Din oras

Primarul Boc, foc și pară pe trotinetiști: „Putem conviețui dacă fiecare respectă regulile jocului!”

Începând cu luna august, Clujul a fost invadat de trotinete. Mai întâi Bolt și-a deșertat flota în oraș, iar, mai apoi, Lime. De abia în luna septembrie, Primăria a inițiat o consultare publică pe tema Regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice. Și numai în noiembrie, regulamentul a ajuns pe ordinea de zi a Consiliului Local. Timp de 3 luni, Clujul a fost un autentic South Park al trotinetelor, un haos în care trotinetiștii au parcat unde i-a tăiat capul – în mijlocul carosabilului, trotuarelor, pe spațiile verzi, pe trecerile de pietoni, pe monumente, în stațiile de autobuz ș.a.m.d.

Citiți și: Cum a ajuns Clujul South Park-ul trotinetelor

Astăzi, Emil Boc s-a trezit, parcă din senin, cu o falcă în cer și cu una în pământ, să tune și să fulgere contra trotinetiștilor, cu care a conviețuit bine mersi până în prezent, dar pe care îi amenință acum cu sancțiuni, dacă nu respectă legea. Lege care este clară, conform declarațiilor edilului (nefiind clar însă de ce nu s-a aplicat și până în prezent).

În cadrul conferinței de presă de astăzi, Emil Boc a decretat, pe scurt, pe un ton marțial:

– Regulamentul de la Cluj, care se votează mâine, e inspirat după cele existente în Bruxelles și Paris!

– Trotinetele electrice nu pot circula pe trotuar!

– Trotinetele pot circula pe pistele pentru biciclete și pe traseele care vizează transportul în comun. În lipsa acestora, pot circula pe drumurile cu o viteză maximă admisă de 50 km/h!

– De acum înainte, se vor aplica sancțiuni pentru cei care nu respectă legea și regulamentele!

– Conducătorii de trotinete trebuie să aibă minimum 14 ani!

– Casca de protecție este obligatorie pentru cei sub 16 ani!

– Este interzisă amplasarea și staționarea trotinetelor, în esență, unde erau amplasate până acum – pe spațiile verzi, în stațiile CTP, pe trecerile de pietoni, pe garduri, clădiri, în intersecții ș.a.m.d.!

– Operatorul trebuie să își ridice în 120 de minute trotinetele staționate neregulamentar, în caz contrar, acestea vor fi ridicate de RADP, contra unei taxe!

– Primăria își rezervă dreptul ca, la un moment dat, să limiteze numărul trotinetelor în oraș, dacă acesta va fi foarte ridicat!

– Primarul este un susținător al mobilității alternative, dar nu în condiții de haos!

– Putem conviețui dacă fiecare respectă regulile jocului!

Declarațiile lui Emil Boc, pe larg:

„Mâine, pe ordinea de zi, avem regulamentul care vizează condițiile de utilizare a trotinetelor electrice în municipiul Cluj-Napoca. Este primul regulament de acest fel din România, el a fost inspirat după regulamentele similare existente în Bruxelles și Paris.

Am parcurs toate etapele și procedurile legale, astfel încât mâine să fim în stare să îl dezbatem și, sper eu, să îl și aprobăm astfel încât, după aprobarea lui, să intre în vigoare și a face ordine în Cluj-Napoca din perspectiva utilizării trotinetelor electrice.

Pentru informarea corectă a opiniei publice, fac precizarea cu privire la locul pe unde pot circula trotinetele. Asta nu este de competența Consiliului Local să stabilească, este de competența Codului Rutier și Codul Rutier prin Ordonanța de Urgență 195/2002, așa cum a fost modificată prin Ordonanța de Urgență 13/2020, spune foarte clar că trotinetele electrice nu pot circula pe trotuar.

Ca să fie foarte clar pentru toată lumea și să se înțeleagă de către toți! Trotinetele electrice pot circula în baza articolului 41, aliniatul 3 din această Ordonanță 95/2002, pe pistele pentru biciclete și, de asemenea, pe traseele care vizează transportul în comun. În lipsa unor asemenea structuri, pot circula pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.

Deci, în nici într-un caz și în nici într-un fel, nu pot circula pe trotuar.

Am făcut o campanie consistentă de informare, dar, de aici înainte, evident, lucrurile vor trece la faza de aplicare a sancțiunilor, dacă cei în cauză nu le respectă.

De asemenea, articolul 70, aliniatul 2, din același act normativ, precizează: pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Deci acea propunere pe care am primit-o cu ocazia dezbaterii proiectului, ca vârsta să fie minim 18 ani, nu se poate implementa prin regulament, întrucât există în legea națională această condiție de vârstă. Deci, dacă de la 14 ani se poate, noi nu putem modifica, așa cum ni s-a solicitat, ridicarea vârstei de utilizare a trotinetelor.

De asemenea, casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Deci, este obligatoriu să aibă cască. Citez, repet, din legi în vigoare, ale statului român.

Acum, în privința regulamentului nostru, care aduce elemente referitoare la utilizarea și ocuparea domeniului public al municipiului Cluj-Napoca, reiau câteva prevederi extrem de importante – amplasarea, respectiv staționarea trotinetelor electrice de către operatori și utilizatori este interzisă în următoarele locații: pe trotuare cu lățime mai mică de 2 metri; sunt interzise trotinetele să fie amplasate sau staționate în zona stațiilor de transport în comun, pe toată lungimea stației și 25 de metri înainte și după stația de transport în comun; este interzis pe aliniamentul clădirilor sau a gardurilor pentru a permite persoanelor cu dizabilități să se orienteze; este interzisă în zona standurilor de taxi pe toată lungimea standului; sunt interzise în zonele trecerilor de pietoni, pe toată lungimea trecerii și 25 de metri înainte și după trecerea de pietoni; sunt interzise în locurile de parcare special amenajate pentru autoturisme; sunt interzise pe spațiile verzi, în intersecții și la mai puțin de 10 metri de intersecții, în zonele acceselor auto și pietonale sau pe șantierele în lucru de pe domeniul public. În cazul în care lățimea trotuarului permite, amplasarea se face paralel cu bordura, înspre carosabil, pe aliniamentul copacilor și stâlpilor de pe trotuar, tocmai pentru a putea asigura celorlalți parteneri de trafic, pietonilor, o deplasare corespunzătoare.

O modificare pe care am acceptat-o în urma dezbaterii publice a fost aceea ca operatorul să își ridice în 120 de minute de pe domeniul public trotinetele staționate neregulamentar, în caz contrar, acestea vor fi ridicate de RADP. Inițial a fost 90 de minute, în urma discuțiilor și a propunerilor venite, s-a acceptat să fie 2 ore de la momentul în care trotineta a fost lăsată neregulamentar, operatorul, proprietarul trotinetelor are la dispoziție 2 ore să o ridice, dacă nu, ea va fi ridicată de Primărie prin RADP contra unei taxe pe care o plătește, de ridicare a trotinetei, pentru a o primi înapoi. Adică, la fel ca la ridicarea mașinilor, pentru a primi trotineta înapoi, va trebui să plătești o taxă stabilită de către Consiliul Local.

Cam acestea sunt lucrurile cele mai importante din acest regulament, unde, evident, sunt incluse și modalitățile prin care operatorul trebuie să trimită la Primărie în vederea ocupării domeniului public toate documentele necesare cu privire la flota pe care o stabilește. De asemenea, Primăria își rezervă dreptul ca, la un moment dat, să limiteze numărul trotinetelor în oraș, dacă acesta va fi foarte ridicat, pentru a nu perturba traficul.

Și, în aceste condiții, reiau ceea am spus: sunt un susținător al mobilității alternative. Dar nu în orice condiții, nu în condiții de haos, nu în condiții în care să pui în pericol siguranța pietonilor, a celor care circulă civilizat și normal pe trotuare în Cluj-Napoca. Putem conviețui dacă fiecare respectă regulile jocului. Ori, acest regulament vine să facă ordine. Ești amendat dacă nu respecți prevederile din regulament, dar, în același timp, îți este permis să utilizezi instrumentul trotinete electrice dacă o faci în conformitate cu prevederile legale.

Sper ca prin aceasta să aducem sub control această situație și, așa cum am spus, în oraș toată lumea să poată conviețui.

Mâine vom avea pe ordinea de zi forma finală a regulamentului, dezbaterea și supunerea lui spre vot Consiliului Local”, a declarat Emil Boc în cadrul conferinței de presă de astăzi.

Așadar, mâine, primarul Boc și consiliul său local majoritar PNL vor reglementa o problemă a municipiului, la 3 luni după ce aceasta a apărut. O problemă care putea fi anticipată și prevenită, Clujul nefiind primul oraș din țară supus unui „desant” al flotelor de trotinete. Acestea au ajuns în Capitală încă de anul trecut, fiind ușor de anticipat că vor sosi, la un moment dat, și în Cluj-Napoca. Numai că în orașul de pe Someș primarul stinge focul problemelor ca pompierul – de abia după ce a ars o parte din casă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *