Primăria nu a fost în stare să construiască la Cluj un banal pod, dar ne promite metroul care s-a poticnit chiar de la etapa de studiu de fezabilitate

Primăria Cluj-Napoca nu a fost capabilă să construiască în acest oraș un banal pod pe strada Porțelanului, unde numai după luni de zile de la începerea lucrărilor și oprirea circulației s-a descoperit sare în solul în care trebuiau fundați pilonii noului pod. Asta, fiindcă firma care s-a ocupat de studiul geotehnic a realizat doar un singur foraj, pe un singur mal, cu toate că un pod se sprijină pe două maluri, și a ratat descoperirea sării care îi va văduvi și în anul 2020 pe clujenii din Iris de podul care le-ar facilita accesul spre Mărăști.

Studiul geotehnic încropit pe genunchi a fost inclus în studiul de fezabilitate, pe baza studiului de fezabilitate incorect a fost întocmit proiectul nefezabil, iar acum toată documentația trebuie refăcută, pentru ca podul Porțelanului să poată fi construit și pe teren, nu doar pe hârtie.

În condițiile acestea, în care Primăria nu a putut construi un banal pod, faptul că ni se promite metrou este strigător la cer fiindcă diferența dintre un pod și infrastructura unui metrou e ca de la pământ (cu sare) la cer. Pentru cei mai naivi, care aleg din prost înțeles orgoliu local să creadă că vom avea metrou la Cluj în această viață, semne clare că metroul nu se va face au început să apară chiar din etapa preliminară, de studii de fezabilitate. Chiar în etapa pre-preliminară, de licitație pentru studiul de fezabilitate.

O licitație cu cântec

„Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis excluderea asocierii SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL, a cărei ofertă fusese declarată câștigătoare, din licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate al rețelei clujene de metrou. Excluderea acesteia face ca asocierea plasată pe locul 2, anume Metroul SA – Padeco, să devină câștigătoare.

Oferta Metroul SA – Padeco Japonia a fost plasată pe al doilea loc fapt pentru care asocierea a depus pe 8 noiembrie contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Asocierea a oferit ca preț 29,38 milioane de lei, mai mic decât cel declarat câștigător, iar Metroul SA a acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor. Mai mult, aceştia au spus că Primăria Cluj Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată câştigătoare, întrucât din ea face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

Mai precis asocierea declarată câştigătoare include tocmai firma Metrans Engineering SRL, care a a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei. În toamna anului trecut Primăria Cluj-Napoca a acordat firmei Metrans Engineering, prin atribuire directă, un contract de 100.000 de lei pentru consultanţă chiar pentru realizarea caietului de sarcini al licitaţiei pe care Metrans urma să o câştige un an mai târziu împreună cu partenerii italieni şi francezi. Metrans are printre acționari pe Ionel Oprea, director tehnic al Metrorex acum câțiva ani și a fost înființată chiar în anul în care a primit contractul de la Primăria Cluj. Celălalt acționar, Radu Gabriel Dumitru, a fost angajat ca manager de proiect al Metroul SA.

Emil Boc spunea recent că prezentarea situației ca fiind dificilă din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare în „manieră dramatică”.

«Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Adică, ca la examen – dai un examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Și aici, este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca ceva ieșit din comun, este o procedură legală», a declarat primarul, la un post de radio local”, scria clubferoviar.ro, în 24 decembrie.

„Edilul Clujului a spus că această contestație nu va întârzia proiectul, pentru că imediat ce va primi o soluție favorabilă de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), va semna contractul cu asocierea declarată câştigătoare și anume SWS Engineering Spa (Italia) – Systra (Franța) – Metrans Engineering SRL”, scria Ziua de Cluj la finalul lunii trecute.

Numai că soluția primită de la CNSC a fost defavorabilă. „Autoritatea contractantă trebuie ca, în termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii să excludă din procedura de atribuire oferta asocierii SWS Engineering, să solicite clarificări asocierii Metroul – Padeco și să recalculeze punctajul acordat experților cheie Adrian Vasile Vîlcan și Consuela Cristina Dumitrescu”, conform motivării.

„Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către oricare dintre părţile cauzei, cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare”, spun prevederile legale indicate în decizia CNSC.

Cu metroul nu vom circula noi, ci urmașii urmașilor noștri

Așadar, încă din etapa de atribuire a serviciilor de executare a studiului de fezabilitate, Primăria Cluj-Napoca s-a încurcat în contestații și va ajunge probabil la judecată cu firmele care doresc să-și adjudece banii pe care municipalitatea îi va oferi cu generozitate pentru hârtiile care se vor elabora pentru un metrou cu care, cel mai probabil, nu vom circula niciodată. Noi, generația aceasta, plătim taxe și impozite pentru ca Primăria să risipească milioane de euro pe maculatura unui proiect himeric de care nu se vor bucura nici măcar copiii noștri. Poate nepoții, dacă vor avea o administrație locală mai pragmatică, mai competentă. Doar cei foarte naivi pot crede în stare să construiască un metrou o primărie care nu a fost capabilă să edifice un mic pod peste un mic râu.

Citiți de ce a fost capabilă Primăria Cluj-Napoca aici: Sarea care a blocat lucrările: studiul geotehnic de la podul Porțelanului sare peste forajele necesare

Metroul se va face la Cluj doar din bani aruncați în vânt și din vorbe. Clujenii vor vedea din aceste proiecte doar buzunarul mai gol al municipiului, în timp ce vor sta blocați nu în metrou, ci în proiectele metroului, în aceleași tramvaie și autobuze arhipline, ce se târăsc din ce în ce mai bară la bară, suprateran.

Adauga comentariu