Din oras

Pro sau contra after-school. Copiii ajung sa aiba un program mai incarcat decat un adult

Joburile solicitante ii fac pe toti mai multi parinti sa opteze pentru programele after-school oferite de scoli sau diferite centre. Insa pe langa avantajul de a-si face temele si diferite activitati recreative, tot mai multe voci sustin ca sistemul implementat la noi nu este neaparat in beneficiul copiilor: acestia stau in aceeasi sala de clasa, cu acelasi dascal, iar activitatile de miscare sunt reduse.

“Ideea in principiu este foarte buna, dar nu e bine sa se faca cu acelasi cadru didactic. E practic o prelungire a activitatii, nu e normal sa stea 8 ore, ca un om adult la munca. Un alt semn de intrebare este ora aceea in care se ia masa, de multe ori tot in clasa. In plus ar trebui inca o ora de odihna, iar abia apoi sa se reia activitatea”, este de parere Lucia Cojocariu, presedintele Sindicatului Liber al Invatamantului Preuniversitar Clujean.

Un punct de vedere interesant vine de la Vocea Parintilor, o “comunitate de parinti si profesori interesati sa crestem calitatea scolii romanesti, in interesul de aici si de acum al copiilor nostri”.

“Am tot vizitat si chiar lucrat recent cu multe grupuri de scolari prinsi in sistemul after-school. Aici vezi cel mai bine cat de bolnavi suntem – si noi, profesorii, si parintii, si scoala, ca sistem. O societate inchipuita, complet mecanizata si fara constiinta de sine. Copiii astia sunt condamnati la cele mai eficiente si perverse lectii despre cum sa fii neadevarat; despre cum sa faci munca de forma, in sila, munca – praf in ochi, munca de camuflat prostia noastra existentiala. Copiii astia rontaie ca soarecii in biblioteca zeci de pagini cu exercitii, intr-o foame nebuna de a-si cumpara putin timp liber de joaca sau stat cu ei insisi. Tot ce scriu sau socotesc – chiar si cei mai inimosi – se asaza pe hartie cu transpiratia omului haituit de soarta. Nu tu pasiune, nu tu reflectie, nu decizie, nu ipoteza, nu incercare, nu opinie. Doar nevoia omului de a scapa. De a fugi si indura in acelasi timp.

In tot procesul asta inutil, copiii astia chiar se pierd pe ei. Singura lor motivatie este sa evite nervii invatatoarei sau ai parintilor. Sa scape de blamul unora care se pretind calauzitori ai drumului lor in viata.

Si inca ceva. Sunt atat de dornici de joaca, incat nici nu stiu s-o mai faca. Sunt regresati la nevoile unui copil de 5 ani. Acolo au intepenit cu jocul simbolic, cam tot asa cum desenam noi acum – ca la 7-8 ani, cand ne-am lasat de treaba asta”, se arata intr-o postare pe Facebook.

Cristina Grigore, director executiv la Fundatia „Parinti clujeni” considera ca poate interveni si pierderea obiectivitatii din partea dascalului, daca este tot el cel care tine si programul de after-school.

“Nu e normal ca copiii sa stea in aceeasi sala de clasa. E anormal sa ii tinem 8 ore. Faptul ca stau foarte mult pe scaun si in banca si pentru ca nu avem sisteme ergonomice le creeaza deficiente ale coloanei. Pana la varsta de 14 ani avem foarte multi copii cu cifoza, scolioza. Romania a copiat sistemul din Franta, dar acolo e considerat ilegal pentru ca e considerat lipsit de etica si inechitabil ca profesorul de la clasa sa lucreze in afterschool cu copilul. Nu mai poate sa mai fie obectiv, daca toti copiii fac temele cu aceeasi doamna invatatoare ori toti copiii rezolva tema si toti sunt buni si geniali, fie nu mai poti sa fii obiectiv in modul in care faci evaluarea. In Franta este o incompatibilitate profesionala ca activitatea de invatare programatica institutionalizata sa fie realizata in sistem de after-school de acelasi cadru didactic. Mai mult, activitatile nu se intampla in spatiul aceleasi cladiri si au si sistem in care se pot odihni. Acolo sistemul de after-school e doar pentru elevii care au o problema in a fi la acelasi nivel cu clasa”,a punctat Grigore.

Aceasta subliniaza faptul ca adesea scolarii sunt suprasolicitati de diverse activitati in plus fata de programul after-school.

“De multe ori la noi copilul e suprasolicitat: pe langa ca sta pana la ora 4 la after-school, il mai ia parintele si il duce la inot, la calarie, la balet, la chineza, ajunge la un moment dat un copil de 7 ani sa aiba un program mai lung decat noi ca adulti”, a aratat ea.

Foto: monitorulcj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *