In vizor

Primaria Cluj refuza sa mai scoata la licitatie serviciile de salubrizare, pana ce ANRMAP si CNSC se pun de acord cu privire la legea ce trebuie aplicata

Din octombrie 2013, adica de aproape doi ani, contractele pentru salubrizarea stradala din Cluj-Napoca sunt prelungite, iar o noua licitatie nu se va organiza prea curand, arata reprezentantii Primariei. In tot acest timp, Brantner si Rosal, ale caror contracte sunt prelungite de doi ani, nu fac investitii in reteaua de salubrizare, iar de suferit au clujenii. Reprezentantii Primariei sustin ca acest serviciu nu va mai fi scos la licitatie pana ce nu se va schimba legislatia nationala, din cauza careia au fost anulate, pana acum, doua proceduri de achizitie publica pentru acest serviciu.

In septembrie 2013 si in februarie 2015, Primaria a scos la licitatie, de doua ori, serviciile de salubrizare stradala si deszapezire, insa de fiecare data, procedurile au fost anulate. Acum, Primaria sustine ca nu mai scoate la licitatie acest contract, pana nu se va schimba legislatia nationala care reglementeaza oganizarea acestor proceduri.

“In 2012, am facut un caiet de sarcini si am dat drumul la procedura de achizitie publica. Aceasta a fost contestata in toate formele, si in forma de caiet de sarcini, apoi CNSC a dat o rezolutie, s-a refacut caietul de sarcini tinand cont de rezolutia CNSC. Atunci cad faci un caiet de sarcini, trebuie sa parcurgi niste pasi, iar ANRMAP trebuie sa il valideze.
ANRMAP ne-a cerut sa modificam caietul de sarcini intr-un anumit sens, invocand o anumita legislatie. Primaria s-a conformat acestei solicitari, caietul de sarcini a fost validat si s-a dat drumul la licitatie. Apoi, licitatia a fost contestata, iar CNSC a solutionat contestatia, in sensul desfiintarii modificarilor aduse de noi, in baza cererilor ANRMAP. CNSC s-a raportat la o alta legisatie.
Exista doua seturi legislative in Romania care se bat cap in cap si creeaza un vid intre ele, vid in care se regasesc toate orasele care sunt aceasta situatie, de a avea licitatii noi pentru contracte de salubrizare”, explica purtatorul de cuvant al Primariei, Oana Buzatu, situatia actuala a licitatiei de salubrizare stradala.

Astfel, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor s-a bazat pe Legea 51/2006 cand a dispus anularea procedurii de atribuire a licitatiei, iar Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitatii Publice a cerut primariei clujene sa aplice Legea 101/2006, corelata cu OUG 34/2006, cand a realizat caietul de sarcini.

Din cauza acestui vid legislativ, arata reprezentantii Primariei, contractul de concesionare pentru urmatorii opt ani a serviciilor de salubrizare stradala si deszapezire nu va fi prea curand scs la licitatie.

“Cineva trebuie sa vina, la nivel legislativ national, sa clarifice aceasta problema. Pana atunci, in Cluj-Napoca avem o hotarare de Consiliu Local, adoptata in 2012, care spune ca prezentele contracte de salubrizare se prelungesc peste termenul initial pana la intrarea in vigoare a unui nou contract”, completeaza Oana Buzatu.

In baza acestor legi, Primaria a organizat, pana acum, doua proceduri de achizitie publica, insa de ambele dati licitatiile au fost anulate.
Prima licitatie a fost lansata de Primaria Cluj-Napoca in 24 septembrie 2013. Initial, licitatia a fost castigata de firma Supercom, insa a fost contestata, iar instanta a dispus refacerea licitatiei. Apoi, Primaria a anuntat un al doilea castigator: lotul 1 – asocierea RER Ecologic Oradea si Retim Galati; lotul 2 – asocierea RER Ecologic Buzau si RER Ecologic Bucuresti.

In 17 februarie 2015, Primaria Cluj-Napoca a refacut caietul de sarcini si a lansat o noua licitatie, care a fost, din nou, anulata.

In acest context, vechile contracte, semnate in urma cu zece ani cu Brantner si Rosal, sunt prelungite la nesfarsit. Totusi, din cauza incertitudinii, cele doua societati nu fac investitii pe termen lung in infrastructura. Clujul a ramas fara cosuri de gunoi pe strazi, iar masinile care se folosesc la ridicarea gunoaielor sunt depasite din punct de vedere tehnic.

“Noi avem o lupta zilnica cu companiile de salubrizare, de a le monitoriza si de a le obliga sa continue asumarea termenilor din contract, inclusiv cu obligativitatea de a face investitii. Pe de alta parte, cumva ii intelegem si pe ei ca nu fac investitii pe urmatorii cinci ani, pentru ca se poate semna oricand un contract nou.
Investitiile noi continua si se fac, numai ca nu in ritmul si amploarea pe care noi am dori-o si care ar aduce un contract nou. Un contract nou ne-ar aduce costuri mai mici si foarte multe inovatii la nivelul mediului: masini mai noi, mai putina poluare”, explica Oana Buzatu.

“In acest moment putem sa refacem acelasi lucru inca o data, dar s-ar ajunge la aceeasi situatie. S-au facut intervenii la nivel oficial, exista adrese trimise si catre unii, si catre altii, cu privie la necesitatea de a clarifica aceasta problema legisativa”, conchide aceasta.

Ultimul contract pentru salubrizare si deszapezire a fost estimat de primaria clujeana la 32 de milioane de euro, pentru o perioada de opt ani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *