Primaria Cluj-Napoca REFUZA sa publice numele firmelor care au incasat, anul trecut, 2,3 milioane de lei de la SHARE

2,3 milioane de lei este suma pe care Federatia SHARE a primit-o anul trecut de la bugetul local. Acesti bani au fost cheltuiti pe diferite servicii, de la consultanta, transport, tiparituri, pana la consumabile, rezervarea unor artisti etc. Cu toate ca este vorba de alocari din bani publici, Primaria Cluj-Napoca refuza sa divulge si societatile comerciale care au incasat, in final, aceste sume de bani. Federatia SHARE este un ONG studentesc, astfel ca toti banii primiti pentru programul Cluj-Napoca – Capitala Europeana a Tineretului ajung, in realitate, in conturile unor firme. De cele mai multe ori, este vorba de firme “de casa”, apropiate ONG-ului care primeste finantarea. Daca pana acum Primaria facea publice numele societatilor comerciale prin care s-au prestat serviciile ONG-urilor finantate din bani publici, acum acest lucru se pare ca nu mai este posibil.

In 2014, Federatia SHARE a beneficiat de trei transe de alocari bugetare. In aprilie a primit 300.000 de lei pentru proiectul “Tineret@Cluj-Napoca 2015: anul de pregatire 2014 pentru Capitala Europeana a Tineretului. Apoi, in luna august a mai primit 200.000 de lei pentru proiectul “Cluj Capitala Europeana de Tineret, trecerea 2014-2015, adica pentru organizarea petrecerii de Revelion din Piata Unirii.

In decembrie, a treia alocare din an a fost de 1,8 milioane de lei, pentru “Rezervarea artistilor internationali principali pentru programul 2015”.

Deoarece este vorba de bani publici, redactia Ziar de Cluj a solicitat, in baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile publice, informatii despre cum s-au cheltui acesti bani. Mai exact, pentru ce fel de servicii si implicit societatile comerciale care au prestat aceste servicii, pentru SHARE. Numai ca Primaria Cluj-Napoca a raspuns trunchiat la aceste informatii. A specificat pentru ce fel de servicii s-au cheltuit banii, mai putin numele societatilor comerciale care au si incasat acesti bani.

In acelasi context, cu alte ocazii, Primaria Cluj-Napoca a pus la dispozitia mass-media aceste date. Asa am aflat circuitul banilor cheltuiti la TIFF, despre care am scris aici, sau circuitul banilor cheltuiti la Comedy Cluj, despre care am scris aici.

Si in acele cazuri, a fost vorba de alocari bugetare pe acelasi sistem: sume alocate prin HCL catre un ONG – ONG-ul deconteaza facturile la Primarie – facturile sunt decontate pe numele unor societati comerciale, cu care ONG-ul respectiv are relatie contractuala.

De aceasta data, insa, institutia publica refuza sa faca publice aceste date, pe motiv ca “prejudiciaza relatia contractuala dintre SHARE si prestatorii de servicii”.

Decontarile SHARE din 2013 au ajuns la Andras Farkas si Iancu Serbanescu

Intr-un alt raspuns solicitat de Ziar de Cluj Primariei Cluj-Napoca, am aflat catre ce firme au fost decontati banii alocati Federatiei SHARE in 2013. Despre acest subiect am scris aici, si nu mica a fost surpriza cand am descoperit, in lista firmelor prestatoare de servicii, si societati comerciale detinute de aceiasi oameni care lucreaza in Federatia SHARE.

Astfel, din deconturile pentru 2013, am putut afla ca o buna parte din a cei 260.000 de lei alocati in total a ajuns exact in buzunarul fostului director al Federatiei SHARE, Andras Farkas. Prin Grupul Pont si printr-o alta firma pe care o detine, Farkas a prestat servicii pentru Federatia SHARE, pe care apoi le-a decontat. O alta parte din banii decontati a ajuns in conturile Consortiului Organizatiilor Studentesti, controlat de Iancu Serbanescu.

Intr-un raspuns oficial al Primariei Cluj-Napoca, se arata ca in 5 iunie 2013, Asociatia Grupul Pont a incasat 38.500 de lei, pentru “servicii”. Grupul Pont este infiintat si controlat de Andras Farkas, care la acea vreme era si directorul Federatiei SHARE. De altfel, Andras Farkas a realizat proiectul pentru “Youth 2015”, tot prin Grupul Pont, care este o asociere civila si antreprenoriala care activeaza in managementul proiectelor. In 12 august 2013, Grupul Pont a mai decontat o factura din banii publici, in valoare de 15.000 de lei, tot pentru “servicii”, iar in noiembrie 2013 a decontat o a treia factura, in valoare de 11.500 de lei, pentru aceleasi “servicii”.
Tot Andras Farkas mai detine firma SC Impuls Consulting SRL. Aceasta firma are domeniu de activitate “consultanta pentru afaceri si management”, iar actionar mai este, pe langa Farkas, si Lazar Alpar Tibor.
Farkas, din calitatea de director al Federatiei SHARE, a decontat catre firma lui, in 22 noiembrie 2013, o factura de 15.300 de lei, tot pentru “prestari servicii”. In total, Farkas a incasat peste 80.000 de lei de la SHARE in 2013. Adica peste 18.000 de euro.
Iancu Serbanescu a beneficiat si el de banii de la SHARE. In 10 iunie 2013, Federatia Consortiului Organizatiilor Studentesti Cluj-Napoca, controlata de Serbanescu, a incasat de la SHARE aproape 10.000 de euro (40.000 de lei), pentru “servicii”.

Pe aceasta cale, Ziar de Cluj solicita public primariei Cluj-Napoca sa puna la dispozitie numele societatilor comerciale care au incasat, in final, suma de 2,3 milioane de lei, in 2014, alocati Federatiei SHARE. In spiritul transparentei, aceeasi solicitare a fost transmisa si Federatiei SHARE.

Raspunsul transmis de primarie redactiei Ziar de Cluj, cu privire la deconturile SHARE pentru 2014, este urmatorul:

"In anul 2014 Federatia SHARE, prin Hotararile cu nr. 124, 345 si 479/2014 ale Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca, a fost finantata de la bugetul local prin contractele de finantare incheiate n urma acestor hotarari, avand numerele:
- 116512/424/01.04.2014, pentru proiectul „Tineret@Cluj-Napoca 2015: anul de pregatire 2014 pentru Capitala Europeana a Tineretului” - cu capitolele de cheltuieli inchirieri 40 000 lei, onorarii/fond premiere/consultanta 30 600 lei, transport 17 000 lei, cazare si masa 24 000 lei, consumabile 8 500 lei, servicii 69 400 lei, tiparituri 70 000 lei, publicitate 40 500 lei, in total 300.00 lei. Suma alocata prin acest proiect a fost decontata prin deconturile din data de 11.09.2014 (191 788,26 de lei) si 15.12.2014(108 212 de lei).
- 302656/424/29.08.2014 pentru proiectul „Cluj Capitala Europeana de Tineret Trecerea 2014-2015” - cu capitolele de cheltuieli: onorarii/fond premiere/consultanta 200 000 lei, in total 200 000 de lei. Suma alocata prin acest proiect a fost decontata prin deconturile din data de 21.11.2014(115 086,40 de lei) si 12.12.2014 (84 913,60 de lei).
- 443167/424/08.12.2014 pentru proiectul „Rezervarea artistilor internationali principali pentru programul 2015” - cu capitolele de cheltuieli: onorarii/fond premiere/consultanta 1 800 000 lei. In total 1 800 000 de lei. Suma alocata prin acest proiect a fost decontata prin decontul din data de 12.12.2014( 1800 000 de lei)."

Adauga comentariu