Produs de Cluj, un brand de succes ce aniversează 10 de ani. Ramona Moldovan: „În 10 ani am ajuns de la 30 la 200 de producători pe care i-am promovat la nivel național”

Brandul „Produs de Cluj”, proiect dezvoltat de Consiliul Județean Cluj, aniversează în aceste zile zece ani de la primul eveniment expozițional. Scopul acestui proiect este de a spijini micii meșteșugari și producători locali.

Acțiunile organizate de Asociația Produs de Cluj contribuie la dezvoltarea şi promovarea micilor întreprinzători, cu precădere a celor din mediul rural, dar nu numai. Prin facilităţile acordate, meşteşugarii şi fermierii sunt încurajaţi să păstreze tradiţiile, prezenţa la târgurile de profil ajutându-i să-şi promoveze şi să-şi vândă produsele, contribuind astfel la creșterea şi dezvoltarea economiei locale. Este vorba despre întreprinzători care produc fructe și legume, gemuri, dulcețuri, sucuri și siropuri naturale, uleiuri presate la rece, vinuri, produse apicole, dar și mici fermieri care desfac brânzeturi, produse din carne de porc, turtă dulce, ciocolată de casă, prăjituri, toate preparate după reţete transmise din generaţie în generaţie. Din târgurile desfăşurate sub marca “Produs de Cluj”, nu lipsesc nici lavanda şi produsele pe bază de lavandă, costumele populare şi accesoriile necesare acestora, bijuteriile lucrate de mână, ceramica, obiectele sculptate în lemn şi produsele de marochinărie.

Prima manifestare expoziţională organizată de Asociaţie sub brandul Produs de Cluj a avut loc în iunie 2011, iar în anul 2020 au ajuns la târgul cu numărul 100. 

„Sloganul #Suntem produs de Cluj, cel mai fain târg din Ardeal se auzea pentru întâia oară pe 10 iunie 2011 în parcarea unui supermarket clujean. Au trecut zece ani și peste o sută de ediții ale târgurilor pe care Consiliul Județean le-a organizat prin intermediul Asociației Produs de Cluj, ani și evenimente care au contribuit la promovarea și conservarea culturii populare locale și, extrem de important, la consolidarea clasei micilor întreprinzători locali. De-a lungul anilor am reușit să dăm aripi unor afaceri, la început mici, azi unele de succes cu nume și renume, ceea ce ne îndreptățește să spunem că acest proiect este unul nu doar de succes, ci încă necesar, mai ales că mare parte dintre partenerii noștri sunt tineri care pășesc pe drumul afirmării în domeniul economic. Considerăm potrivit să îi sprijinim pentru că acest ajutor este un fundament al dezvoltării economiei locale, ai cărei beneficiari suntem, în final, cu toții”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

Ziar de Cluj a stat de vorbă și cu directorul Asociației Produs de Cluj, Ramona Moldovan cea care ne-a spus cât de mult a crescut Asociația de la primul târg organizat în 2011, dar și cum au reușit să îi ajute pe producători în timpul pandemiei. 

„Am reușit în cei 10 ani să promovăm foarte bine producătorii de produse tradiționale și meșterii populari ai județului nostru. Am reușit să creștem mici afaceri, producătorii reușind să ajungă la nivel național sau internațional. Suntem cunoscuți peste tot în țară și lumea vorbește de bine despre noi. Aceasta este cea mai mare satisfacție. Autoritățile locale ne așteaptă, ne invită, ne primesc cu drag. Primul târg organizat acum 10 ani în 10-12 iunie a reunit 30 de producători, dar printre ei erau și marile branduri ale Clujului. Aceștia neavând neapărat produse tradiționale și fiind destul de mari ca să se poată promova singuri, în aproximativ doi am migrat doar spre afacerile mici care nu aveau puterea financiară de a se promova singuri. Am ajuns în 2019 la ultimul mare eveniment pe care l-am avut să avem aproape 200 de producători”, a declarat Ramona Moldovan.

În perioada pandemiei Asociația Produs de Cluj a deschis un magazin online unde producătorii tradiționali din județul Cluj au putut să își vândă produsele, mulți dintre ei fiind în pericol să rămână fără nicio sursă de venit. 

„După ce am deschis magazinul online, foarte rapid am început să facem și livrări naționale deoarece clienții din țară ne-au cerut acest lucru. Pentru producătorii de produse alimentare tradiționale a fost gura de oxigen de care aveau nevoie. Mulți dintre ei probabil că ar fi rămas fără nicio sursă de venit. Pentru că activitatea lor se desfășura exclusiv în târguri și piețe și pentru că aceste evenimente nu au mai putut avea loc, s-au văzut cu toții în imposibilitatea de a-și mai comercializa produsele. Pentru meșteșugari din păcate nu am putut face același lucru. Produsele meșteșugărești se vând mai greu, chiar și în târguri, iar în online pentru cele mai multe dintre ele e aproape imposibil”, a explicat Ramona Moldovan.

Asociația Produs de Cluj și-a reluat activitatea în acest an, respectând restricțiile impuse de pandemia de COVID-19, ceea ce înseamnă că doar un număr mic de producători au acces în târguri.

„Ne-am reluat activitatea cu pași relativ mici. Ne-am adaptat condițiilor actuale și trebuie să menținem o distanțare destul de mare întra standuri, între expozanți, cu culoare destul de largi pentru vizitatori, suntem în situația în care putem merge cu puțini dintre producătorii și meșteșugarii pe care în avem în echipă pentru că nu avem spațiu. Deocamdată reușim să facem evenimente doar în locurile private unde se pot amenaja piețe și târguri. Sperăm ca în curând să putem face evenimente și pe domeniile publice din orașele din județul Cluj și din județele limitrofe unde mergeam în centrul orașului. Oamenii au așteptat, avem impresia uneori că le vedem zâmbetele sub mască și le citim încântarea că pot în sfârșit să interacționeze cu producătorii”, a mai menționat Ramona Moldovan.

„Produs de Cluj” se va afla între 10 și 13 iunie în parcarea Sepsi Value Centre din Sfântu Gheorghe, unde vor fi expuse lactate, uleiuri presate la rece, dulcețuri, sucuri și siropuri naturale, turtă dulce și ciocolată de casă, miere de albine, vin și țuică, precum și costume populare și accesorii din toate zonele Ardealului, obiecte din lemn și marochinărie, flori și lavandă.

Adauga comentariu