Proiecte cu fonduri europene în valoare de 300 mil. lei, blocate din cauza conflictului dintre CJ și Aeroport. Există riscul ca operatori aerieni importanți să plece în Ungaria. Conducerea Aeroportului cere ajutorul președintelui Iohannis

Proiecte importante cu fonduri europene pe care ar putea să le deruleze Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca sunt blocate în acest moment, din cauza conflictului deschis între Consiliul Județean și Aeroport. Prin numirea a 3 noi membri în Consiliul de Administrație al Aeroportului, conducerea forului județean a reușit să pună în stand-by realizarea unei piste noi și achiziționarea de echipamente. Dacă acest conflict nu va fi rezolvat, există riscul imiment ca operatori importanți să renunțe la Cluj.

Numirea a 3 noi membri în CA al Aeroportului (Valentin Grigoriu, Diana Rădulescu și Daniel Persu) a cauzat un blocaj major al derulării unor proiecte de dezvoltare a Aeroportului Cluj-Napoca. Potrivit conducerii Aeroportului, în acest moment este în stand-by achiziționarea de autospeciale de stins incendii, în valoare de 970.000 euro, din care contribuția Aeroportului este de doar 2%. Pe lângă acest proiect, mai există și altele a căror valoare totală se ridică la 300 milioane lei. Luna aceasta, există riscul unei pierderi imimente de 20 milioane euro.

“Am pregătit proiecte în valoare de 300 milioane lei. Este vorba de proiecte pentru investiții în infrastructură. Noi putem avea luna aceasta o pierdere iminentă de 20 milioane euro din cauza neaprobării bugetului. Cele 20 milioane euro se împart în 3 achiziții majore: dotări pentru PSI, din fonduri europene, unde contribuția noastră este de doar 2%; pentru echipamente de securitate și calea de rulare, care este prioritatea zero a aeroportului, pentru care putem primi 7 milioane euro. Legat de aceste investiții, Persu Daniel a dezinformat consilierii județeni – faptul că nu este o prioritate calea de rulare. Calea de rulare paralelă cu pista este în funcțiune de peste 50 de ani, este într-o stare avansată de degradare Someșul nu este deviat și nu s-au terminat exproprierile. Referitor la echipamentele de securitate, s-ar putea să pierdem finanțarea de 8 milioane euro întrucât Ministerul ne cere notele de fundamentare și precizarea că cheltuielile conexe se vor asigura din bugetul aeroportului. Anumite costuri le putem achita pentru că avem profit, dar CA nu a vrut să introducă această prevedere în documentație”, a declarat, marți, în cadrul unei conferințe de presă, David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca.

Conducerea Aeroportului precizează că situația este atât de gravă încât vor cere ajutorul președinției și al Guvernului.

“Vom cere sprijinul președinteului Klaus Iohannis și al premierului Viorica Dăncilă pentru că blocajul și sabotajul acesta sunt foarte grave”, a precizat David Ciceo, directorul Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj-Napoca.

Potrivit conducerii Aeroportului, membrii CA se opun dezvoltării aeroportului și fac tot posibilul pentru a opri desfășurarea unor proiecte importante. Din 11 proiecte cu fonduri europene propuse, au fost aprobate de CA doar 4, dar și acestea doar scriptic pentru că unele avize lipsesc astfel că nu pot fi depuse pentru finanțare. Reprezentanții Aeroportului spun că membrii CA nu aduc nicio explicație atunci când resping proiectele.

“Unele proiecte au fost aprobate de CA și de CJ. La ultima ședință a Consiliului Județean, Persu Daniel a spus că nu au fost aprobate, deși au aprobările CA. Este halucinant. Suntem certați pentru că am depus cerere pentru proiecte cu fonduri europene. Ministerul ne solicită documentația pentru proiecte, iar Persu Daniel se opune proiectului de achiziție de echipamente. Referito la calea de rulare, la sfârșitul lunii mai, Lufthansa ne-a sesizat pietre pe calea de rulare. Pot veni acum aeronave cu capacitate sub 51 tone pentru că am fost nevoiți să limităm tonajul”, a spus Ciceo.

Conform directorului aeroportului, din tot acest conflict vor avea de câștigat aeroporturile din Debrecen și Budapesta. Dacă aeroportul din Cluj nu se va dezvolta în continuare și nu va avea în curând o cale de rulare nouă, operatori aerieni mari se vor orienta spre aeroporturile din Ungaria.

“Situația căii de rulare a fost prezentată celor 3 membri CA. La momentul acesta ne găsim în situația în care Autoritatea Aeronautică Civilă ne-a dat termen ca până în 2020 să facem o nouă cale de rulare potrivită aeronavelor care operează la ora actuală. Am reușit să limităm capacitatea aeronavelor la sub 51 de tone pentru a putea opera în continuare. Vom avea pierderi de trafic și de capacitate dacă se continuă în acest ritm. Dacă nu se va realiza calea de rulare pierdem aproape 50% din traficul actual”, a declarat Iuliu Pop, director adjunct Aeroportul Avram Iancu.

Aeroportul Cluj-Napoca are în acest moment un profit de 4 milioane euro.

Adauga comentariu