Anchete

Primăria Cluj-Napoca „îi ajută” să treacă strada pe agenții economici clujeni printr-un site de promovare turistică de care aceștia nici măcar nu au auzit

Primăria Cluj-Napoca, campioană în ceea ce privește lauda de sine (care nu miroase a bine), a devenit model de bune practici în dezvoltarea și promovarea destinației turistice a municipiului, prin Centrul de Informare Turistică din subordine, conferențiind în fața reprezentanților celorlalte județe, cărora le prezintă marile realizări de la Cluj.

Ziar de Cluj a sesizat însă o serie de probleme în activitatea Centrului de Informare Turistică din subordinea Primăriei, una dintre acestea fiind realizarea a două site-uri de informare turistică duplicat, visitcluj.ro, un prim site realizat din fonduri europene, și visitclujnapoca.ro, un al doilea site realizat, dacă e să le dăm crezare reprezentanților Primăriei, „în regim gratuit” (nu se știe – încă – de cine și pentru ce, dar nimeni nu poate fi naiv să creadă că în lumea aceasta există ceva gratuit, de cele mai multe ori lucrurile care par a fi gratuite fiind cele care costă cel mai scump, cu atât mai mult un site al Primăriei, instituție în cazul căreia sperăm – în urma solicitării trimise –  să aflăm cine a fost filantropul care a făcut muncă benevolă și ce anume l-a motivat). 

Faptul că Primăria a accesat fonduri europene pentru a crea un site de promovare turistică, visitcluj.ro, iar mai apoi a realizat încă unul, cu conținut similar, doar cu câteva adăugiri, ridică serioase semne de întrebare. Ziar de Cluj a trimis pe cale oficială Primăriei Cluj-Napoca o serie de întrebări referitoare la cele două site-uri care par a fi o risipă de fonduri europene și/ sau din bugetul local. Reprezentanții Primăriei au răspuns doar parțial întrebărilor noastre, eludând răspunsurile care probabil că ar fi ridicat și mai multe semne de întrebare:

„Site-ul visitclujnapoca.ro a fost realizat în regim gratuit și este administrat de Municipiul Cluj-Napoca, deoarece proiectele pe fonduri europene nu permit promovarea agenților economici – unități de cazare, alimentație publică, prestatori de servicii de divertisment, transportatori, agenții de turism, farmacii, companii de închirieri auto ș.a.m.d. (informații foarte utile turiștilor și absolut necesare pentru informarea și promovarea turistică la nivel de destinație), urmând ca după finalizarea perioadei de sustenabilitate a proiectului să se realizeze unificarea site-urilor.

Visitclujnapoca.ro a avut 30 900 utilizatori în perioada 01.01-30.09.2016, iar visitcluj.ro a avut 13600 utilizatori în aceeași perioadă. 
Pagina visitclujnapoca.ro promovează imparțial și obiectiv toți actorii din industria turismului la nivel de destinație. Pe lângă beneficiul agenților economici (promovarea pe site-ul oficial de turism al orașului), prin efectul multiplicator al turismului beneficiul revine întregii comunități, având în vedere că o vizibilitate sporită a destinației determină atragerea unor venituri din turism și toate activitățile conexe. 

Pe lângă aceste doua website-uri și contul de Facebook, am început activitatea pe rețelele de socializare Instagram & Twitter și vom continua să îmbunătățim prezența online a Municipiului Cluj-Napoca în toate mediile de comunicare relevante pentru turiștii din Romania și din străinătate”, ne-a explicat Primăria Cluj-Napoca, în încercarea de a justifica necesitatea celui de-al doilea site, visitclujnapoca.ro, pentru promovarea agenților economici.

Primăria Cluj-Napoca îi ajută pe agenții economici să treacă strada, fără știrea lor

Pentru că reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca consideră informațiile oferite pe site-ul visitclujnapoca.ro drept „foarte utile turiștilor și absolut necesare pentru informarea și promovarea turistică la nivel de destinație”, am sunat astăzi mai mulți agenți economici listați pe acest site (baruri, cluburi și restaurante), pentru a îi întreba dacă listarea pe visitclujnapoca.ro le-a adus anumite beneficii, dacă le-a sporit vânzările sau dacă le-a crescut numărul de clienți. 

Din răspunsurile a 18 agenți economici am constat că niciunul nu auzise de site-ul visitclujnapoca.ro, că niciunul nu știa că localul le este listat pe acest site, majoritatea considerând că această listare nu le-a adus vreun beneficiu, oricum nu vreunul cuantificabil. Dacă visitclujnapoca.ro nu le-a adus niciun beneficiu agenților economici, înseamnă că, „prin efectul multiplicator al turismului”, de care vorbea Primăria, site-ul a adus același beneficiu zero „întregii comunități”.

Un demers inutil pe bani publici și europeni

După ce a cheltuit banii europeni pentru realizarea unui site de promovare turistică – visitcluj.ro, Primăria a mai realizat încă unul, similar, dar care conține în plus și informații despre agenții economici, visitclujnapoca.ro, pentru a-i ajuta pe agenții economici listați „să treacă strada”, fără a-i întreba, în prealabil, dacă își doresc sau dacă au nevoie de acest lucru.

Majoritatea agenților economici clujeni au site-uri proprii de prezentare și, în plus, există multe alte site-uri de prezentare a evenimentelor și localurilor din Cluj (cluj.info – site înființat în anul 2002, zilesinopti.ro, restaurantecluj.ro, cazareclujnapoca.ro etc.), site-uri arhicunoscute, accesate de cei care au nevoie de astfel de informații (unele având zilnic mii de utilizatori, conform trafic.ro). 

Așadar, crearea unui nou site de acest gen, administrat de Primărie, visitclujnapoca.ro, nu se justifică sub raportul necesității, existând deja, pe lângă Google, și site-uri de profil care fac o treabă mai bună decât Primăria clujeană, care își actualizează site-ul doar sporadic și pe alocuri. 

Sunând la agenții economici, am constatat faptul că unele dintre numerele de telefon disponibile pe site-ul administrat de municipalitate nu mai sunt accesibile, că unele adrese sunt greșite, visitclujnapoca.ro inducându-i în eroare astfel pe eventualii turiști care ar apela la această sursă de (dez)informare. 

Inutilitatea site-ului visitclujnapoca.ro reiese clar din declarațiile managerilor, șefilor de sală, reprezentanților din echipele de marketing ale localurilor clujene, pe care i-am întrebat dacă știu de faptul că sunt listați pe acest site și dacă prezența pe visitclujnapoca.ro le-a adus vreun beneficiu:

Marty Restaurants

„Pe visitclujnapoca.ro nu știam că suntem listați. Nu am urmărit să vedem surse din altă parte. Plus că, făcând atâtea campanii, nu ai de unde să știi; mai ales, dacă nu au ceva specific, ca să poți să urmărești, nu ai cum să susții asta [o  eventuală creștere a vânzărilor în urma listării pe visitclujnapoca.ro – n.r.].

Noi nu am găsit unde suntem listați, am stat vreo 5 minute [după ce am aflat de la reporterul Ziar de Cluj – n.r.], ne-am pierdut răbdarea și am plecat. Sunt multe pagini, site-ul nu are niciun element de căutare, dar pentru un site al Primăriei nu trebuie să îți ceară voie, numai dacă e privat și are scop de a face business. Primăria nu face business și nici bani cu asta și aduce doar awareness asupra vizitatorilor.

E un site informativ, acolo nu trebuie să îți ceară voie. Pe Google Analytics, de pe acel site, către site-ul nostru, avem 7 vizite anul acesta.”

Agape, hotel și restaurant

„[În legătură cu visitclujnapoca.ro – n.r.] nu știu, sincer, să vă spun.”

Bistro Capriccio

„[În legătură cu visitclujnapoca.ro – n.r.], asta chiar nu pot să spun. Nu știu. Nu știm de când suntem listați acolo.”

Bolero

„[În legătură cu visitclujnapoca.ro – n.r.] nu știu. Deci, vă spun sincer, la noi nu se vede neapărat o creștere din aceste motive.”

Cabinet de Vin & Cocotte

„Nu cred, nu știu, nu cred [că ne-au venit mai mulți clienți de când suntem listați pe visitclujnapoca.ro – n.r.]. Nu știu cum se vede asta.”

Casa Boema

„Acum nu chiar, e o perioadă mai slabă, nu [am sesizat creșteri datorate listării pe visitclujnapoca.ro – n.r.].

Casa Piraților

„Nu știu de când a fost listat restaurantul nostru pe site-ul lor [visitclujnapoca.ro – n.r.]. Nu știu. Nu-mi dau seama când au postat ei chestia aia, ca să știu informația asta [dacă asta a dus la o creștere a vânzărilor – n.r.].”

Casa Vikingilor

„Nu știu, asta șeful mai mare dacă știe [legat de listarea restaurantului pe visitclujnapoca.ro – n.r.]

Crama Haiducilor

„Pe ce site [suntem listați – n.r.]? Sincer, nu știu. Nu au venit clienții să îmi spună că au văzut locația pe site-ul respectiv, visitclujnapoca.ro, și au venit să încerce. Clienții nu vorbesc de obicei, spun doar din auzite, și nu ai cum să îți stabilești o situație sau să îți faci un raport asupra a ceea ce îți vine de pe site. Nu știu despre acest site, probabil colega mea de dinainte. Dar eu nici nu am știut. Probabil că, ori ne-au luat ei și ne-au postat pe site, ori…”

La Cina

„Pe site-ul visitclujnapoca.ro nu știu cine ne-a pus acolo, habar nu am. Nu știu cine se ocupă de chestia asta. Noi nu ne-am pus acolo.”

Maimuța Plângătoare

„Asta nu putem să ne dăm seama [dacă listarea pe visitclujnapoca.ro ne-a adus mai mulți clienți – n.r.], dar, într-adevăr, străini vin foarte mulți. Nu știu dacă are vreo legătură cu asta, cred că da, cred că are legătură.”

Napoca 15

„Sincer, nu am ținut cont de chestia asta [de faptul că am fost listați pe visitclujnapoca.ro – n.r.]. Nu am sesizat.”

New Croco

„Nu știu, eu am fost în concediu, nu știu nici colegii dacă au crescut sau dacă nu au crescut vânzările în perioada Untold!”

Restaurant 4 Amici

„Credeți-mă că nu știu [despre site-ul visitclujnapoca.ro – n.r.].”

Euphoria Biergarten

„Posibil că contribuie într-o oarecare măsură și site-ul respectiv, visitclujnapoca.ro, [la creșterea numărului de clienți – n.r.], dar nu foarte semnificativ.” 

Booha Bar

„Nu știu ce să zic [referitor la eventuala creștere a numărului de clienți după listarea pe visitclujnapoca.ro – n.r.], dar nu cred.”

LʼAtelier

„La noi, oricum, de obicei avem clienți străini foarte mulți, asta de când e deschisă cafeneaua se întâmplă. Nu cred că a avut vreun efect listarea noastră pe site-ul visitclujnapoca.ro.”

Samsara

„Nici nu am știut că suntem listați pe site-ul acela [visitclujnapoca.ro – n.r.]. Cum se numește site-ul? O să ne uităm. Foarte fain! Cine a făcut oare asta? Noi nu știm care sunt efectele, pentru că nu am știut că am fost listați. De când oare suntem? De când s-a deschis site-ul? Interesant! Nu am știut despre.”

Interesul poartă fesul?

În lumina acestor noi informații, așteptăm cu interes ca Primăria Cluj-Napoca să ne răspundă la următoarele întrebări, care ar putea elucida misterul intereselor/motivațiilor care au stat în spatele realizării acestui site:

– De ce a fost nevoie să fie creat un site incomplet, din bani europeni, visitcluj.ro, doar pentru ca mai apoi să fie realizat unul nou, visitclujnapoca.ro, care să conțină aceeași informație, plus unele completări referitoare la cluburi, baruri, restaurante și cuvântul primarului? Considerați sau nu că aceasta reprezintă o risipă de bani europeni?

– De cine a fost realizat al doilea site, visitclujnapoca.ro? Cât a costat până acum și cât costă în prezent administrarea site-ului visitclujnapoca.ro (domeniu, găzduire, întreținere, administrare, alte cheltuieli)? 

– După finalizarea perioadei de sustenabilitate a proiectului  din fonduri europene, cum va fi realizată unificarea celor două site-uri, în condițiile în care site-ul realizat din fonduri europene, visitcluj.ro, este similar cu cel realizat gratuit, visitclujnapoca.ro, care  conține în plus doar informații legate de agenții economici, în rest conținutul fiind identic? Va fi desființat site-ul visitcluj.ro, care conține informații în minus, pentru că nu conține și informațiile legate de agenții economici? 

O unificare a două site-uri similare, din care unul conține doar câteva informații în plus față de celălalt, presupune, în mod logic, pur și simplu desființarea celui care conține informații în minus. Această soluție ar fi justificată și de traficul dublu înregistrat de site-ul visitclujnapoca.ro.

– Prevedeți o altă soluție tehnică de unificare a celor două site-uri?  

– Dacă site-ul visitcluj.ro va fi unificat (respectiv desființat în urma unificării) cu site-ul visitclujnapoca.ro, după finalizarea perioadei de sustenabilitate a proiectului din fonduri europene, revine din nou întrebarea: considerați că site-ul realizat din fonduri europene, visitcluj.ro, a fost și este o risipă de bani europeni?

Așteptăm cu interes, măcar de această dată, răspunsurile complete ale Primăriei. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *