de catre antreprenor cu un model conform cerintelor si asumat prin contract.  Pentru finalizarea lucrarilor in Cluj-Napoca mai trebuie realizate lucrari de amplasare a unui numar de 64 de parapeti de protectie a biciclistilor, de inlocuire si amplasare de stalpisori de delimitare a pistelor si edificarea statiei cu numarul 20 dupa finalizarea proiectului de reabilitare a tramei stradale.”

Sistemul de bike-sharing este unul nefunctional atat la nivelul comunei Floresti, cat si  pe raza comunei Apahida, desi trebuia sa fie operational inca de anul trecut, potrivit promisiunilor repetate ale responsabililor de proiect. Satui sa isi petreaca ore intregi in trafic pentru a ajunge la locul de munca, in repetate randuri, mai multi  cetateni ai comunei Floresti au cerut urgentarea punerii in functiune a sistemului de bike sharing pentru ca, in opinia acestora,  bicicleta este cel mai rapid mijloc de deplasare pana in Cluj-Napoca si o alternativa la aglomeratia din trafic. 

“In Floresti lucrarile la pista de biciclete, constructie noua ,sunt finalizate in procent de 100%din lungimea prevazuta pe raza localitatii si se realizeaza lucrari de marcaj si semnalizare rutiera. Pe raza comunei Apahida pistele de biciclete constructie noua au o lungime de 2,03 km si sunt amplasate in lungul a doua strazi ( Panoarelor si Traian Darjan ) aferente localitatii Dezmir.  Lucrarile la pista de biciclete pe aceste amplasamente au putu demara doar dupa inceputul lunii septembrie 2015 si au necesitat corelarea proiectului de amplasare a pistelor de biciclete cu obiectivele realizate in urma executiei retelei de canalizare. Aceste evenimente au generat intarzieri la executia pistelor fata de graficul programat astfel ca executia lucrarilor va avea un termen suplimentar pentru recuperarea intarzierilor si finalizarea lucrarior estimat pana in luna septembrie iar pentru receptia intregului sistem de bike sharing functional estimam un termen de 45 de zile.Valoarea estimata ramasa de plata  din fonduri proprii de la bugetul local la data de 30.06 2016 este de 1.400.000 lei. Termenul final pentru receptionarea retelei de statii self service  de inchiriere de biciclete este  de 1 noiembrie 2016”, se arata in referatul hotararii 79c a Consiliului Local Cluj-Napoca adoptata in 4 august. 

Potrivit hotararii adoptate la inceputul lunii august prin care teremnul de receptie a proiectului a fost prelungit pana in 1 noiembrie, cand cel mai probabil inchirierea bicicletelor va fi deja restrictionata datorita conditiilor mmeteorologice, este greu de crezut ca pana la sfarsitul acestui an un clujean se va putea deplasa din comuna Floresti in Apahida utilizand in totalitate sistemul de bike sharing. Trei ani de intarzieri, 1,4 milioane de lei suplimentari dar niciun vinovat? Porbabil ca asta inseamna in opinia administratiei Boc sa gestionezi cu cap un proiect finantat din fonduri europene. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *