Din oras

Prima dezbatere publică pentru Masterplan Sopor. Cum va crea Primăria un nou cartier pe 250 de hectare de terenuri private?

Arhitecții care au câștigat concursul de soluții pentru amenajarea cartierului Sopor vor prezenta, mâine, „Masterplan Sopor – 250 ha. Cum va arăta noul cartier al Clujului?” în cadrul primei dezbateri publice pe această temă. Echipa de arhitecți va prezenta modul în care a gândit dezvoltarea sustenabilă a viitorului cartier. Amenajarea viitorului cartier va fi problematică din cauză că aproape toate terenurile sunt private? Cum va soluționa Primăria această situație nu se știe deocamdată.

Teritoriul pe care va fi creionat viitorul cartier este în prezent ocupat cu o serie de parcele agricole, mare parte din ele rămase neutilizate în scop agricol. Parcelele de teren sunt în proprietate privată. Zona a făcut parte din arealul agricol al municipiului Cluj-Napoca, fiind introdus în intravilanul orașului prin Planul de Urbanism General din anul 1999. De-a lungul timpului acest teritoriu și-a păstrat funcțiunea agricolă, aparținând în mare parte comunității hoștezenilor, o comunitate locală de agricultori ce furnizau hrană proaspătă pe piețele orașului. Odată cu modernizarea orașului, arealul studiat a fost delimitat de infrastructura feroviară a magistralei de cale ferată Oradea-București, de cartierul de locuințe colective Gheorgheni și Stațiunea de cercetare și dezvoltare – Livada Palocsay.

Potrivit memoriului SC Studio 82 SRL și Vlad Sebastian Rusu – birou individual de arhitectură, câștigătorii concursului de soluții, zona ce se va reglementa prin prezenta documentație are o suprafață totală de 250 ha și este delimitată la nord de calea ferată, la vest de pârâul Becaș, la est de Unitatea militară M.Ap.N. și proprietăți private, iar la sud de Livada Palocsay și parcele private.

CIRCULAȚIA ÎN SOPOR

Zona viitorului cartier va fi străbătută de două trasee majore de circulație publică: Inelul Sudic – Tronsonul Someșeni-Borhanci pe treimea superioară nordică a teritoriului; Calea Soporului – cu traseul conform celui prevăzut în Planul Urbanistic General. Alături de aceste două viitoare circulații majore, în prezent există căi de circulație sub formă de drumuri agricole sau drumuri de exploatare.

Conform memoriului, în viitorul cartier Sopor modul de deplasare în mediul urban va fi determinat de ierarhizarea precisă a importanței diferitelor tipuri de deplasare: pe primul loc, circulația pietonală; pe al doilea loc circulația cu bicicleta; pe al treilea va fi transportul în comun; circulația cu automobilul personal, deși posibilă va fi încurajată cât mai puțin.

SPAȚII VERZI

Toate spațiile verzi publice propuse sunt concepute sub forma unui sistem verde conectat. Acest sistem verde conectat se articulează armonios cu viitorul Parc Est propus în zona lacurilor Gheorgheni și cu peticul de habitat Livada Palocsay. De asemenea traseul Pârâului Becaș este inclus în acest sistem sub formă de coridor ecologic, împreună cu toate văile cursurilor de apă torențiale păstrate într-o formă cât mai naturală. Apele pluviale rezultate de pe suprafețele pavate și cele naturale sunt colectate în zone inundabile organizate pentru acest scop în zonele spațiilor verzi publice mai generoase și structurate natural gravitațional către alte elemente ce fac parte din acest sistem natural de gestionare a apelor pluviale.

În cadrul P.U.Z.-ului Masterplan Sopor sunt prevăzute următoarele dotări:

Spații verzi publice de diferite categorii;

Tramă stradală cu diverse categorii de străzi publice;

6 unități de învățământ;

2 zone dotări sportive – clădiri în parteneriat public-privat, clădiri cu mixaj funcțional;

zone pentru clădiri multifuncționale culturale.

Dezbaterea publică va avea loc joi, 15 octombrie 2020, începând cu ora 17.00 pe platforma electronică Zoom fiind transmisă și live pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică. 

Pentru înscrierea la cuvânt, cei interesați sunt rugați să adreseze o solicitare în opțiunea ”mesaj” a paginii CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică pentru a putea primi linkul de conectare în ziua dezbaterii și detalii cu privire la intervenție. Facem precizarea că, pentru a permite tuturor celor interesați să primească dreptul la cuvânt, durata maximă a unei intervenții va fi de 3 minute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *